Personlig trener - dette bør du vite om PT

Hvis du vurderer å få deg personlig trener bør du lese dette først.

26. oktober 2011 av Andrea Brygard

Å anskaffe en personlig trener kan både hjelpe deg med treningsmotivasjonen og ikke minst å finne rette treningsform for deg. Mange er likevel i tvil om investeriningen er vel verdt pengene, da personlig trener som regel er meget kostbart.

Trening hjemme - se tipsene

Tips til flat mage

Stellas sunnhetsekspert Carina Hultin Dahlmann har følgende tips til ting du bør tenke på dersom du vuderer en egen personlig trener (PT):

  • Først; Ønsker du ha en PT på ditt vanlige helsestudio eller vil du se etter alternativer i mindre skalaer, som et eget PT-studio? Søk etter muligheter på nettet.
  • Når du har funnet et sted du ønsker å trene, les om deres PT-filosofi og les bioen til hver personlig trener. Bestem deg for om du ønsker en mannlig eller en kvinnelig PT, du kan nemlig velge.
  • Sørg for at de har relevant utdannelse, helgekurs holder ikke. De skal være sertifiserte fra et akademi, høyskole eller universitet. Supplementeringskurs er vanlig å ta over helger, men det skal være en grunnleggende PT-utdannelse i bunn.
  • Det er et ekstra pluss at den personlige treneren har utdannelse innen ernæring eller et høyt fokus på dette, da resultatene dine vil være minimale uten å legge om kostholdet. Jeg ville aldri ha valgt en personlig trener uten at han/hun også har en god kostholdsfilosofi.
  • Spør etter en konsultasjonstime; en uforpliktende samtale med den PT’en som du tror du ønsker å bruke. SØRG FOR AT KJEMIEN ER TILSTEDE OG AT MAGEFØLELSEN DIN ER GOD. Det er du som er kunden og du skal aldri føle at du må kjøpe timer av personen selv om du har hatt en innledene samtale med dem. Personlig trening er et tett og personlig samarbeid, og hvis du ikke liker personen vil det aldri bli en god opplevelse, samt at resultatene uteblir.
  • Finn ut hva deres treningsfilosofi er. Er de kondisjonbaserte, frivekt/styrkebaserte? Vil du ned i vekt sørg for å velge en PT som har god erfaring eller utdannelse på dette området. (De fleste skal ha det, men noen er mer idrettsspesifikke).
  • Sørg for at din personlig trener er tilstede psykisk når det er din tid. En god PT skal ikke være opptatt av det andre som skjer i helsestudioet når han eller hun er på jobb for deg.
  • En god PT skal pushe deg, men alikevel gi deg mestringsfølelse. Sørg for at treningen er variert, at de veier og måler deg på første timen, kontrollmåler underveis og justerer treningsprogrammet etterhvert som du blir sterkere, raskere og slankere.

 

Tipsene er hentet fra Carinas blogg. Her finner du flere tips om sunnhet, trening og juicing.


Mer om trening:

Treningsprogram: fettforbrenning

10 motivasjonstips som får igang treningen!

Den nye idealkroppen er sunn, sterk og veltrent

Funksjonell trening - slik virker det

Camilla Pihls treningsdagbok

Trening hjemme - se tipsene

Skiteknikk på langrenn

Treningsapper for helsa

8 smarte styrkeøvelser

Lik Stella på Facebook!