Treningsapper for et bedre liv?

© Getty Images

Treningsapper for helsa

Er tracking og treningsapper veien mot et sunnere liv?

Du vekkes av svake vibreringer i gummibåndet du har rundt håndleddet. Det er grisetidlig, så hvorfor er du ikke trøtt? Fordi armbåndet, som snakker med ulike treningsapper på mobilen din, aldri ville drømme om å vekke deg når du er i dyp søvn.
Du står opp, kjenner at du er supersulten - men hva skal du spise til frokost? Det vet appen. Hver eneste dag tar du nemlig bilde av det du spiser, og et par timer etter måltidet spør den: Hvordan føler du deg? Du svarer kanskje at du har masse energi.

Tre hotte treningstrender 

Treningsprogram: fettforbrenning

Eller at du er slapp og at du angrer dypt og inderlig på kaloriene du dyttet i deg. Etter en stund med mat-tracking vil appen dermed vite hva slags mat som gjør deg glad.
Så går du til jobb. Dersom du hadde valgt bussen, ville armbåndet vibrert heftig. Etter noen timer på jobb, spiser du en app-anbefalt lunsj, jobber litt til og går hjem fra jobb igjen.

Den nye idealkroppen er sunn, sterk og veltrent

Vel hjemme spiser du en middag som blidgjør appen, og dumper ned foran tv-en. Endelig tid for trash! Men, nei. Minutter senere dirrer armbåndet. På tide å trene.

TI PROSENT HAR HELSEAPP


Vi har lenge brukt mobilen til å ta bilder, surfe på nett og spille med. Nå lar vi den også ta ansvaret for helsen vår. Ved hjelp av tilbehør som armbånd, blodtrykksmåler og vekt, kan vi registrere vårt eget søvnmønster, blodtrykk, vektutvikling og forbrenning. Det finnes til og med apper som måler hvor store føflekkene dine er. I USA er man også i gang med å utvikle en digital kontaktlinse som skal kunne måle kolesterolnivået og blodsukkeret. Appen kan selvsagt sende resultatene rett til legen.

Stram med høyintensiv trening

Trening hjemme - se tipsene

Mobilen er blitt den nye fastlegen vår. E-wellness kalles det. Eller mHealth -mobil helse. Eller bare tracking, fordi du «tracker» alt du foretar deg.


Hvorfor liker vi å registrere alt vi gjør, trendanalytiker Lisbeth Larsen?

- For det første tar vi ansvar for vårt eget liv på veldig mange flere områder enn før. Vi vil ha kortreist mat, kutte forbrukerveksten, ta vare på miljøet. Og på oss selv. Så da passer vi på at vi spiser riktig, at vi beveger oss, at vi sover nok. Og nå gjør teknologien at folk blir interessert i hva de kan klare på egen hånd. I fremtiden ser man for seg at man ikke trenger å gå til legen i det hele tatt.

Dette bør du spise etter trening

Stellas treningsmusikk

Nordmenn er så appsolutt interessert. Omtrent ti prosent av dem som har en smarttelefon i dag, har også lastet ned en helseapp til mobilen. Om tre år regner man med at tallet har tredoblet seg.
- Personlig liker jeg ikke denne utviklingen i det hele tatt, forteller Larsen.
- Det blir et veldig sterkt selvfokus. Egen kropp, egen helse, det slipper aldri taket. Og hvis man tar et glass vin, så får man nesten kjeft av armbåndet.

Funksjonell trening - slik virker det!

SLITSOMT Å TRACKE TRENINGEN


Personlig trener og motivator i NRKs «Puls», Yngvar Andersen, er heller ikke overbevist om at tracking med feks treningsapper er svaret på et sunt liv.
- Hvis man er veldig ille ute og har liten erfaring med hva som skal til av mat og trening, så kan det hende at tracking er en bra ting. Men for de fleste vil overdreven bruk av apper bare føre til at man stresser mer.

Enten rolig langkjøring eller tøffe intervaller

Trening hjemme - se tipsene

Tips til flat mage

Mykje meir-gründeren er kjent for mottoet «berre gjer da» og at trening skal være enkelt, noe som krasjer litt med hele app-styret.
- Det ene problemet er at man kan bli veldig gira, sånn at dette betyr alt i en periode. Og kanskje går det veldig bra en stund, men så blir alt ødelagt bare fordi man skal reise bort en langhelg og glemmer å gjøre som appen sier. Det andre problemet er at det er lett å legge listen litt for høyt, og da er det fort gjort å få en nedtur.
Om de bruker helseapper selv?
- Nei, jeg gjør ikke det, sier Lisbeth Larsen. - Jeg tar en helsesjekk en gang i året. Dessuten tror jeg mer på det å ha en ålreit rytme i livet, gå en lang tur i skogen, spise et deilig måltid og ta et glass vin. Og ikke gjøre seg så fryktelig avhengig av teknologien.

Heller ikke Puls-Yngvar liker å tracke treningen sin.
- Det finnes helt sikkert mange bra apper, men jeg velger ikke å bruke tid på det. Dessuten liker jeg ikke å se det svart på hvitt at jeg trener dårligere en dag. Jeg vil være helt fri.
Mens noen får appstinenser, og ikke klarer å komme seg ut på joggetur hvis mobilen ikke har nok batteri, finnes det andre som ikke trenger et helsespark bak fra en mobilapp. Som for eksempel Yngvar Andersen:
- Jeg synes det er så kjekt å springe klokken seks om morgenen.


Les også:

Slik får du sunnhetskabalen til å gå opp

Du, en løper?

Spis deg skjønn!

10 enkle sunnhetstips som får deg igang!

Camilla Pihls treningsdagbok

Personlig trener - dette bør du vite om PT

Funksjonell trening - slik virker det!

Naturlig søtt med stevia

Dette bør du spise etter trening

Stram med høyintensiv trening

8 smarte styrkeøvelser

Hjemmelaget hamburger

Lik Stella på Facebook!