Ekspertenes tips til treningsapper.

© Getty Images

De beste treningsappene

Hvilke treningsapper er de kuleste og hvilke bør du bruke? Her er eksperttipsene!

17. mars 2013 av Andrea Brygard /Hanna Norberg / Lene Vintervoll

Vi har lenge brukt mobilen til å ta bilder, surfe på nett og spille med. Nå lar vi den også ta ansvaret for treningsrutinenene våre. Ved hjelp av tilbehør som armbånd, blodtrykksmåler og vekt, kan vi registrere vårt eget søvnmønster, blodtrykk, vektutvikling og forbrenning. Og med iPhonen eller Androiden trygt plassert i handa, kan vi også tracke vår egen trening. Men er det effektivt? Og hva mener treningsekspertene selv?

Treningsprogram: fettforbrenning

Finn dine perfekte joggesko


ANNEMA REFSNES
PERSONLIG TRENER VED STUDIO DAY:

- Jeg synes det er mange gode fitness- og kostholdsapper der ute, og bruker flere av dem selv, forteller Annema Refsnes.

- For eksempel «Nike+ Running» bruker jeg hver gang jeg løper. Dette er en fin måte å logge treningen og se progresjonen jeg har. Jeg liker at appen gir deg tilbakemeldinger på hvor raskt du løper, hvor lenge det er igjen til mål og så videre. Nike+ er en veldig fin motivator på øret. Ellers har jeg hørt mye bra om Runkeeper GPS for de som løper, sykler eller går.

Stellas treningsmusikk

Trening - Stella tester tredimensjonal trening

Nike har jo også «Nike Training Club» som har mange ulike sirkeltreningsprogammer, både for styrke og kondisjon. Disse er fine når du ikke har tilgang på utstyr eller bare vil ha en kjapp kondisjonsøkt.

For vekttrening ville jeg anbefalt «Fleetly» eller «Fitnessbuilder» som begge inneholder mange ulike treningsprogrammer, logger og forklaringer på øvelser.
«Gymhero» er også en fin logg-app for treningen din. Viktig å skrive ned vekter og repetisjoner for hver gang du trener slik at du får bedre progresjon.

Når det gjelder kosthold liker jeg veldig godt appen «Calorie counter & diet tracker» fra myfitnesspal.com. Du får orden på kostholdet og blir kanskje overrasket hva du får i deg på en dag.

Jeg bruker også appen «Gymboss 2 Iinterval Timer» og «Kettlebell swing timer 2.0» når jeg skal kjøre sirkeltrening på tid eller løpe intervaller. Slik kan jeg bare fokusere på treningen, og må ikke se på klokken hele tiden.

Jeg vet også at mange av treningsstudioene har sin egen app der du kan booke deg inn på gruppetimer og lignende. Dette er jo veldig lettvint og bra. To tomler opp for apps! sier Annema.

Trening hjemme - se tipsene

Tips til flat mage


PULS-YNGVAR ANDERSEN
TRENER OG MOTIVATOR:

Personlig trener og motivator i NRKs «Puls», Yngvar Andersen, er ikke like overbevist om at tracking med og treningsapper er svaret på et sunt liv.

- Hvis man er veldig ille ute og har liten erfaring med hva som skal til av mat og trening, så kan det hende at tracking er en bra ting. Men for de fleste vil overdreven bruk av apper bare føre til at man stresser mer, sier han til Stella i denne saken.

Mykje meir-gründeren er kjent for mottoet «berre gjer da» og at trening skal være enkelt, noe som krasjer litt med hele app-styret.

8 smarte styrkeøvelser

- Det ene problemet er at man kan bli veldig gira, sånn at dette betyr alt i en periode. Og kanskje går det veldig bra en stund, men så blir alt ødelagt bare fordi man skal reise bort en langhelg og glemmer å gjøre som appen sier. Det andre problemet er at det er lett å legge listen litt for høyt, og da er det fort gjort å få en nedtur.

- Det finnes helt sikkert mange bra apper, men jeg velger ikke å bruke tid på det. Dessuten liker jeg ikke å se det svart på hvitt at jeg trener dårligere en dag. Jeg vil være helt fri, sier Yngvar.

Styrketrening for kvinner


LENE VINTERVOLL
SJEFREDAKTØR I STELLA:


- Jeg er glad i å løpe, og bruker mye apper, sier Lene.

Med «Runkeeper» holder jeg oversikten over hvor langt og hvor fort jeg har løpt hver gang. Jeg har også lagt inn mitt mål for sesongen, og appen min hjelper meg å telle ned. Runkeeper tilbyr også brukerne treningsprogram og  muligheten til å trene «med» andre som har samme mål, for eksempel å løpe fem kilometer, 10 kilometer, gjennomføre maraton på fire timer osv. Jeg har ikke benyttet meg av dette, men ser ikke bort fra at jeg vil gjøre det etter hvert. Man kan også bruke appen til andre treningsformer som blant annet sykling, langrenn og turgåing.

«Tabata timer» er også en app jeg er glad i. Den tar tiden mens du trener i korte, og helst harde, intervaller. Poenget er å trene i 20 sekunder og hvile i 10 sekunder, og repetere dette åtte ganger. Perfekt for oppvarming før en treningsøkt eller til en kort og effektiv treningsrunde på reise og ferie. Jeg har også løpt intervaller etter denne appen. Her kan man gjøre så mange runder man vil. Passer godt til styrkeøvelser hvor man bare bruker egen kroppsvekt eller kondisjonstrening.

Kettlebells er en morsom og effektiv måte å trene på. Appen «Swingtimer» hjelper meg til å ta tiden på treningsintervallene, pausene og antall repitisjoner. En enkel app å bruke.

«Headspace» gir meg et lite pusterom i hverdagen. Dette en en morsom og enkel app med fine illustrasjoner og filmer for hverdagsmeditasjon. Eller en slags lommemeditasjon-heiagjeng, som de kaller seg. Har et nybegynnerkurs som skal gjøres 10 minutter i 10 dager, og så kan man bygge på videre etter det.


Les mer om trening:

Sniktitt på vårens treningsmote

Dette bør du spise etter trening

 

Se oversikt over treningstrender for 2013

Stram med høyintensiv trening

Funksjonell trening - slik virker det

3 hotte treningstrender

Treningen som funker - effektiv på 30 minutter

 

Lik Stella på Facebook!