Gwyneth Paltrow driver bloggen Goop og tipser om kule ting i hverdagen. © Getty Images

- Pass deg for sukker i forkledning

Gwyneth Paltrow gir deg sine tips til hvordan du best står imot søtsuget.

19. november 2011 av Andrea Brygard

Skuespiller Gwyneth Paltrow driver bloggen Goop, der hun kommer med sine egne tips og triks til ting man bør se, kjøpe, lage, lese og oppleve. Hun gir deg også sine sunnhets- og skjønnhetstips, blant annet en liste over hvordan man best unngår søtsuget.

Stella tester hypnose mot sukkeravhengighet.

Gwyneth anbefaler følgende triks dersom du ønsker å spise mindre sukker i hverdagen:

- Spis regelmessig. Minst tre måltider og helst to småsnack hver dag. For de fleste vil blodsukkeret synke betraktelig dersom de ikke spiser med jevne mellomrom, og matlysten og søtsuget vil dermed øke.

- Spis naturlige råvarer. Jo nærmere maten er til sin orginale opprinnelse, jo bedre er det. Ubehandlet, naturlig mat som grønnsaker og frukt er blant Gwyneths anbefalinger.

Trening hjemme - se tipsene

Tips til flat mage

- Spis frokost bestående av proteiner, fett og næringsrik mat. Frokostsmoothier er et perfekt eksempel på en god start på dagen. En frokost bestående av sukker og karbohydrater er det aller verste, da dette opprettholder søtsuget utover dagen. Å spise en god frokost er essensen av å unngå suget.

- Innfør mer protein og fett i hvert måltid. Dette hjelper til å kontrollere blodsukkeret. Pass på at både proteinene og sukkeret er av den sunne typen.

- Bruk krydder. Koriander, kanel, muskat, kardemomme og lignende tilfører maten naturlig søtning og vil redusere søtsuget.

- Spis kosttilskudd av god kvalitet. Multivitaminer, vitamin D3 og omega 3-fettsyrer. 

- Beveg deg. Tren, dans eller praktiser yoga. Uansett hva slags bevegelser du utfører vil det redusere spenning, øke energien og minske behovet for et sukkerrush.

- Få nok søvn. Når vi er trøtte bruker vi ofte sukker for å holde oss oppe og få energi.

- Hold sukkerholdig snacks og godteri unna hjemmet og kontorpulten.

- Pass deg for sukker i forkledning. Husk på at de fleste "komplekse" karbohydratene vi får i oss gjennom brød, mel og pasta egentlig ikke er komplekse i det hele tatt. De er som regel høyt raffinerte og oppfører seg akkurat som sukker i kroppen vår. Pass på mengden her.

 


Treningsprogram: fettforbrenning

Lavkarbo - alt du trenger å vite

Raw food

5 fristende smoothieoppskrifter

Sunn og kjapp høstsnacks

Oppskrift på sunne salater

Stella tester hypnose mot sukkeravhengighet

Muffins: Oppskrift på muffins i varianter

Besøk Gwyneths blogg Goop

Lik Stella på Facebook!