Vårens treningsmote og hva som funker til hva. Se produkttips nederst i saken.

© produsentene

Slik bruker du vårens treningsmote

Vet du hvilke plagg du skal bruke til hvilke treningsformer?

Se produkttipsene nederst i saken.

- I vår skal det være sterke farger, sier Hanne Lyngstad, løpeekspert i Adidas Group Norge.

- Hos oss i Adidas og Reebok er det solide og klare farger som gjelder. Ellers skal det være mye lag på lag. Vi ser en trend innen løp og studio denne sesongen, der det er mye fargerike tights med shorts utenpå. Og det er lov å vise en sports-bh i knallfarge under en tynn t-skjorte i en helt annen farge.

Treningsprogram: fettforbrenning

Riktig trening for mage


EGNE TRENINGSKOLLEKSJONER

Cecilie Presley hos pressebyrået Mildh er også enig i de fargesterke trendene Lyngstad spår.

- Denne våren vil vi se masse spreke farger, samtidig som vi ser at flere varemerker kommer med en egen treningskolleksjon. Dette viser at vi er mer opptatt av og trener mye mer enn før. Minimum kommer med en kolleksjon til sunne og aktive jenter som også vil ta seg godt ut under trening. De tar sportsklærne til ett nytt nivå og mikser sport med fashion.

Les også: Trening - Stella tester tredimensjonal trening

Er det noen farger som blir mer fremtredende enn andre?

- Magenta er fargen som tar over etter burgunder, og vi kommer til å se en del magentadetaljer. I tillegg kommer det en del kul print og farger på sportsklær. Dette ser vi hos blant annet Nike, Gina Tricot og Minimum, sier Cecilie.

Så hvilke plagg bør man satse på for sesongen?

- Tights er veldig in i år, fastslår Hanne Lyngstad.

- Den skal være lang, gjerne 7/8-dels eller ¾ på damene. T-skjorten kan være løs og litt baggy, og singlett er også populært. Kanskje aller mest innen studio og saltrening.

Hos Reebok er det funksjonell trening som gjelder, og man ser mye danseinspirerte bukser som er baggy, men sitter fint over rumpa. Mange av modellene kan trekkes opp og bli ¾ lange. Trenden er at det skal være lov å vise musklene sine, men noe er også overlatt til fantasien.

Finn dine perfekte joggesko

Hjemmelaget hamburger

Og Cecilie Presley legger til:

- Det er viktig at du velger riktig tøy til de forskjellige treningsformene. Spør gjerne ansatte i butikkene, de sitter på kunnskapen. På all type trening er det viktig med en god sports-bh og med tøy som puster godt.

Trening hjemme - se tipsene!

Dette bør du spise etter trening


ULIKE KLÆR TIL ULIKE TRENINGSFORMER

En tights er nemlig ikke bare en tights. Flere av klesprodusentene lager i vår egne kolleksjoner avhengig av hvilken treningsform du skal trene. H&M lanserte nylig egne underkolleksjoner av sin sportslinje for våren for løping, yoga, crossfit og utetrening. Og flere andre merker følger på.

Ekspertene forklarer at du bør se etter følgende egenskaper i klærne for de ulike treningsformene:


Løping

© stellamagasinet.no

Vest fra H&M kr 249, t-skjorte fra Puma kr 250, sports-bh fra H&M kr 199, tights fra Nike kr 500, shorts fra Peak Performance kr 500, magetaske fra H&M kr 99, joggesko fra Nike Lunar kr 1600, løpetights med shorts fra Adidas kr 550,  shorts fra Adidas kr 300.

Her er funksjon på tøyet veldig viktig. Når du løper, svetter du ofte mye og det er viktig å ikke bli kald. Tights i ulike lengder etter varme og kulde er viktig. Er det vinter, bør du ha en tykkere tights som tåler noen kuldegrader.

Løper du inne vil jeg si at det viktig du har en t-skjorte som sitter godt. Ikke for vid og åpen i halsen, men passe tettsittende. Da kan du konsentrere deg om løping og ikke om hvordan t-skjorten henger på.

En god bh er viktig. Den skal ha godt hold, men ikke være for tykk i materialet. Det er varmt nok som det er med to lag! Når jeg løper intervaller, bruker jeg ofte singlett/tank top. Jeg liker å ha armene fri og føler det er mest behagelig når jeg trener hardt. Men dette er selvsagt en smaksak. (Hanne Lyngstad)


Body&Mind

© stellamagasinet.no

Bukse fra Reebok, Singlet fra Filippa K kr 300, genser fra BZR kr 699, bukse fra Designer Remix kr 1400, topp fra Run&Relax, topp fra H&M kr 149, genser fra Custommade kr 499.  

Her er det viktig at det er lite og ekstremt elastiske sømmer. Det er faktisk viktig at det er tekniske materialer som trekker fukt vekk fra huden, slik at du ikke har den våte følelsen under trening. Du kan svette mye selv om det er lite bevegelse, og det er ubehagelig å bli kald. Men det er ikke samme krav til hold og støtte i bh for eksempel.

Her er det tynnere stropper om mer beskyttelse enn hold. Fargene er mattere og mer «jordfargede», eller hvertfall ikke så skrikende som i «performancelinjene» (løp, fotball etc). 7/8-dels tighser og trange singletter med tynne stropper er trenden. (Hanne Lyngstad)

I Body&Mind-trening ville jeg ha valgt løse og komfortable plagg. Her er det mye å velge i, og her kan du også føle deg vel ved å velge noe som passer din stil. (Cecilie Presley)


Styrke

© stellamagasinet.no

Vest fra Icebreaker, kr 1600, rød genser fra Gina Tricot kr 199, sportsbh fra Puma kr 299,sokker fra H&M kr 79,50, shorts fra Minimum kr 198, tights med rød kant fra Peak Performance kr 600, tights fra Reebok kr 550, tights med turkis kant fra H&M kr 149.

Er du løper og skal trene styrke, trener du nok med mye av det samme som du løper med; t-skjorte og tights. Du bruker ofte lettvektssko eller tradisjonelle løpesko (mengdetreningssko). Mange som trener mer styrke enn de løper eller spinner for eksempel, velger seg ofte tights med ekstra kompresjon i. Det vil si ekstra hold i tightsen. Da føles det som om musklene blir holdt ekstra på plass og du kan bruke all kraften din på styrketreningen. Andre foretrekker også å ha t-skjorter og singletter med ekstra hold i. (Hanne Lyngstad)

8 smarte styrkeøvelser


Funksjonell trening

Vårens treningsmote og hva som funker til hva. Se produkttips nederst i saken.

© produsentene

Grå jakke fra H&M kr 349, rosa singlet fra Reebok kr 250, svart bh fra Puma kr 299, tights fra Reebok kr 550, blå jakke fra Peak Performance kr 1000, turkis singlet fra H&M kr 199, sko fra Reebok kr 1100.


Utetrening

© stellamagasinet.no

Hvit jakke fra Puma kr 1800, rød jakke fra Part Two kr 1099, grå trøye med tall fra Bik Bok kr 199, svart topp fra Gina Tricot kr 199, bukse fra Peak Performance kr 700, grå hettegenser fra Lexington Clothoing kr 1295, sko fra Lacoste kr 699, lilla trøye fra Nike kr 550.

Her gjelder mye av det samme som under løping. Trener du ute er det viktig at du har en god vindjakke om været er krevende. Syntetisk langermet (superundertøy) eller ull er fint å ha rett mot huden om det er kaldt. Jakke utenpå. Da gir du kroppen mulighet til å slippe varmen ut samtidig som du beskytter deg mot vær og vind. 

Men det er viktig å ta med at man må avpasse farten etter formen og ikke løpe for hardt og langt til å begynne med. Og det er greit å ha på litt for lite klær i begynnelsen. Etter 10 min er man ofte varm uansett, og da er man heller passe varm enn for varm resten av løpeturen. (Hanne Lyngstad)

Skal du trene ute, må du først og fremst se an været! Uansett ville jeg ha valgt tynn merinoull, for da er man sikker på at man ikke blir kald selv om man blir våt av svette.
Det finnes også sports-bher i merinoull, slik at du slipper å få kalde pupper. (Cecilie Presley)


Les mer om trening:

Sniktitt på vårens treningsmote

 

Se oversikt over treningstrender for 2013!

Stram med høyintensiv trening

Funksjonell trening - slik virker det

3 hotte treningstrender

Treningen som funker - effektiv på 30 minutter

Styrketrening for kvinner

 

 

 

Lik Stella på Facebook!