Fire inspirerende gründere

Rask respons og produksjon uten startkapital. Ikke rart folkefinansiering får stadig flere gründere til å tørre å satse.

15. august 2018 av Ida Halvorsen Kemp
Fire kvinnelige gründere: Silje Andersen

Silje Andersen

Prosjekt: Byspire - grønnsaksproduksjon med led-lys

byespire.no @byspirenorge

Hva er Byspire?
Vi i Byspire ønsker å revolusjonere mat­industrien i Norge gjennom å kutte importen av grønn­saker, og ta produksjonen hjem igjen. Dette er i dag mulig fordi vi har knyttet teknologi til matproduksjon slik at vi kan dyrke innendørs i vertikale systemer året rundt. Vi dyrker uten jord, og bruker led-lys som erstatning for sollys. På denne måten bruker vi 90 prosent mindre vann enn ved konvensjonell produksjon, 85 prosent mindre bruksareal, og vi kan dyrke året rundt og helt uten bruk av sprøytemidler. Vi har i dag et produksjonsanlegg på Økern i Oslo, og lager i tillegg små anlegg for urbant landbruk til skoler, bedrifter eller privatpersoner, med plass til alt fra et par til flere titalls planter.

Hvordan dukket ideen opp?
Det var en kombinasjon av interesser for bærekraft, mat og teknologi som gjorde at vi ville starte med vertikal dyrking i Norge. I tillegg har effektiviteten på led-lys økt og prisene sunket, noe som gjør det mer lønnsomt å drive slik i Norge i dag enn før. Teknologien vi bruker er en av verdens eldste, som er i ferd med å bli en av verdens mest innovative. I dag dyrkes det på denne måten i flere andre land, som for eksempel The Spread i Japan som er verdens første robotdrevne «farm». Hos oss driver vi i tillegg med videreutvikling, testing og eksperimentering med teknologi.

Hvordan kom dere frem til at prosjektet kunne finansieres på denne måten?
Vi valgte å benytte oss av folke­finansiering for å komme i gang med produksjonen. I tillegg var det en enormt stor mulighet for å få eksponering i og aksept av markedet som vi skulle operere i. For meg var det en ny måte å hente inn penger til selskapet på, men fy søren som det fungerte. Plattformen vi benyttet oss av heter funde.no, og der fikk vi god veiledning og hjelp ­gjennom hele kampanjen fra start til slutt.

Hvordan kom dere i gang?
På funde.no må du lage en film som presenterer caset ditt. Filmen vår gikk viralt og vi nådde organisk ut til over 200.000 seere. Vi fikk både aksepten vi trengte i markedet, og vi fikk samlet inn de pengene vi trengte for å kickstarte prosjektet vårt. De som støttet oss, kunne velge seg ulike gaver ut fra hva de ga. Vi opprettet samarbeid med ulike restauranter i området, og vi ga bort grønnsaker fra vår egen produksjon etter endt kampanje.

Har du gründet lignende prosjekter før?
Når man snakker om folkefinansiering så tenker jeg automatisk tilbake til året jeg bodde og gikk på skole i USA. Der var det en form for folkefinansiering for nesten alt. Skulle vi på tur med skolen – crowdfunding. Var noen syke og trengte hjelp – crowdfunding. Skulle noen starte noe –crowdfunding. I Norge hadde jeg ikke vært borte i denne typen finansiering før vi skulle gjøre det med vårt eget selskap.

Er prosjektet blitt til ved siden av andre jobber, eller er det fullt fokus på dette nå?
Når man jobber som entreprenør er man stadig i en kreativ fase, og man ser hele tiden etter muligheter i mulighetene. Vi har foreløpig hatt fullt fokus på produksjon og salg av grønnsaker, men vi har stadig andre spennende prosjekter på gang som vil bli lansert senere.

Hvor produserer dere grønnsakene deres?
I dag har vi satt opp Norges største vertikale farm sentralt på Økern i et kontorlokalet hvor vi produserer rundt 70 000 grønnsaker i året. I tillegg har vi to showcaser på veggen på Mesh i Oslo, som er Nordens største startup-hub.

Hvilke milepæler underveis i prosessen er verdt å nevne?
I 2017 ble vi kåret til en av Arctic Startups «Top 10 Start­ups to Watch in Norway». Samarbeidet vårt med innovasjonsplattformen DIT i Oslo kommune, hvor vi har bidratt med systemer som skal hjelpe til med intergrering og arbeid for flyktninger, bør nevnes. Men vår største milepæl må nok være å få satt opp vår vertikale farm sentralt på Økern.

Hva slags utfordringer har dere støtt på?
I forbindelse med finansieringskampanjen var timingen vår største utfordring. Vi hadde den avsluttende tiden rundt påske, og var redd det skulle by på problemer. Men til tross for at mange var bortreist og i feriemodus, kom vi i mål til slutt. Her gjaldt det å ha is i magen.

Hvor går veien videre nå?
Den fasiliteten vi har satt opp på Økern er alledere utsolgt, så vi ser behovet for å vokse enda mer. Målet vårt er å være på plass i de fem største byene i Norge innen 2020. Derfor henter vi inn vår andre runde med investeringer nå for å kunne sette opp en ti ganger større fasilitet enn den vi har i dag. 

Fire kvinnelige gründere: Anette Miwa Dimmen

Anette Miwa Dimmen

Prosjekt: As we are now - moderne natt- og kosetøy

aswearenow.co @aswearenow_

Hvordan dukket ideen til As We Are Now (AW:AN) opp?
De siste syv årene har jeg vært partner og med-gründer i et lite, men internasjonalt selskap som jobber med design, utvikling og produksjon av produkter. Da jeg var med på å utvikle en kolleksjon av friluftsklær for en kunde, og satte meg ordentlig inn i de fantastiske egenskapene til tekniske tekstiler, fikk jeg en skikkelig aha-opplevelse. Jeg har alltid vært lidenskapelig opptatt av nattøy og komfortable klær, men utvalget i denne kategorien er utdatert. Jeg spurte meg selv hvorfor det ikke finnes feminint, moderne nattøy for kvinner som meg selv, som er laget med disse utrolige myke tekniske tekstilene som puster, regulerer kroppstemperatur, og holder seg bra vask etter vask?

Hvordan kom du frem til at prosjektet kunne finansieres på denne måten?
Jeg har kjent til Kickstarter en stund, og fulgt kampanjene til andre gründere som jeg kjenner. I starten tenkte jeg at mitt konsept ikke var riktig for en folkefinansieringsplattform, hovedsakelig siden merket er rettet mot kvinner. Men jeg ble overrasket over bredden av produkter som fikk sin første produksjonsrunde finansiert gjennom disse plattformene. AW:AN skal være et moderne selskap og merkevare, og for meg innebærer det å ikke være redd for å omfavne ny teknologi og fremgangsmåter. Derfor var utfordringen med å sette opp og markedsføre en crowdfunding-kampanje en god start i riktig retning.

Hvordan kom du i gang?
Da jeg ble gravid og gikk ut i permisjon for halvannet år siden, fikk jeg tid til å la ideen modnes og til å gjøre den undersøkelsen jeg trengte for å overbevise meg selv om at dette faktisk var en solid forretningsidé som var verdt å satse på. Jeg visste at avgjørelsen innebar å gi slipp på økonomisk trygghet og å kaste meg inn i en ukjent fremtid. Men jeg hadde virkelig tro på ideen min og visste også at om jeg ikke tok skrittet nå, så ville jeg sannsynligvis ikke gjøre det med det første. Jeg brukte permisjonstiden mens jeg var høygravid og lite mobil til masse brainstorming, lesing av fagbøker, nettsøk og til å skrive forretningsplan. Først etter fødselen begynte jeg å involvere noen få andre i prosessen med å utarbeide merkevareidentiteten til selskapet, og lage de første prototypene. Datteren min Mila har vært med på flere designmøter i løpet av sitt første leveår, messe i Paris og på møter med potensielle samarbeidspartnere i London.

Er prosjektet blitt til ved siden av andre jobber, eller er det fullt fokus på dette nå?
Jeg fokuserer 100% på å etablere AW:AN nå, og har satt meg strenge mål med tanke på hva jeg ønsker å oppnå dette året. Målet er at folkefinansieringskampanjen gjennom Kickstarter i mai og gjennom DNB Startskudd i juni skal kunne finan­siere den første produksjonsrunden, slik at jeg kan lansere nett­butikk med et godt vareutvalg til høsten.

Hvor foregår produksjonen?
Etter flere runder med prototyper og fabrikkbesøk har jeg valgt å produsere både tekstilene og kjolene i Portugal, og jeg er veldig fornøyd med produksjonspartnerne mine. Spesielt tekstilleverandørene har samme fremtidsrettede syn som oss, og er i spissen på utvikling av myke, slitesterke, bærekraftige tekniske tekstiler som fungerer fantastisk. Men jeg ser ikke bort fra at vi etter hvert også kommer til å jobbe med produksjonspartnere fra andre land som er ledende på forskjellige tekstiler og materialer som passer til vårt konsept. Det er mye spennende utvikling som skjer nå med tanke på bærekraftig produksjon i de fleste kategorier.

Har du gründet lignende prosjekter før?
Det er første gang jeg starter en merkevare mot forbrukere, og jeg har brukt og bruker fortsatt mye tid på å sette meg inn i hva jeg tror er de smarteste løsningene for bedriften. Det er veldig spennende å starte bedrift i 2018, med mange skreddersydde digitale løsninger og markedsføringsmuligheter i markedet i dag som ikke fantes bare for noen år siden. Det er så klart veldig mye å sette seg inn i og det kan til tider være overveldende for én person, men fordelen med å starte en ny bedrift i dag, er at man kan ta i bruk alle disse moderne systemene og digitale løsningene fra dag én, uten store omstillinger.

Hvilke milepæler underveis i prosessen er verdt å nevne?
Det føltes veldig godt å finne en fabrikk som forstår hva vi ønsker å oppnå og jobber sammen med oss mot dette målet. For øvrig ligger nok de fleste milepælene foran oss.

Hva slags utfordringer har du støtt på?
Veien som gründer er full av utfordringer. Man er avhengig av mange «ja» for å komme seg videre. Det tyngste for meg er å være alene om alle avgjørelser, men heldigvis har jeg fått en god venninne og dyktig stylist og AD med på laget. Det hjelper også å ha gode venner som heier på deg og som hjelper til når det trengs. Jeg har spøkt med at en gründervenn i oppstartsfase er en farlig venn å ha. For om jeg noen gang kommer til å spørre deg om en tjeneste, så er det nå. Men støtten og tillitserklæringen jeg har opplevd fra familie og venner har gjort meg svært emosjonell til tider og gitt meg det lille selvtillitskicket jeg har trengt for å komme meg gjennom perioder med tvil. 

Fire kvinnelige gründere: Gineline Kalleberg og Mette Hansen

Gineline Kalleberg og Mette Hansen

Prosjekt: Kaos endeløs - et modulært møbelsystem

itskaos.com @___kaos___

Hvordan dukket ideen til Kaos Endeløs opp?
Vi vokste begge opp med ribbevegg hjemme i kjellerstuen, og i fjor begynte vi å lete etter en fordi vi ønsket at våre barn også skulle få gleden av å ha ribbevegg hjemme. Vi visste hva vi ville ha, men fant ingen vi likte. I tillegg er vi over gjennomsnittet opptatt av å lage produkter som ikke bare ser bra ut, de må være litt smarte også. Alt vi har laget i Kaos-familien har vært basert på egne behov, inspirert av nostalgi fra vår egen oppvekst

Hvordan kom dere frem til å prøve folkefinansiering?
Endeløs var en spontan idé som dukket opp, vi hadde ikke rom for å utvikle systemet i budsjettet. Vi fikk 150 000 kroner fra Innovasjon Norge til å utvikle prototypen men vi var allikevel nødt til å finne mer midler for å starte produksjonen. Vi visste om folkefinansiering som et alternativ, og så på det som en unik måte å samtidig jobbe med kommunikasjon for å nå en større målgruppe med potensielle kjøpere. I tillegg får man jo den beste tilbakemeldingen på hvorvidt ideen har livets rett. Vi undersøkte en haug med plattformer for folkefinansiering i inn- og utland og landet på at Kickstarter var den rette for Kaos Endeløs. Vi brukte mye tid og krefter på research og å planlegge og bygge kampanjesiden. Det virket på et tidspunkt uoverkommelig, og vi har aldri følt oss så usikre og uten kontroll.

Hvordan kom dere i gang?
Vi er ikke produktdesignere, vi kommer fra reklamebyrå og mediebransjen. Vi var derfor nødt til å gå i dialog med noen fremragende produktdesignere, vi har alltid beundret Permafrost. De likte ideen og ville være med på prosjektet. Deretter har det gått slag i slag, et fantastisk bra samarbeid å se tilbake på.

Er prosjektet blitt til ved siden av andre jobber?
Vi var i mammaperm fra andre jobber da det ble til, og Kaos som sådan er nå fulltidsjobb for oss begge.

Har dere gründet lignende prosjekter før?
Ja og nei. Vi har ikke gjort liknende på en plattform for folkefinansiering før, men vi har vårt eget konsept på itskaos.no vi kaller «On the Spot». «On the Spot» handler om å være på rett sted til rett tid, det vil si: Når vi utvikler nye produkter legger vi et fåtall ut «on the Spot» i vår egen nettbutikk før vi starter produksjonen, og førstemann til mølla får handle produktet til en rabattert pris. Dette hjelper oss å hente inn noe startkapital for selve produksjonen samtidig som vi får indikasjoner på produktets popularitet. På den måten kan vi ha bedre kontroll på antall enheter vi bør bestille på første runde for å sikre varelageret best mulig.

Hvilke milepæler underveis i prosessen er verdt å nevne?
Å få se ideen som et ordentlig produkt i form av en fysisk prototype er emosjonelt, vi er så engasjert med hodet og hjertet. Jeg gråt da jeg så Kaos Endeløs i fysisk form for første gang, det føltes så utrolig riktig og var ekstremt tilfredsstillende med tanke på all jobben vi hadde lagt ned i prosjektet. Det å publisere selve Kickstarter-kampanjen føltes som et lite illebefinnende, men det ble umiddelbart snudd til en god opplevelse da vi oppdaget at folk backet oss – det tikket inn salg etter salg og på 13 dager hadde vi overgått målet og samlet inn 240 000 kroner fra kunder i ni land. Det at vi har fått patent på måten man kobler modulene sammen og til veggen er ganske sprøtt. Det er visst ikke så mange som klarer å få patent, så det føyer seg nok inn som en milepæl, det også.

Hva slags utfordringer har dere støtt på?
Oi, mange. Da vi lanserte på Kickstarter hadde vi langt fra alle prisene i produksjonsløpet på plass, vi var nødt til å estimere og ta mange sjanser. Frakt av herligheten til sluttkunde har vi først klart å lande sånn cirka nå, for eksempel. Det var også en periode stor usikkerhet rundt vår eminente treverk-produsent i Polen, vi hadde rett og slett utfordringer med språk og mail-korrespondanse. Vi måtte utvikle egne skruer som kostet mer enn vi hadde planlagt. Det vil som regel være noen branner å slukke, men det løser seg alltid. Vi er foreløpig bare noen uker forsinket og det er definitivt innafor når man snakker om Kickstarter-kampanjer.

Hvor går veien videre nå?
Kaos Endeløs er sendt til testing og skal sertifiseres som et lekeapparat, og som et møbel for oppbevaring. Når alt er ok, starter vi bulk-produksjon så fort som mulig, og kan sende ut alle forhåndsbestillinger i løpet av mai.

Lik Stella på Facebook!