Ingrid Olava (31). Musiker og skuespiller.

© Einar Aslaksen

Kvinne i sin tid: ingrid Olava

Musiker og skuespiller Ingrid Olava håper hennes datter en dag skal bli enda litt modigere enn hun er selv.

11. juni 2013 av Mari Grydeland

«Kvinne i sin tid» er en intervjuserie i magasinet Stella gjennom 2013 for å feire at det er 100 år siden kvinner fikk stemmerett i Norge. Kjøper du vårt juninummer som er ute nå, får du møte en åpen og ærlig Else Kåss Furuseth, og her finner du intervjuet med fotograf Marie Kristiansen.

Hva er viktigst i livet ditt akkurat nå?
Musikken min, kjæresten min, menneskene jeg elsker. At våren skal komme! Å se hvitveisblomstringen på hytta.

Er musikkbransjen mannsdominert?
Statistisk er musikkbransjen mannsdominert. Noen år insisterte journalistene på å fokusere på en jentebølge, litt sånn: Enda en jente?! Som om det finnes en øvre grense for hvor mange kvinnelige artister man trenger. Da sier man implisitt at kvinnelige artister er mindre unike enn menn. Det provoserer meg. De har heldigvis sluttet å snakke om det nå. Det finnes vel ingen enkle svar på hvorfor det er flest menn. Jeg tror én av grunnene kan være at det sitter lengre inne hos noen kvinner å ta steget ut i offentligheten. I det siste har det heldigvis vært fokus på netthets av kvinner, det er jeg glad for. Det finnes så mye drøyt der ute.

Hva er den største utfordringen for kvinner i Norge i dag tror du?
Det første først; lik lønn for likt arbeid. Det er en langsom prosess og tung materie å få reell likestilling. Man åpner dørene på papiret, og vi skal i prinsippet ha alle muligheter, likevel består mange skeivheter. Jeg er dypt takknemlig for de som har gått foran og skaffet stemmerett, rett til selvbestemt abort og en rekke andre ting vi nå tar for gitt. Utfordringen består i å føle reell frihet, at jeg skal klare å riste av meg behage-impulsen og finne ut hva jeg faktisk vil. Jeg tenker at kvinner er sårbare fordi denne friheten er så ny, vi mangler rollemodeller og vi mangler erfaring i å snakke om disse tingene uten å tråkke hverandre på tærne. Å ta ansvar for egne valg og egen lykke er noe av det viktigste for alle mennesker, uansett kjønn. Her må vi gi hverandre plass til å bli et helt arsenal av ulike rollemodeller for våre døtre. Samtidig må vi hele tiden være obs på strukturelle skeivheter og urettferdigheter i arbeidslivet som jobber imot kvinners deltagelse.

Kunne du tenke deg å droppe jobben for å være hjemme med barn?
Jeg er i alle fall veldig forberedt på det alle sier, at det å få barn forandrer alt. Jeg koser meg enormt på kjøkkenet, men tror nok det muligens er fordi det står i kontrast til artist-tilværelsen. Mange ganger har jeg sett at kvinnelige artister advarer mot å få barn, men jeg vil ikke høre på dem. Jeg vil gjerne ha selvtillit nok til å tenke at jeg kan få barn, fremdeles være meg selv og lære masse gjennom erfaringen som gjør musikken min rikere. Jeg møtte nettopp en kollega som hadde med datteren sin ut på tur, hun sovnet ofte i gitarkassen hennes. Er man barn av en artist så er det vel helt fint å sove litt backstage innimellom? Her er det igjen snakke om å få være den man er som menneske, ikke et ikke-fleksibelt robotkvinne-ideal.

Er det viktig for deg å være økonomisk uavhengig av en mann?
Det var en stor seier å kjøpe leilighet alene før jeg var tretti. Det ble en stor del av å ha det bra som singel. Det er viktig å være økonomisk uavhengig - punktum. Jeg kunne sikkert levd helt greit med å få økonomisk støtte fra en partner i en periode, men ikke som levevei og ikke som en hvilepute mot å finne ut hva jeg vil. Jeg synes for øvrig det er dypt urettferdig at kvinner lider på pensjonssiden av regnestykket fordi de er hjemme med barn.

Hva synes du om kvotering i kulturlivet?
Jeg er skeptisk til det. For eksempel tror jeg ikke det gagner noen å kreve innkvoterte jenteband på knutepunktfestivalene. Generelt tror jeg ikke man kan kvoteres inn til utøvende kunst. Det er et hardt liv, det er noe man virkelig må ønske. Man må stimulere kvinner til å fortelle historier, til å skrive filmmanus med flere kvinneroller. Igjen er det essensielt at feminine innfallsvinkler gis gyldighet. At film om jenter ikke er jentefilm, men film. At det som handler om jenter handler om mennesker, ikke bare om jenter. Jeg ble helt paff da jeg så serien «Girls» første gang. Jeg gråt en skvett da jeg innså at jeg nesten aldri har sett en jente som ser helt vanlig ut, være naken på film. Det fikk meg til å tenke på viktigheten av å gjøre feminine universer av alle slag gyldige gjennom kunst. Lena Dunham har tatt et slags syvmilssteg her.

Hva betyr ordet skjønnhetstyranni for deg?
Det er at man ikke får være pen på den måten man selv vil være pen på, men at noen andre bestemmer.

Hvor langt er du villig til å gå for skjønnheten?
Skjønnhet for meg er å være glad og å være frisk og å være snill. Overdrevent fokus på det ytre er en rest av at det er menns virkelighetsoppfatning som er gyldig. Jeg vil bare være fri fra det. Noen ganger vil jeg pynte meg, andre ganger ikke. Jeg synes det er helt vanvittig at noen vil putte fremmedlegemer inn i kroppen sin. Jeg synes det er ganske frustrerende med evig fokus på alt du kan bedre på av det ytre. Åh, napper du ikke øyenbrynene dine? Tenk på det potensialet du har! Kunne det ikke vært mer sånn: Åh, har du ikke lest denne boka? Tenk så smart og spennende du kunne vært hvis du hadde lest denne?

Hva håper du at datteren din slipper å oppleve når hun vokser opp?
Min drøm er at hun skal bli litt modigere enn meg. Jeg er litt modigere enn mamma, så da håper jeg min datter blir enda litt modigere enn meg.

Les også:

Prat smart

Hvordan skrive jobbsøknad

Mal på CV

Eksempel på perfekt CV

Karrieredamenes beste søknadstips

Eksempel på jobbsøknad

Lik Stella på Facebook!