Agnes Gulbrandsen styler en modell med Shu Uemura-produkter. © Andrea Brygard

Shu Uemura med Kendo Ballett

Hårpleiemerket Shu Uemura med høstens stylingkolleksjon, inspirert av Kendo Ballett.

30. mai 2011 av Andrea Brygard

Kendo Ballett er navnet på stylingen av høstkolleksjonen fra det anerkjente makeup- og hårpleiemerket Shu Uemura.

Stylingtips: Frisyrer for kort hår

Det er nemlig slik at fire anerkjente internasjonale frisører gjennom Shu Uemura-kampanjen har fått muligheten til å tolke høstens stylingkolleksjon på hver sin måte. Resultatet er fire ulike og stilfulle hårstylinger, inspirert av Kendo Ballett.

Stella var på pressevisningen av stylingen Kendo Ballett fra Shu Uemura i frisørsalongen Gevir i Oslo. Her holdt stylist og makeup-artist Agnes Gulbrandsen en demonstrasjon med produktene, der hun stylet en hårmodell og fortalte om den nye kolleksjonen.

- Når hårstylister fra verden over skal tolke en betyding av Kendo Ballett er det gøy å se hva de utformer, forteller Agnes til Stella. - Forklaringen av Kendo Ballett er for meg at de begge er bygget opp av presisjon, intelligens, styrke, utholdenhet og form. Som også på beste måte forklarer hvor gjennomtenkt og perfekt balanserte produktene til Shu Uemura er.

Produkter fra Shu Uemura © Andrea Brygard

Produkter fra Shu Uemura. Foto: Andrea Brygard

Kendo Ballett

Kendo er en japansk krigskunst med presis koreografi og krav til kontroll, fart, respekt og besluttsomhet. Kendo søker å bekjempe motstanderen ved å treffe helt spesifikke deler av motstanderens kropp med et Shinai- eller Bambussverd. (Kendo = The Way of the Sword).

Balletten har sin opprinnelse i Italia og er derfra videreutviklet i Frankrike og Russland. Ballett krever umåtelig styrke og perfeksjon. Ballettkunsten søker å skape en illusjon om at danseren flyter, vektløs, som på en linje.

Kendo Ballett førsøker nettopp å fremheve disse estetiske kontrastene: Skarpe, kantede linjer og solide voluminøse bevegelser fra Kendo, samt lange, myke former og flytende bevegelser fra ballett.

© stellamagasinet.no

Slik ble resultatet etter at Agnes Guldbrandsen hadde stylet modellen med Shu Uemura-produkter. Foto: Andrea Brygard

- Serien består jo av endel ulike oljer, kurer og produkter. Hvor mange stylingprodukter bør man egentlig bruke i håret hver dag, og hva er det absolutt viktigste?

- De fleste er avhengig av 2-3 produkter daglig. Vi nordmenn lever i ett altfor tørt klima og behandler håret ofte. De vanligste skadene, som er tørt og sprøtt hår, er enkle å gjøre noe med, vi har i dag utallige flotte produkter som er enkle og raske i bruk. Etter shampoo vil jeg si at foundation og en olje. Essence Absolue fra Shu Uemura lukker inne fukt og tilfører fettsyrer. Alle oljer er forskjellige, men dette er det viktigste produktet. Du tilfører helt enkelt en liten mengde i vått hår. En olje er ikke et finishingprodukt, men et pleieprodukt. De fleste inneholder uv-filter, varmebeskyttelse og ceramider; fettsyer du sliter av håret etter at håret har blitt ca 10 cm langt. Produkt nummerr to er selvfølgelig en hårkur! Alle som har hår lenger enn 10 cm er avhengige av rikelig og hyppig kuring om man vil ha et optimalt resultat

- Mannen bak merket Shu Uemura, "the japanese master of contemporary beauty" ble født i Japan i en velstående Samuraifamilie - en aristokratisk familie. Hans drøm var å bli artist. Shu Uemura bestemte seg for å dra på en ”artistisk ferd” rundt i verden, en ferd som endte med at Uemura ble den første japanske make-up artisten. Shu Uemura mente at en artist skulle bruke kun de beste hjelpemidler. Derfor er han i dag blant annet verdenskjent for sine gode makeup-børster, vippetang og nå også hårbørster, forteller Agnes Gulbrandsen.

Shu Uemura er et prestisjefylt merke innenfor make-up og hårpleie, og skiller seg fra andre merker nettopp på grunn av deres unike hårpleiebehandlinger og seremonier i salonger.

Serien består av en fullstendig serie med sofistikerte hårpleieprodukter av meget høy kvalitet. Produktene brukes i frisørsalonger og kan benyttes hjemme. Per i dag er det kun 17 salonger i hele Norge som tilbyr Shu Uemura.

Alle produktene som er brukt i frisørenes tolkningen av Kendo Ballet er ikke nye Shu Uemura-produkter, men allerede i sortiment. Det eneste produktet som er helt nytt for sesongen heter Extreme Urushi og er i salg til kr. 350.

Les mer om Shu Uemura her.

Her ser du 2011s største hårtrender.

Lik Stella på Facebook!