Hoppetau kan være mer effektiv enn annen trening.


© Getty Images

Derfor bør du trene med hoppetau

10 minutter hoppetau er like effektivt som en halvtimes jogging!

8. november 2016 av Torhild Ribe og redaskjonen

Å trene med hoppetau gir dobbelt så høy kaloriforbrenning pr. minutt som når du jogger, it tillegg til at det er enkelt, krever lite plass og er veldig gøy. Så hvorfor ikke forsøke å hoppe tau neste gang du skal gjøre en liten kondisjonsøkt? Her er tipsene:


1. Sett på høy musikk med heftige rytmer. Varm opp med sykling, dans, løping etc i 10-15 minutter. Edward Jackowski (amerikansk ekspert på hoppetau ), anbefaler at du tøyer og strekker kroppen før du setter i gang. Fokuser på armer, rygg, lår og legger.

2. Ta et passe fast grep rundt håndtaket på tauet, som når du hilser og tar noen i hånden.

3. I begynnelsen vil du hoppe og feile mange ganger. Det er helt normalt og gjør ingenting. Det er sammenlagt antall hopp med hoppetau som teller, og etter en liten stund vil et par hopp bli til 10. 10 vil bli til 50 og snart så teller du minutter.

4. Pass på at du ikke hopper høyere enn cirka 2,5 centimeter over bakken.

5. Unngå dobbelhopp. Hopp en gang for hver gang tauet er i luften. Det er mest effektivt. Dersom du synes det er vanskelig, så øv deg på å hoppe raskt opp og ned uten tauet.

Stram med høyintensiv trening

Trening hjemme - se tipsene


For å komme i gang trenger du:

• Et par gode joggesko.

• Et underlag som gir etter, f.eks et mykt tregulv eller en snauklippet gressplen.

• En flaske vann. Du kommer til å svette mye, så ta små slurker vann underveis

• Et godt hoppetau med riktig lengde. Håndtakene skal være lette, og ikke tyngre enn selve tauet. For å måle riktig lengde tar du tak i håndtakene og setter en fot i midten av tauet. Når du drar håndtakene opp mot skuldrene, skal tauet rekke deg til armhulene. Er det for langt, kan du knytte et par knuter på tauet.

LYKKE TIL!

Les også:

Trenger du hjelp til å komme igang? 10 motivasjonstips som får igang treningen!

Tre hotte treningstrender 

Den nye idealkroppen er sunn, sterk og veltrent

Funksjonell trening - slik virker det

Skiteknikk på langrenn

Styrketrening for kvinner

Lik Stella på Facebook!