Øystein Jensen er PT på Artesia og kan trening.

© Andrea Brygard

Slik kommer du i ditt livs form

Og det skal føles helt jævlig! Her er supertipsene du kanskje ikke vil vite om.

Stella møtte personlig trener Øystein Jensen ved Artesia Trening i Oslo, under H&M Sports presselansering for våren. Her avslørte han sine aller beste og brutale tips til hvordan du kommer i ditt livs form på kortest mulig tid. Og hvordan du setter deg de riktige målene.

Treningsprogram: fettforbrenning

8 smarte styrkeøvelser

- Vær konstant i endring. Ikke tren det du liker å drive med, ikke tren det samme hver gang, da ser du ikke resultater. Hva hater du mest? Styrke? Ja vel, da tar du knebøy i 45 minutter. Kun da kommer resultatene, fastlår Øystein.

En annen ting å tenke på er variasjon. Bare løping er ikke gunstig, ifølge treneren.

- Har du sett de som bare løper maraton? De har en helt feil holdning. Litt sånn Mette-Marit på nittitallet. Og veldig dårlige muskler. Løpere får et sterkt hjerte ja, men ikke kroppstyrke. Man kan bli syk av å trene feil.

 


BESVIMER FØR DU DØR

- Du skal hele tiden påse at du gjør noe du ikke er komfortabel med, er et av Øysteins absolutt beste råd.

- Du skal føle deg helt jævlig når treningen er over.

Og hva slags treningsform som er best? Funksjonell trening og styrke.

- Den faste runden rundt Sognsvann gir deg ingenting. Langkjøring er 80-talls, i dag er det funksjonalitet og styrketrening som gjelder. Jeg kan vedde på at 90% av dere ikke trener hardt nok. Intensitet er nøkkelen, du skal trene til du blir kvalm. Absolutt ikke for lenge, men hardt nok. Husk at du besvimer før du dør!

Les mer om funksjonell trening og tips til øvelser her.

Stram med høyintensiv trening


KONKRETE MÅL

Han nevner crossfit som en av de nyeste trendene på treningsfronten som faktisk har noe for seg.
- Her har de satt sammen det beste, eventuelt verste, fra forskjellige treningsformer, til noe konkret og hardt med gode resultater. Crossfit er helt fantastisk.

Og når det gjelder målsetting?

- Ikke gå kun for din indre motivasjon og hva du selv ønsker å oppnå, men finn noen som kan trening, noen som jobber med det, og la dem sette målene for deg. Om du så bare har én treningstime med en trener er det nødvendig for å ha en konkret plan og noe å jobbe mot. Samtidig kan du ha egne prestasjonsmål innenfor den treningsformen du bedriver.

Og til slutt, en gang til for sikkerhets skyld: - Ikke gå på trening for å trene, gå på trening for å utrette en plan, et mål. De fleste stopper når de er slitne, det er helt feil. Stopp når du har gjennomført planen du skal gjøre denne dagen og planlegg hver eneste trening!


Flere tips:

- Ikke bry deg om naboen. Mest sannsynlig tilhører han de 90% som trener for slapt. Og de som ikke er utdannet innenfor trening vet ALDRI best.

- Tren 3-4 økter i uka. Aldri lenger enn 45 minutter.

- Velg ALDRI treningsapparater fremfor frie vekter og egen kroppsvekt. Apparater er som slengbukser; de er ut!

- Løp i motbakker hver uke.

- Gjør spensthopp hver uke.

- Spis kjøtt, grønnsaker, frø, nøtter, lite stivelse og ikke sukker.

- Sov i minimum 7 timer hver natt.

 

Lik Stella på Facebook!