Fungerer TRX Slyngetrening? Vi har testet i en måned
© Einar Aslaksen / Getty Images / Produsenten

Stella tester: Slyngetrening

Slyngetrening skal styrke kjernemuskulaturen og hjelpe med smerter i rykk, nakke og armer. Vi har testet treningsformen i en måned!

Silvany tester: TRX slyngetrening

Hva: Trening der du ved hjelp fra slynger bruker kroppens egenvekt til å styrke kjernemuskulaturen. Svaiende rep trener balansen, og skal gi økt fleksibilitet i leddene. Passer alle nivåer.

Hvordan: To til tre ukentlige timer fordelt over fire uker. Jeg trener hos Pilates Room, de anbefaler meg å trene minst to ganger hver uke om målet er synlige resultater på så kort tid. Drop in kr 230. Apparattrening i liten klasse 1 gang i uken, kr 790/mnd, Pilatesroom.no.

Hvorfor: Statisk arbeid foran PC kombinert med mentalt stress gir skuldersmerter jeg er blitt altfor vant til at kommer og går. Da skjevheten i leddet utviklet seg til en smertefull «musearm» som holdt meg våken om nettene, og en hånd jeg knapt klarte å bruke, fikk jeg en vekker. Den smertefulle «vanen» må vekk.

Jeg har testet TRX tidligere, men nå har jeg et konkret mål å trene mot. Jeg ble anbefalt slynge av en manuellterapeut, siden dette gir økt stabilitet rundt skuldrene. Ved å trene de mange, små musklene som holder leddet på plass, skal plagene reduseres. Jeg er supermotivert til å få orden på dette problemet, tanken på en sykemelding skremmer meg. Jeg vet smertene mine skyldes den lute holdningen jeg inntar foran Mac-en. En rakrygget ballerinaholdning punkterer til en slapp potetsekk så fort jeg manisk hamrer i vei på tastaturet. Nå gjelder det bare å klamre seg fast i stroppene festet til taket og jobbe mot tyngdekraften. For meg som har forsøkt, men aldri følt meg hjemme i, et treningsstudio med talkumpulver på hendene, virker denne formen for styrketrening midt i blinken. Øvelsene krever fokusering og presisjon. Vandrende, distraherende eyecandy er totalt fraværende i disse timene. Vi er en så liten gruppe at det føles nesten som privat trening. Før treningen begynner, blir jeg bedt om å ta mål av kroppen min hjemme. For din egen del. For moro skyld, sier instruktør Monica Øien. Fire uker med intenst og morsomt blodslit begynner. Den første gangen er vond. Jeg blir så støl at jeg ikke klarer å gå ordentlig, og det skjer ikke ofte.

Timene er effektive, vi kaster ikke tiden bort på henting av utstyr siden slyngene er alt vi trenger. Vi får hentet oss inn i hvilepauser mens instruktøren viser neste stilling. Det nytter ikke å jukse seg til å gjøre øvelsene halvveis med en sprudlende instruktør som er så engasjert, og rekker å gi alternative øvelser for akkurat dine fysiske skjevheter eller plager. Vi ler, svetter og stønner oss gjennom en time der hele kroppen får kjørt seg. Tempo er ganske høyt, og i det øyeblikket jeg tenker at jeg ikke orker mer styrke, slenger hun inn en liten kondisjonsøvelse med spretthopp der både blodsmaken og melkesyren merkes. Jeg elsker det! Selv tilsynelatende enkle øvelser er effektive. Se for deg plankestillingen med bena festet i to stropper. For å ikke svaie ryggen, eller vingle til siden med bena, gjelder det å holde igjen. Ikke spesielt avansert, men en seig øvelse som krever at både mage, rygg og armer må jobbe. Det er gøy at både kjernemuskulaturen får utfordret seg sammen med stabilitetstrening. Jeg digger å få finjustert holdningen og å trene de musklene som er blitt svake ved feil stillinger.

En måned senere: Jeg savner den skjelvende, euforiske tilstanden jeg forlot studioet i etter en time med blodslit. Og jeg glemte faktisk helt å sjekke om rumpe og midje hadde blitt redusert. Det faktum at denne detaljen gikk i glemmeboken, viser hvor uinteressant litt mindre rumpe eller litt strammere mage er når de ulidelige smertene faktisk er borte. Jeg noterer slyngetrening i kalenderen hver uke, og fortsetter med enklere øvelser som jeg gjør med slyngene jeg har hjemme. Smertene har ikke kommet tilbake. Svulmende musklene er fortsatt fraværende, men at kroppen blir mer definert, ser jeg.

Konklusjon: Jeg vet ikke om min musearm er lik alle andres. Men for meg handler det som regel bare om å få stjerten i riktig gir på treningen, for så å holde det giret. Å prioritere tid til trening er det som skal til for å mestre jobb og hverdag uten for mye stress. Egentlig er vel regnstykket veldig enkelt: mer trening, mindre smerter. TRX er kjempegøy, og passer for alle!

Lik Stella på Facebook!