Nå skal jentene flekse og vise muskler!

© Elisabeth Sperre Alnes

Feminin slagkraft: Jenter med muskler

Gutta har ikke lenger monopol på pumping. Det nye kvinnelige kroppsidealet har både viljestyrke og muskler - og er ikke redd for å flekse.

27. juni 2012 av Ingrid Anthonsen

Tiden da de svulmende muskelmennene dominerte på treningsapparatene og ved frivektene mens jentene trente aerobic i nabosalen, er forbi. Nå løfter jenter vekter side om side med guttene, og den nye idealkroppen er sterk, sunn og veltrent.

Styrketrening for kvinner

Stadig flere jenter jobber målbevisst for å få sterk kropp med definerte muskler. Da Michelle Obama gjestet Ellen DeGeneres' show i vår, konkurrerte de om hvem som kunne ta flest armhevinger, og presidentfruen gikk stolt av med seieren. Den veltrente svenske Melodi Grand Prix-deltakeren Malena Ernman tok et tyvetall armhevinger i tv-studioet til Skavlan uten å mukke. Jakten på en sterk kropp har overtatt etter mange år med rent slankefokus.

Dette bør du spise etter trening

Treningsprogram: fettforbrenning

BLOGGER OM TRENING

Googler man «blogg og trening», får man over fem millioner treff. Mange av bloggene er skrevet av jenter med muskuløse ryggtavler, imponerende biceps og store ambisjoner.

Kristine Weber (30) er en av dem. I 2009 kapret hun gull både i NM og Nordisk i Bodyfitness. På bloggen sin skriver hun om trening, kosthold og livsfilosofi. Kristine begynte å trene da hun fikk livet snudd på hodet. For seks år siden fikk hun nemlig vite at hun hadde en medfødt hjertefeil.

- Jeg meldte meg inn i treningsstudioet tre måneder etter jeg fikk diagnosen. Målet mitt var i utgangspunktet å bli frisk, ikke å bli muskuløs, sier Kristine, og legger til at hun alltid har hatt anlegg for muskler.
Etter en mislykket hjerteoperasjon ble hun satt på betablokkere i ett år. Nå tar hun ingen medisiner, men bruker treningen aktivt for å holde seg frisk.

Stram med høyintensiv trening

Trening hjemme - se tipsene

Tips til flat mage

- Jeg trener som vanlig, og om noe er vondt, stopper jeg. Treningen gir meg selvtillit og glede. I tunge perioder er det godt å kunne gå inn i en boble og konsentrere seg om lykkefølelse og endorfiner. Mens andre mediterer, er styrketrening min måte koble av på, sier Kristine, som til daglig jobber som controller i SG finans.
Selv om fokuset er å holde seg sunn og sterk, leker hun med tanken på å stille i en bodyfitnesskonkurranse for siste gang.

STERK, IKKE TYNN

- Det var utrolig stort å stille i min første bodyfitneskonkurranse. Det ga blod på tann, og gjorde at jeg startet med bloggen. Hjertesaken min er å vise at jenter kan få gode resultater uten doping, sier Kristine.

Hun får ofte skryt for musklene sine, spesielt av jenter.

- Det har vært så mye fokus på å være tynn som jente. Å bli sterk er mer oppnåelig, og det er befriende å bygge seg opp i stedet for å bryte seg ned, sier Kristine.
Hun er opptatt av en sunn balanse mellom helse og trening, og på bloggen skriver hun også mye om matglede.

© stellamagasinet.no

F.v Kristine Weber og Karoline Olsen

- Noen drar det for langt og unner seg aldri en sjokolade. Mange jenter henger seg opp i fettprosent og mange lider dessverre av ortoreksi. Det vil si at hele livet ditt handler om overdreven trening og sunn mat, det blir altoppslukende. Det skal være gøy å trene, men det er viktig å ta hensyn til helsen også, sier hun.

8 smarte styrkeøvelser

 

HELSE PÅ ALVOR

Carina Hultin Dahlmann er personlig trener og kostholdsveileder, og oppsøkes av stadig flere jenter som ønsker mer muskler.

- Jeg opplever ikke nødvendigvis at jenter vil bli veldig muskuløse, men de vil gjerne se definerte ut. Dette oppnår man kun gjennom kombinasjonen av riktig ernæring, kondisjonstrening og styrketrening, sier Hultin Dahlmann.
Hun tror kroppsidealet er blitt mer muskuløst fordi vi er i ferd med å se mer helhetlig på kropp.

Stellas treningsmusikk

- Vi har forstått alle helsefordelene ved å trene styrke. En sterk, trent kropp signaliserer også til omverdenen at vi tar helsen vår på alvor, at vi er disiplinerte og har en sterk vilje. En synlig trent kropp krever nemlig vilje, innsats og evnen til ikke å gi opp med det første, sier Hultin Dahlmann.

Karoline Olsen (20) jobber for en synlig trent kropp, og har planer om å konkurrere i bodyfitness. På bloggen sin inviterer hun leserne med på reisen:

«Sta, målbevisst og glad jente med høye ambisjoner for fremtiden. Følg min vei mot bodyfitness-scenen 2012.» Hun skriver daglig om trening, kosthold og hvordan hun jobber for å få drømmekroppen.
- Målet mitt er å bygge en kropp jeg kan trives med året rundt, med sprettrumpe, sterke armer og flat mage, forteller Karoline
Siden 2010 har hun trent målrettet, med hjelp av personlig trener som legger opp treningsprogram og en diett som inneholder både proteiner, fett og karbohydrater. På bloggen legger hun også ut bilder, så leserne kan følge med på hvordan kroppen hennes blir sterkere.

«OPPSTRAMMINGSEFFEKTE

- Jeg får mange gode tilbakemeldinger fra jenter som synes jeg ser fin ut, og som gjerne vil ha treningsråd, sier Karoline.
Hun studerer ernæringsfysiologi og skal også bli personlig trener. For henne er treningen en livsstil, men den betyr ikke alt.
- Jeg kan godt droppe en treningsøkt for å være sammen med venninner en dag. Jeg er ikke besatt, men beholder en sunn innstilling, sier Karoline.

Personlig trener Carina Hultin Dahlmann peker på at det er nettopp helsefordelene som har gjort at jenter er mer interessert i styrketrening nå enn før.

- Styrketrening er den eneste måten å varig øke kroppsforbrenning på, og bidrar til at man forebygger skader. Det er kun styrketrening som vil gi «oppstrammingseffekten» mange kvinner snakker om.
Hun anbefaler å trene hver muskelgruppe for å unngå ubalanser i muskulaturen ved at noen muskler blir mye sterkere enn andre.
- Kvinner bør fokusere litt ekstra på overkroppen da vi generelt sett er mye svakere her enn underkroppen. Vi vil aldri klare å bygge så store muskler at det vil gi et mandig utsendende, så det er bare å kjøre på!


Mer om trening og sunnhet:

Den nye idealkroppen er sterk, sunn og veltrent

10 enkle sunnhetstips som får deg igang!

Helse rett på døra

Oppskrift på seks sunne salater

Stram med høyintensiv trening

Treningsprogram: fettforbrenning

Lik Stella på Facebook!