Coster Copenhagens originale ullplagg er håndstrikket av kinesiske kvinner med hjemme-kontor. / Munio Candela lager 100% økologiske soyalys med resirkulert emballasje.

© Getty Images

Etisk shopping

Disse designerne tar ansvar så du kan handle med hjernen - og hjertet!

1. februar 2013 av Anja Stang

Har du tenkt over at der noe har stagnert, kan en tilsynelatende tilfeldig hendelse tvinge frem endring? På samme måte som utbrenthet er kroppens brutale budskap om å roe ned, kan ekstremvær og naturkatastrofer være symptomer på at noe er fryktelig galt med helsen til planeten vår. Prinsippet kan overføres til de nylige avsløringene om dagens klesindustri: Utmattede arbeidere i Kambodsja, fabrikkbranner i Bangladesh, selvmordsbølger og barnearbeid hos kinesiske teknologigiganter. Alle bivirkninger av vestlig masseproduksjon. Nye merkeordninger, som innebærer at kjedene må innfri strenge krav til lønns- og arbeidsforhold, kan gjøre det enklere å velge (bort). Inntil disse forhåpentlig trer i kraft, må vi handle etter magefølelse og sunn fornuft. Det er dessverre en viss logikk i at når du kjøper du en altfor billig genser, får du ikke bare det du (ikke) betaler for kvalitetsmessig, men noen må betale mellomlegget for deg.

Smart shopping: Det er ikke alt du bare "må" ha

© stellamagasinet.no
Livia Firth arrangerte The Green Cut i samarbeid med designere som Tom Ford, Antonio Berardi og Stephen Jones. / Sjefdesigner i Katvig, Vigga Svensson.


HJEMMESTRIKKET

Den danske designeren Pia Coster lanserte Coster Copenhagen i høst. Plaggene produseres i Kina, men noe er radikalt annerledes: Kvinnene som håndstrikker de danske designproduktene er ikke bundet til en fabrikk med endeløse arbeidsdager langt hjemmefra; de strikker hjemme.
- Jeg vil gjerne gi kvinnene den gaven jeg vet er så viktig - å få se barna sine vokse opp, sier designeren.
Det er viktig for Coster at de ansatte får en lønn de kan leve av.

- Jeg er veldig bevisst på at det de gjør skaper en verdi både for dem selv og for meg. For meg handler det om den mest bærekraftige måten man kan bidra på, nemlig ikke bare humanitær hjelp, men at det faktisk drives business.
Vi er alle utstyrt med en autopilot som forenkler hverdagen. Hvor vi handler og hvor mye vi er villige til å bruke på en type produkt. Autopiloten har mange års trening i å vite hva som fungerer for oss, men det betyr ikke nødvendigvis at alle rutinene er hensiktsmessige. Ikke minst hindrer de oss effektivt i å utvide horisonten. Hva med å oppsøke noen «nye» klesbutikker for å gi stilen et uventet løft? Velge nisjemerker og uavhengige designere? Gi secondhand og vintage en sjanse? Hansken er herved kastet.

10 økologiske skjønnhetsprodukter

Det danske barneklesmerket Katvig har siden 2003 vært et foregangseksempel ved sin bevisste bruk av økologisk bomull og resirkulert polyester.
- Et av de største klimaproblemene i verden handler om avfall. Vi kjøper altfor mye og kaster altfor mye. Bare i lille Danmark kaster vi hvert år mellom 50-100 000 tonn klær, forteller Katvigs engasjerte sjefsdesigner Vigga Svensson.
Hun har tatt initiativet til en mølle som kan resirkulere plaggene vi kaster, og lanserer resirkulert økologisk bomull i tillegg til en leasingavtale for barneklær. Alle monner drar, men hvorfor stoppe ved å gjøre noe når man kan gjøre mer? Katvigs merkelapper snakker til deg: «Vær bærekraftig, spar energi, forsøpling og forurensning. Hjelp til med å gi arbeiderne et bedre liv. Ikke utsett barnet ditt for kjemikalier. Send et tydelig signal til bandittene i moteverdenen om at du vil ha mote som ikke ødelegger verden.»
Spol forbi bildene av fotformsko, formingslærerskjerf og dreads; de er for lengst passé i 2013. Etisk tankegang, økologisk produksjon og hensyn til en hardt prøvet planet er heller ikke en hype: Det er fremtiden. Fremtidens klesfirmaer gir til veldedighet, har en levedyktig produksjonssyklus i bunnen og sitt på det tørre når kritiske røster heves. Det er et vell av muligheter, og nyskapning bør premieres.

Grønt hår? Tips til økologiske hårprodukter

© stellamagasinet.no
Stella McCartney (i midten) vokste opp på en økologisk gård på landet, og hele familien var vegetarianere.


OPPSIRKULERING

- Vi er svært stolte over å kunne lansere det aller første sportsplagget som utelukkende er laget av returnerte tomflasker. Norrøna har som mål å resirkulere oppover - vi forvandler gamle flasker til avansert sportstøy, forteller Jørgen Jørgensen, daglig leder i Norrøna.
Fleecejakken «Upcycled» er 100 prosent resirkulert av 40 forkastede plastflasker i samarbeid med Norsk Resirk. Begrepet «upcycling» står også sentralt i den nye, internasjonale bølgen av bærekraftig design med ildsjeler som Nina Skarra, Livia Firth og Stella McCartney i spissen. Sistnevntes initiativ Meat Free Monday, har for lengst vokst til en internasjonal bølge. I fjor lanserte Stella McCartney solbriller laget av 50 prosent fornybare råmaterialer, og hun utvikler stadig nye luksuriøse og bærekraftige, ikke-animalske materialer.  Livia Firth er ikke bare skuespiller Colins vakre kone, men idealist på sin slanke hals. Blant annet står hun bak The Green Carpet Challenge som utfordrer stjernene til å bære resirkulert design, og Eco Age, et nytt shoppingkonsept som tilbyr løsninger for alle som ønsker et grønnere liv. I tillegg er hun involvert i festivalen The Green Cut, lansert under moteuken i London, som fusjonerer klesdesign, film og miljø. Livia stiller ofte opp på grønne løpere i norske Nina Skarras bærekraftige kreasjoner. Designeren er opptatt av hele produktsyklusen, fra råmateriale til avfall. Alle materialene - silke, ull, bambus, soya, økologisk lær og bomull - er hundre prosent nedbrytbare og miljøvennlige.

- Jeg ser trender som bølger som slår mot stranden, sier Skarra.
- De begynner i det små før de sakte vokser til bølger vi ikke kan overse siden de endrer landskapet. Slik er det med bærekraftig mote også.


Les mer og etikk og miljø:

Grønt hår? Tips til økologiske hårprodukter

Samsaya nominert til Walk In Style Award

Wiksén med veldedighetskolleksjon

Smart shopping: Det er ikke alt du bare "må" ha

Lik Stella på Facebook!