Effektiv trening som funker - kun på 30 minutter! © Bulls

Treningen som funker: effektiv på 30 minutter!

30 minutter er alt som skal til - se hvorfor kortere effektiv trening er bedre enn langkjøring.

31. august 2011 av Carina Hultinn Dahlmann

Stellas treningsekspert Carina har tipsene til deg som er ute etter en supereffektiv og rask treningsøkt som funker:

30 minutter, 3 ganger i uken med høyintensiv og målrettet trening kan gi deg mye bedre resultater enn lange, kjedelige og tidskrevende treningsøkter. Helt sant! Det handler om å trene smartere og å tilrettelegge treningen til din hverdag og din livsstil slik at det blir enkelt - og umulig for deg å la være.

Trening hjemme - se tipsene

Trening er viktig, spesielt for deg som er travel. Jo mer du har på timeplanen, desto viktigere er det at du prioriterer både trening og deg selv. Dette for å holde energinivået og immunforsvaret ditt på topp. En sterk og frisk kropp tåler mye mer av livets utfordringer både psykisk og fysisk, og det vil gi deg mer overskudd i det lange løp.

Regelmessig trening gir mange fysiske fordeler som en sterkere kropp, bedre kondisjon, bedre blodsukkerregulering og beskyttelse mot hjerte- og karsykdommer, men trening er også viktig for din mentale helse. Det frigjør stress, gjør at vi tenker klarere og gjør oss lykkeligere og mindre utsatt for depresjoner. Du jobber bedre og mer effektivt etter en god treningsøkt, og ved regelmessig trening øker du også selvtilliten, noe som overføres til alle aspekter i livet, både i det private og på jobb. Det er en vinn-vinn-situasjon. Så hva venter du på? Kom i gang!

Kort og effektiv trening er best

Bedre kort og effektiv, enn langt og aldri. Du kan med god samvittighet slippe tanken på at du må trene én time hver dag for å få resultater. Forskning viser at trening med høy intensitet, gjennomført på kortere tid (30 minutter), gir gode helse- og kondisjonsfordeler. Korte, intensive økter gir både bedre og kjappere resultater enn langkjøring for en gjennomsnittsperson. Ved høyere intensitet trener du hjertet mer effektivt fordi du trener med en høyere puls. 

Oksygenopptaket øker også betraktelig, noe som gir deg opplevelsen av bedre kondisjon og du utskiller mer lykkehormoner og det viktige fettforbrennende kjønnshormonet testosteron. Jo høyere intensitet du trener med, desto mer effektiv blir kroppens totale fettforbrenning. Intervalltrening er spesielt gunstig for å forbrenne det farlige magefettet. Trening med høy intensitet er perfekt for deg med lite tid og en travel hverdag, og er også bra for å bryte ut av et treningsplatå hvor du har stagnert og resultatene uteblitt.

Funksjonell trening - slik virker det

Tips til flat mage

Treningsapper for helsa

Stellas treningsmusikk

Lik Stella på Facebook!