En sunn livsstil trenger ikke være så vanskelig.

© Getty Images

10 enkle sunnhetstips som får deg igang!

Ute etter å holde en sunn linje, men usikker på hvor du skal begynne? Her er ti enkle tips til starthjelp.

4. januar 2012 av Andrea Brygard

- Drikk 1-2 frukt- og grønnsaksjuice eller smoothies hver dag. Gjerne på morgenen som en god start på dagen.

- Start lett med treningen og sett deg enkle, overkommelige mål. Ikke gå så hardt ut at du mister motivasjonen etter første uka.

- Etter ferietider er man ofte vant til å spise mer enn vanlig, og sulten melder seg gjerne oftere. Ha derfor alltid litt nøtter, en raw food-bar, proteinshake/-bar eller lignende liggende i vesken som sunne alternativer når du blir fysen.

- Vurder om det kan være aktuelt for deg å anskaffe en persolig trener. Det kan både hjelpe deg med treningsmotivasjonen og ikke minst å finne rette treningsform for deg.

- Begynn allerede fra morgenen, og start dagen med energi fra en sunn og god frokost som en av disse.

- Tenk på helsefordelene du får av å trene. En kjapp, effektiv treningsøkt på denne tiden, gjerne ute i dagslys, stimulerer seratonin og hormonet melatonin som er viktig for ditt immunforsvar og ditt energinivå. Det kan også hjelpe deg til å sove bedre om natten.

- Bytt ut noe av potetgull, sjokolade og godteri med sunn og kjapp snacks med mye næring.

- Velg en av disse seks, sunne salatene til middag.

- Tenk på at du ikke behøver å trene i flere timer om gangen for å se resultater. Dersom økten utføres riktig, kan effektiv trening på 30 minutter være nok! Og det har vel alle tid til å avse et par ganger i uken?

- Før du bestemmer deg for å legge om helt, innlem nye og sunnere rutiner i livet ditt litt etter litt. På den måten blir ikke forandringen så ekstrem, og dermed lettere å følge.

Trenger du hjelp til å komme igang? 10 motivasjonstips som får igang treningen!

Tre hotte treningstrender 

Lavkarbo - alt du trenger å vite

Den nye idealkroppen er sunn, sterk og veltrent

Sunne smoothies

Funksjonell trening - slik virker det!

Camilla Pihls treningsdagbok

Personlig trener - dette bør du vite om PT

Lik Stella på Facebook!