Test av 7 minutters treningsapp - virker det?
© Getty Images / Einar Aslaksen

Test av 7 minutters treningsapp

Kan man komme i bedre form ved å trene 7 minutter om dagen? Vi har testet den populære "7 Minute Workout"-appen!

Mari har testet: «7MWX», 14 kr i Appstore.

Hva er målet? Komme i gang med å trene på ordentlig, etter å ha vært støttemedlem på Elixia. Dårlig tid skal ikke være noen hindring.

Hvordan: Ved å trene høyintensitetstrening hjemme med treningsappen 7MWC. Eller 7 minute work out, da. Hvis jeg ikke klarer å trene 7 minutter engang, ja da kan jeg bare legge meg ned og dø. Eller legge meg ned i sofaen og drite i trening en gang for alle.

Hvorfor: I likhet med andre som er småbarnsforeldre eller workaholics, så kommer trening helt nederst i haugen med gjøremål. Derfor blir det aldri gjort. Men med mye stress og lite søvn blir kroppen klein og ryggen aua uten trening, så denne onde sirkelen må bare brytes.

Gjennomføring: Appen er gratis i Appstore, eller du kan investere i en litt proffere variant til 14 kroner. Jeg gjør det siste. Du velger om du vil trene én runde eller to (eller flere hvis man er sinnssykt megafit, men da er ikke denne appen for deg). Så teller den ned fra ti – og vips er du i gang. Øvelsene er enkle, krever ikke annet utstyr enn en stol eller krakk. Ikke trenger du noe særlig plass heller. Som ved annen høyintensitetstrening er selve poenget at man må gønne på – noe som kan være vanskelig i en saltime fordi man kanskje ikke kan øvelsene godt nok eller gjør dem riktig nok til å dra på. Det er ikke noe problem her – svetten drypper fra nesen! Dagen etter er jeg litt støl i armene, men verre skal det bli tredje dagen. Da er lårene og rumpa støle også. Så gøy at noe så kort kan være så hardt! Det har blitt skrevet mye om såkalt høyintensitetsstrening, og for en travel sjel høres det for godt ut til å være sant at man ved å trene i bare syv minutter skal få like god trening som ved en hel time. Jeg må vel innrømme at en slappfisk som meg, blir mer enn sliten nok etter syv minutter, mens med to runder er jeg helt pumpa. Opplegget er også inspirerende på den måten at man får «ros» og låser opp «achievements» ved å trene fire dager på rad, to uker på rad, og så videre. Barnslig nok vil man unngå å gå glipp av den ene dagen med trening som kan ødelegge neste oppmuntring! Alle dagene blir lagret i en kalender, slik at man hele tiden kan titte og beundre dagene som har grønt merke på seg.

Konklusjon: Endelig en treningsform som selv jeg gidder å gjennomføre! Nå skal det sies at jeg ikke har fått superdeffa kropp eller fantastisk utholdenhet, men målet mitt var å bedre mobilitet og styrke og slippe ryggvondt, og det har funket! Der jeg hadde knea nedi i begynnelsen av perioden kan jeg nå ta tjue push ups i ganske høyt tempo, uten knær nedi. Hurra!

En måned senere: Jeg må innrømme at jeg datt litt av app-racet etter den første vellykka treningsmåneden. To ganger i uken ser ut til å være det jeg lander på. Og målet om kanskje å trene med app om morgenen før jobb har også vært helt umulig, dessverre. Det er noe med at det er så mørkt om morgenen og senga er så myk … Men det som faktisk funker, er å ha små-utfordringer for meg selv – så fjorårets julekalender var å trene hver dag. Og det gikk ganske bra!

Lik Stella på Facebook!