Treningsekspertens beste tips til et sunnere liv

Julia Fors, journalist, forfatter og treningsblogger, deler sine 8 beste råd for en sunnere hverdag.

30. mai 2016 av Redaksjonen

Julia Fors har gitt ut bøkene "Bodylicious" og "Superlicious" sammen med Sofi Fahrman, her er hennes beste tips til et sunnere liv:

1. Kosten står for 70 prosent av resultatet, så fokuser på å spise så rent og næringsrikt som mulig. Det vil si fersk mat som du finner i frukt- og grønnsaksavdelingen, fisk- og kjøttdisken og meieridisken. Mat med fære tilsetningsstoffer gir bedre energi i hverdagen og til treningen.

2. Gjør ikke feilen å spise lite eller hoppe over måltider. Spis fem-seks måltider om dagen, så holder du blodsukkernivået jevnt og balanserer hormonene. Du slipper også blodsukkerfallene som gjør deg trøtt og søtsugen.

3. Tren smartere! Timer med høyintensitet der du kommer opp i minst 80 prosent av makspuls kombinert med trening med egen kroppsvekt gir raske resultater.

4. Tenk 80/20. Velger du sunt 80 prosent av tiden, kan du med god samvittighet unne deg det du vil de resterende 20 prosentene – uten at det ødelegger verken helsen eller formen.

Effektivt treningsprogram: Sunn og sterk på 6 uker!

5. Se på treningen som din luksuriøse egentid i stedet for noe som bare er et ork. Det gjør en enorm forskjell for motivasjonen.

6. Dropp aldri frokost. Studier viser at personer som spiser frokost gjør sunnere matvalg resten av dagen. Havregrøt med bær, kanel og melk er topp.

7. Planken er en favorittøvelse, både for Sofi og meg. Vi pleier å avslutte løpetreningen vår med å gjøre 3x1 minutt i planke. Hvil 15 sekunder mellom hver. Det styrker de indre magemusklene, så holdningen din blir markant bedre. En sterk holdning er et løft for hele kroppen!

8. Tenk som en brasilianer! Det finnes ikke noe mer sexy enn å bære bikinien med selvtillit, uansett kroppsfasong. Hvem legger du merke til på stranden? Det er ikke de perfekte, men de som utstråler «jeg elsker kroppen min». Ikke rakk ned på deg selv, men vær stolt over kroppen din og at du gjør sunne valg.

Lik Stella på Facebook!