En film om kloring, rynker og vesker. Og menneskene vi ikke ser.

Det norske veskemerket MOOs nye reklamefilm vekker oppsikt internasjonalt.

17. mars 2015 av Marthe E. Jakobsen

I år fyller det norske veskemerket MOO 10 år, og har valgt å markere jubileet med en annerledes og oppsiktsvekkende reklamefilm.

- Vi lever i et samfunn der de eldre får alt for liten plass - det er tross alt de som har erfaringene. Det er som om vi har glemt at de eldre også har vært unge, vært gjennom alt det vi baler med - og enda mye mer, forteller MOO-designer og gründer Karianne Sæther.

Reklamefilmen er en del av prosjektet «Skinnet bedrar» – en hyllest til de eldste i blant oss. I en motebransje som utelukkende synes å vise fram glatt hud og kortlevd liv, ville MOO feire de kloke, vakre, tapre menneskene som har levd, elsket, kjempet, vunnet, mistet og holdt ut – og som nesten ingen i Norge anno 2015 legger merke til, står det i en pressemelding.

- Filmen er jo ment å være åpen for tolkning. Men den handler som sagt om at de eldre en gang også var unge, at under det gamle 'skinnet' finnes både ungdom og alderdom, og at de er så mye mer enn det vi ser og kanskje tenker. Dette gjelder kanskje spesielt i vår del av verden. I mange andre land og kulturer inngis jo eldre en helt annen respekt enn i vår, forklarer Karianne 

Den noe utradisjonelle motefilmen ble raskt plukket opp av internasjonale nettsteder, og har fått gode tilbakemeldinger. Innholdet har likevel ikke blitt like godt mottatt av alle, og da videoen ble publisert i sosiale medier ble den raskt fjernet av Facebook.

Karianne Sæther forteller at de klarte å få kranglet videoen tilbake.

- Jeg vet ikke helt hvorfor de fjernet den, men kan gjette at de mente hudpillingen ble for drøy. Den ble satt på igjen 2 dager senere.

Se den spesielle, men veldig kule videoen her: 


Filmen er regissert av Marie Kristiansen og produsert av Bacon Productions i Oslo.



Lik Stella på Facebook!