Bøy og tøy. Ashtanga yoga satt både kropp og sinn på prøve hos en stiv vinterkropp.

© Ina Damli

Guro tester yoga

Hva skjer med kroppen når man trener ashtanga yoga tre ganger i uka i 6 uker?

Deskjournalist Guro Danielsen i Stella har, i likhet med resten av redaksjonen, kastet seg over en treningstrend og testet i 6 uker. Resten av våre tester kan du lese om i Stellas aprilnummer som er ute i butikk nå!

Her har vi også tatt for oss kettlebells, slyngetrening, crossfit, den svenske boka «Bodyliscious» og pilatestrening via nett.

8 smarte styrkeøvelser

Trening - Stella tester tredimensjonal trening


Guro testet: Ashtanga yoga.

Utgangspunkt: Har gått et introduksjonskurs og gjort yoga omtrent en gang i uka i et halvt år.

Mål: Bli flinkere, mer fleksibel og merke framgang i min egen praksis.

Opplegg:
Tre yogaøkter i uka; to ved Oslo Yoga og en ved Myrens Sportssenter. Eventuell egenpraksis hvis tid og overskudd.


Jeg har så innmari lyst til å bli en yogi, men er usikker på om jeg har det i meg. To ganger har jeg gått på introduksjonskurs til ashtanga yoga for å komme i gang. Første gangen bare fislet det vekk etter kurset. Andre gangen, i fjor sommer, gikk jeg på med nytt mot og nytt kurs. Så fortsatte jeg med en økt i uka på treningssenteret mitt, der de har en veldig flink lærer. Men jeg følte at hver gang gikk like trått. Så dro jeg til India og bodde på yoga retreat i en uke og praktiserte yoga to ganger om dagen. Men tross enorme forventinger om hvilke mirakler dette skulle utrette, følte jeg ikke at det løsnet helt da heller. Hva skal til? Erfarne yogis sier at hyppig, regelmessig praktisering er løsningen. Ok - siste sjanse: Tre økter i uka i seks uker. Løsner det ikke nå, er ikke yoga min greie, rett og slett.

De beste treningsappene

Styrketrening for kvinner

For å få tid til de tre øktene, må jeg kutte ut noen av den vanlige treningen min. Det betyr at styrketreningen må vike, for kondisøktene vil jeg ikke kutte ut i seks uker. Derfor blir det intervalltimer med spinning og langrennsturer i middels tempo i tillegg til yoga. Vi snakker 4-5 treningsøkter i uka, nesten dobling av det jeg pleier å bedrive. Dette må da gi resultater?

© stellamagasinet.no


Ashtanga yoga består av en serie øvelser som er helt lik hver gang, samme hvor i verden du praktiserer. Det er en ganske dynamisk form for yoga, som krever mye konsentrasjon på pust og teknikk. Før har jeg aldri helt lært meg rekkefølgen på øvelsene og har brukt en del energi på å følge med på læreren. Nå kommer jeg raskt inn i serien, og kan konsentrere meg om riktig pusteteknikk i stedet for å tenke for mye på hva som kommer etterpå. Instruktøren er veldig opptatt av at dette er en individuell praksis, og at du skal lytte til din egen kropp og ikke sammenlikne deg med sidemannen. Dette sitter langt inn for meg. Jeg vil gjerne klare ting! Kom litt dypere inn i stillingen, få til å feste hendene der de skal være. Da går det ofte utover pusten eller ryggposisjonene. Det er så mye å tenke på!

Trening hjemme - se tipsene

Tips til flat mage

Noen dager føler jeg at jeg står overfor et aldri så lite gjennombrudd. Men så er jeg like klønete og stiv neste gang igjen. Noen dager klarer jeg pusten helt perfekt, andre dager er balansen på topp. Men plutselig kan konsentrasjonen være helt ute å kjøre, jeg får ikke til noen ting og bare gleder meg til timen er over. Likevel merker jeg en viss framgang. Jeg blir sterkere i armene, og klarer chaturanga (yoga-pushup) bedre og bedre. Og plutselig klarer jeg å låse armene bak ryggen på egen hånd, på en måte som før var helt umulig uten at læreren kom og klemte hele meg sammen. Men jeg begynner å bli lei.

© stellamagasinet.no
 

De repeterende øvelsene blir kjedelig i lengden, synes jeg. Og når Annema måler at jeg har mistet en kilo muskler på en måned, blir det ikke noe vanskelig for meg å bestemme meg for at nei, jeg blir aldri en yogi. Det passer meg rett og slett ikke. En gang i uka kan være fint som avspenning, men jeg vil aldri kaste meg inn i solhilsen på fast basis i hverdagen. Når jeg først skal bruke så mye tid på trening, vil jeg heller bruke tid på noe som er mer effektivt for å nå mine mål om vektnedgang og en sterkere kropp.


Mer om trening:

Tren pilates på nett!

Sniktitt på vårens treningsmote

Dette bør du spise etter trening

 

Se oversikt over treningstrender for 2013

Stram med høyintensiv trening

Funksjonell trening - slik virker det

3 hotte treningstrender

Treningen som funker - effektiv på 30 minutter

 

 

Lik Stella på Facebook!