Høyintensiv trening er den nye trenden.

© Getty Images

Stram med høyintensiv trening

Høyintensiv trening på noen få, knallharde minutter skal gi kroppen en komplett treningsøkt. Men hva er egentlig HIT?

Treningstrender går i bølger. Det forskes og undersøkes: Hva er den ultimate måten å bruke kroppen på? Hvordan oppnår man best resultat? Det som stort sett går igjen, er at det ikke finnes raske løsninger. Hardt arbeid over lang tid gir lønn for strevet. Men hva om du kunne komprimere det harde arbeidet til noen få minutter?

Slik blir du en bedre løper

Treningsprogram: fettforbrenning

Forskere leter fortsatt etter formelen som gir svar på hvor lite trening du trenger for maksimalt utbytte. Noen mener å nærme seg svaret. De kaller det høyintensiv trening eller «HIT». Varianter er Tabata, Peak 8 og HIIT. Det har slått godt an i styrketreningsmiljøet, men det er slett ikke bare pumpegutta som kaster seg på trenden.

- Resultatet er bedre enn med noen annen form for trening, enten du skal holde formen eller merke framgang, sier Kenneth Tinglum.
Han har startet Accelerate24, en type bootcamp som er bygget opp rundt konseptet høyintensiv trening. I hele sommer har jenter og gutter samlet seg i grupper tidlig om morgenen for å gjennomføre en økt på åtte minutter to ganger i uken. Det er fem øvelser som gjentas i raske serier: 15 sekunder på hver øvelse i rask rekkefølge, så 45 sekunders pause. Fire ganger. Ferdig.

Funksjonell trening - slik virker det

Finn dine perfekte joggesko

 

VIKTIG MED RESTITUSJON

- Jeg har selv holdt på med dette i ett år, og jeg har gått ned i fettprosent og økt muskelmassen. Og da har jeg gått fra å trene seks-syv timer i uken til kun å trene 16 minutter. Accelerate24 er spesiallaget for å gi maks uttelling, men da må konseptet følges, sier Kenneth.
Han understreker at det er viktig for utbyttet ikke å trene intensivt utover de 16 minuttene. Restitusjon er en stor del av opplegget, som er spesiallaget for å gi maks uttelling, hvis man følger det riktig.

Trening hjemme - se tipsene

Tips til flat mage

- Det er så mye press på å trene mest mulig. Men mennesket er ikke bygget for å være så aktive. For 10 000 år siden prøvde vi å bevege oss minst mulig, men handlet eksplosivt når vi først måtte. Det er de samme prinsippene vi bruker i denne treningen, sier Kenneth.
Siden økten er så kort, rekker du heller ikke å skade deg. Kroppen pumpes full av hormoner og adrenalin, den er i alarmberedskap og den instinktive kjemp eller flykt-mekanismen slår til.

8 smarte styrkeøvelser

Den japanske forskeren Izumi Tabata har hatt suksess verden rundt med sin variant. Prinsippet 20 sekunders arbeid, 10 sekunders hvile, repeteres åtte ganger. Utgangspunktet var intervalltrening på sykkel, men kan overføres til styrkeøvelser. Tabata-timer finnes nå på en rekke treningssentre, også i Norge.

Spis deg sprek

IKKE NOK MED HØYINTESIV TRENING ALENE

Personlig trener og Stellas faste treningsekspert, Annema Refsnes, er fan av Tabata, og bruker treningsformen selv og på sine kunder.
- Det er veldig gøy, og supert hvis du har dårlig tid. Du blir gjennomtrent og gjennomsvett på åtte minutter. Dessuten er det fint for fettforbrenningen, hvis du er opptatt av det. Det er en fin måte å komme seg ut av komfortsonen, sier Annema.
Hun stiller seg derimot tvilende til at en slik trening alene er nok.
- Det holder kanskje hvis du ikke trener til noe spesielt. Og det er mye bedre enn ikke å trene i det hele tatt. Men personlig ville jeg lagt til noe i tillegg, sier hun.

Treningseksperten peker på at det stadig kommer nye moter innen trening, og at oppfatningen om hva som er det beste endrer seg hele tiden. Men at intervaller er bra, hersker det ingen tvil om, mener hun.
- Det korte og harde er helt klart en trend nå, og er en motvekt til for eksempel yoga, som er 90 minutter med selvmeditasjon. Kroppen har godt av alle typer trening, og det er ikke bra å gå inn i et mønster der du gjør det samme hele tiden, sier hun.
For å trene mest mulig effektive intervaller anbefaler Annema å finne øvelser du mestrer, som du kan gjøre skikkelig i 20 sekunder. Poenget er å pushe deg så hardt at du ikke hadde orket et sekund lenger.
- Folk trener generelt med for lav intensitet, så å kjøre på hardere har alle godt av, sier hun.

 

Lik Stella på Facebook!