En fjollefilm

Filmanmeldelse: While We're Young

7. mai 2015 av Guro Danielsen

Jeg har sett komedien «While We’re Young» (som har premiere fredag 8. mai), og er begeistret – og litt overrasket. Filmen handler om et barnløst par i midten av 40-årene (Naomi Watts og Ben Stiller) som på tilfeldig vis blir venner med et hipsterpar i midten av 20-årene (Adam Driver og Amanda Seyfried). De eldste lar seg rive med av ungdommens skamløse ambisjoner, gigantiske selvtillit og tilbakelente livsnyting. 20-åringene hører på vinylplater, leser fillete romaner og gleder seg over ting som å ikke google et ord, bare for å nyte det å ikke vite. Mens 40-åringene har huset fullt av gadgets og lever heldigitaliserte liv samtidig som alle vennene deres får barn og slutter å feste. Her er det stor gjenkjennelses- (og LOL-) faktor – fra begge generasjoners ståsted.

Regissør Noah Baumbach har tidligere blant annet laget filmen «Frances Ha», som også handlet mye om det å bli voksen. Det er også et portrett av en generasjon som tilsynelatende tar suksess som en selvfølge, og som ikke venter på tur for å stige til topps. Ben Stillers rollefigur «Josh» begynner som en slags mentor for en ung dokumentarfilmskaper, men etter hvert blir det hele snudd mer på hodet. De eldste forsøker å omfavne de unge hipstervanene, og de unge er kanskje ikke så naive som de første gir inntrykk av.

Jeg er overrasket over at jeg etter hvert har begynt å like den i utgangspunktet irriterende skuespilleren Ben Stiller. Denne filmen er rett og slett supermorsom, samtidig som den faktisk er litt tankevekkende og tar tidsånden skikkelig på kornet.

Lik Stella på Facebook!