Derfor er det lurt å trene barføtt, barbeint, uten sko
© Getty Images

Derfor bør du trene barføtt

Personlig trener Annema trener alltid uten sko, og mener man kan unngå flere plager ved å droppe skoene.

Derfor bør du trene barføtt

Jeg trener nesten alltid barføtt. Jeg har blitt vant til det, og jeg liker det. Et spørsmål jeg ofte får er «hva er greia med å trene barføtt?» Føttene og hendene har ganske like strukturer. Har du svake hender, blir det fort vanskelig å løfte, dra eller holde noe som veier litt. Hver gang du trener med vekter, trener du også grepsstyrken din og blir dermed sterkere over det hele. 

Bortsett fra føttene da, for dem presser du ned i et par fancy sko slik at musklene ikke trenger å jobbe for å stabilisere fot og ankel. Når du lar tærne få lufte seg, vil sensorene i foten derimot gi deg feedback på stabilitet og balanse i tillegg til at stabiliserende muskler blir sterkere. Ofte kan faktisk rygg og kneplager komme av dårlig ankelmobilitet og svake føtter. Prøv å ta for eksempel utfall uten sko og du kjenner raskt hvor mye mer utfordrende det er for balansen. Kettlebell-trening, frivekter, kroppsvekt-trening, battleropes, catslides og slyngetrening er alle perfekte for bare føtter. Markløft er også helt topp for bare føtter da du vil ha minst mulig padding mellom føttene og underlaget. 

6 treningsmyter du ikke må tro på

Gjør du derimot tunge olympiske løft som krever mye stabilitet, bør du absolutt investere i et par solide løftesko. Til crossfit-timer og bootcamps der du skifter mellom øvelser, ville jeg også brukt et par sko med minimal padding. Løper du mye, må du kjenne på hva som funker best for deg, men start for all del forsiktig dersom du ønsker å kaste løpeskoene. 

Lik Stella på Facebook!