Venstre: Carries shoppingvaner er ikke til etterfølgelse. Høyre: H&Ms «Conscious Collection» resirkulerer plastflasker til et resultat som er alt annet enn søplete.
Venstre: Carries shoppingvaner er ikke til etterfølgelse. Høyre: H&Ms «Conscious Collection» resirkulerer plastflasker til et resultat som er alt annet enn søplete. Venstre: Carries shoppingvaner er ikke til etterfølgelse. Høyre: H&Ms «Conscious Collection» resirkulerer plastflasker til et resultat som er alt annet enn søplete. © Getty / H&M

Smart shopping: Det er ikke alt du bare "må ha"

I disse salgstider er det fristende å kaste seg over gode "kupp". Ta en titt på dette før du gjør det.

6. januar 2012 av Anja Stang

Vi mennesker er skapt til å jakte og sanke. I en moderne hverdag, der kjøttet er ferdig fanget i kjøledisken og frukten ikke lenger må høstes, kanaliserer vi dette «instinktet» via shopping. Men som stadig flere forbrukere og - overraskende nok - representanter for motebransjen er i ferd med å innse, er ikke denne «vådeshoppingen» givende for den enkelte eller verden. Forbruket har nådd et metningspunkt; det er begrenset hvor mange flere partytopper og clutchvesker vi trenger. Det monomane shoppebeistet amerikanske filmer som «Confessions of a Shopaholic» og «Sex & Singelliv» fremstiller, er passé. I virkeligheten er Sarah Jessica Parker UNICEF-amabassadør, Scarlett Johansson fronter Oxfam og Natalie Portman er veganer og miljøforkjemper.
- Sosial status handler ikke lenger bare om å ha det største, beste og dyreste; det handler også om øko-kredibilitet og sjenerøsitet, bekrefter Henry Mason hos trendwatching.com.
Grønne bølger, miljøtrusler og finanskriser motiverer til å bryte med maniske forbruksmønstre. Du har to valg: Shop med samvittighet, eller la være.

Stadig flere firmaer tilbyr en mer etisk kjøpsopplevelse via samarbeid med veldedige organisasjoner. H&Ms «Conscious Collection»  er laget av resirkulerte plastflasker, mens American Apparels sesongløse konsept sikrer bestselgerne fortsatt aktualitet. Det franske sneakermerket Faguo, som nettopp ble lansert i Norge, planter et tre for hvert solgte par; 80 095 hittil i følge nettsiden.
- Vår generasjon er opptatt av å ta vare på miljøet, og vi har dette i tankenebåde som forbrukere og når vi lanserer et prosjekt. Jeg ønsket virkelig å utvikle et ansvarlig merke, sier medgründer Frédéric Mugnier.
Det er til og med en tanke bak at fabrikken ligger i Kina. Naturgummien sålen består av kommer derfra, og alle materialene er kortreiste. Skoene fraktes så til Japan og Europa - med båt.

Den mest drastiske løsningen er detox. Motejournalist og forfatteren av «Motemanifestet» Sofia Hedström, avsto fra all form for shopping i et helt år, og slikt blir det bok av. Stella møtte Sofia ett år etterpå.
- Jeg har faktisk ikke handlet noe «McDonald’s-mote» siden mitt shoppingfrie år, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre. Jeg vil virkelig vise hva jeg står for når jeg handler klær, det er noe av det jeg synes gjør klær og mote interessant. Å bare gå inn
i en butikk og kjøpe noe uten å sjekke hvor det er laget eller hva slags kvalitet ➻
det har, føles umoderne, utdyper Hedström.

© stellamagasinet.no

Forfatter Sofia Hedström og Vivienne Westwood har samme holdning til shoppemani.

- Jeg vil ikke at klær eller mote skal gi dårlig samvittighet, men synes det er viktig at man reflekterer over hva man kjøper. Trendgjerrigheten handler også om at man kler seg i billige, kopierte plagg som er blitt produsert under tvilsomme forhold, og hvorfor skal man gå omkring med den vekten på sine skuldre?

- Luksus er ikke hva det engang var. Utdannelse og kunnskap er blant de få tingene vi har igjen som du ikke kan kjøpe, sier Hedda Høiness, kreativ leder i Sukker Design.
- Vi er kommet til en tid hvor vi ikke ønsker å eie så mye. Det handler ikke om at du ikke har råd, men at du ikke har lyst, erklærer hun.
Wishwantwear.com leier ut aftenkjoler til et par hundre­lapper, bagborroworsteal.com gjør det samme med designervesker. I beste fall vil behovet for stadig å vise frem nye «kupp» forsvinne helt.
- Slow food, slow fashion, back to basic. De siste ti årene er vi blitt så bevisste i forhold til mat, de neste ti årene vil det samme skje med mote. Når vi vet hvor klærne kommer fra, kommer vi automatisk til å shoppe mindre fordi vi ikke vil leve sånn, sier Sofia Hedström.

© stellamagasinet.no

Kjole fra Filippa K, FØR kr 1500. Genser fra Wiksén, FØR kr 2220. Kåpe fra H&M, FØR kr 990.

Så entrer vi januar, salgsmåneden fremfor noen. Heldigvis finnes det en mellomting mellom dekadens og askese.
- Problemet med salg er at man gjerne blir fanget i en slags salgsrus. Når rabattene lyser mot deg, er det fort gjort å bli blendet og tenke på hvor mye penger man sparer. Husk på at du sparer aller mest ved ikke å kjøpe noe i det hele tatt, sier forbrukerøkonom Christine Warloe i Nordea.
- Gjør en opprydding i klesskapet og se på haugen av klær du ikke bruker. Skal du virkelig gå ut og kjøpe mer? Gå inn i nettbanken og se hvor mye du har brukt på klær det siste året. Jeg synes man også må ta inn over seg at det å fremstille klær er ressurskrevende og at ditt overforbruk belaster miljøet, sier hun.

Det typiske ekspertrådet er å se etter tidløse plagg, men har man tunga rett i munnen og god selvinnsikt kan man også la hjertet styre:
- Jeg spør alltid meg selv «elsker jeg dette plagget?»
Jeg kan også kjøpe mer ekstreme plagg, det behøver ikke være klassikere, men det er viktig at jeg føler sterkt for dem. At de virkelig er meg! I så fall kommer de til å passe inn i garderoben min. Så enkelt er det, sier motejournalist Sofia Hedström.

- For meg er mote en kilde til glede og en mulighet til å uttrykke meg, derfor vil jeg inspirere andre til å føle det samme. Det handler ikke om at man må slutte å shoppe, men om å kjøpe mindre, handle klær man virkelig bruker og vise sin motemakt.

Etiske linker:

 

Fribi - splitter ny, norsk Iphone-app som enkelt lar deg gi bort og hente gratis ting.

Facebook
- det finnes flere grupper der medlemmene kan selge brukte klær uten kostnad.

BagBorroworSteal.com leier ut de heiteste veskene til hverdags og fest.

WishWantWear.com gjør det samme med lekre aftenkjoler i alle prisklasser.

 

Mer om:

Dette bør du vite om nettshoppping

Marni designer for H&M

Lik Stella på Facebook!