Det kommer ikke til å være gøy å løpe i starten. Her er tipsene!

© Getty Images

Du, en løper?

Den ultimate løpeguide for sofagriser.

11. april 2012 av Cecilie Molvær Jørgensen

Er du blant dem som kjenner et stikk av misunnelse når noen jogger lett og ledig forbi deg på veien? Nå kan du bli en av dem!

Dette blir de største treningstrendene i 2012

Det er den tiden av året igjen. Du har våknet til lyse morgener og fuglekvitter en stund allerede, og endelig kan du også kjenne på følelsen av bar bakke mot småskoene. Du tenker utepils i solveggen. Grilling på verandaen - riktignok omtullet av pledd, men likevel. Du planlegger omorganisering av klesskapet; vinterutstyret skal pakkes bort. Samtidig ligger den der, lengst bakerst i hodet, den tanken om at det er denne våren du skal begynne å jogge. Ingen flere unnskyldninger eller bortforklaringer. Ingen tid er bedre enn akkurat nå.

Trening hjemme - se tipsene

Treningsprogram: fettforbrenning

Om du er en erfaren jogger, er dette ingen svær greie for deg. Er du ny i gamet, derimot, er det et par ting du kan ha nytte av å vite. Som:
- Det kommer ikke til å være gøy de første gangene.


PRØV INTERVALLTRENING


Yngvar Andersen, personlig trener hos Mykje meir, eller «Puls-Yngvar», eller «Berre gjer da-Yngvar», er klar i sin tale. Vi har hørt ham ytre frasen utallige ganger, og han gir seg ikke. Men selv om det ikke kommer til å være gøy, trenger det heller ikke å være plagsomt, forsikrer han.
-  Begynn rolig, og veksle gjerne mellom rolig jogging og rask gange. Et stjernetriks er å ha pulsklokke på, dermed kan du se at rask gange i oppoverbakker kan gi like høy puls som jogging på flatmark. Det er ikke noe nederlag å gå innimellom, sier han.
- Gi deg selv ti turer i løpet av et par måneder, der du aksepterer at det ikke skal være så stas. Det gir uansett en fantastisk følelse å ha gjennomført det, og etter hvert som du får mestringsfølelsen, vil du også oppleve at det blir mer lystbetont.

10 motivasjonstips som får igang treningen

For å komme raskt i bedre form, er intervalltrening det optimale verktøyet. Det er effektivt, og du oppnår mye på kort tid. Finn deg en oppoverbakke ute, løp raskt opp og gå rolig ned igjen. Eller ta tredemølla til hjelp.
- Man kan få god form uten de verste intervallene. 4 x 4 minutter er bra, men det er uhyre hardt. Det kan være veldig bra å spurte i 45 sekunder og så hoppe av mølla og gi deg selv 15 sekunder pause, førdu fortsetter. På den måten lurer du kroppen til en raskere joggetur, sier Andersen.
Du må imidlertid ikke løpe intervaller for å få god helse.

Stellas treningsmusikk

© stellamagasinet.no

- Det er fullt mulig å oppnå optimal helse uten intervaller. Dersom du ikke liker å trene på den måten, kompenserer du med lengre økter fremfor mer intensive, sier han.
Og de lange øktene kan du med fordel ta utendørs.
- Det er verre å få til en langtur på mølla enn ute. Det er mer interessant å løpe ute, det er ikke så monotont og sekundene flyr, sier han. Og om det er noen trøst:
- Min rekord på mølla er 20 minutter!
Til og med «Berre gjer da-Yngvar» synes mølla er kjedelig, altså ...

Dette bør du spise etter trening


SETT DEG "HÅRETE" MÅL


Men så var det dette med motivasjonen. For det er et faktum at sofaen har en tendens til å overdøve all mulig fornuft Når ting blir kjedelig, er det imidlertid viktig å holde motivasjonen oppe. Ifølge Andersen kan det være lurt å sette seg mål.
- Dersom du begynner å jogge nå, vil du klare halvmaraton til høsten, sier han, og lover at det ikke er uoverkommelig. Setter du deg et slikt «hårete» mål, er det dessuten garantert at du kommer til å legge til en ekstra treningsøkt i uken - for å være sikker på at du når det.

Om du setter deg som mål å klare halvmaraton eller ikke; det er uansett viktig å finne motivasjon for treningen. Mental trener i Raw Performance, Cecilie Ystenes, mener du må finne årsaken til at du har lyst til å begynne å jogge.
- Å se bra ut bør ikke være din eneste motivasjon. Finn din egen indre motivasjon, ikke bare fordi «alle andre» gjør det. Still deg selv spørsmålet: Vil jeg føle meg bedre? Vil jeg fåhelsegevinster? Dersom du føler deg bedre av å jogge, vil det også føre til at du lettere vil oppsøke andre ting - som igjen vil få deg til å føle deg enda bedre. Gå frem i tid og se på hvilke resultater du vil få, sier hun.

© stellamagasinet.no

Ystenes er dessuten enig med Yngvar Andersen i at du ikke kan være innstilt på at løpingen skal være gøy de første gangene.

- Vær bevisst på at du i starten ikke vil like det, og vil oppleve mindre mestringsfølelse. Men sånn er det med nye ting - i alt vi gjør, også på jobb. Gjør heller opp status etter en stund. Liker du det bedre nå? Hvis du gir opp før du har prøvd, vil du aldri finne ut om du vil bli god og om løping kan bli en del av deg, sier hun.
Og om du føler du ikke får det til? Tenk slik:
- Senk forventningene til deg selv i starten. Når et barn prøver å stå for første gang, men faller og krabber litt, sier ikke foreldrene «hun vil aldri klare å gå». Gi deg selv tid til å mestre. Og snakk oppmuntrende til deg selv, som du ville gjort til andre, oppfordrer Ystenes.


Mer om løping og trening:

Dette blir de største treningstrendene i 2012

Enten rolig langkjøring eller tøffe intervaller

Slik får du sunnhetskabalen til å gå opp

Dette bør du spise etter trening

Trening hjemme - se tipsene

Skiteknikk på langrenn

Lik Stella på Facebook!