Martes treningsdagbok - Uke 1

Marte er klar for å begynne oppkjøringen til Life I FORM-løpet! Her kan du lese hvordan den første uken med heftig løpetrening gikk.

25. mars 2015 av Marte Bratberg

OK! Nå skal det løpes!

I lang tid har jeg hatt lyst til å gjennomføre et løp på 10 km. Jeg har aldri klart det tidligere og har derfor nå meldt meg på Life I FORM-løpet. Målet er å løpe 10 km uten stopp på ca. 1t og 10 min.  

Akkurat nå synes jeg det er fryktelig kjedelig å løpe. De få gangene i året jeg klarer å komme meg på mølla eller skal løpe rundt i byen, gir jeg meg som regel rundt 5 km. Nå begynner oppkjøringen, og denne uken har jeg fått testet hvordan kondisen ligger an. 

I håp om motivasjon og for å holde styr på tid og distanse har jeg lastet ned Nike Running appen.

(Bli bedre kjent med Marte her) 

Mandag: 40 min - 5 km

Til tross for blåmandag og 8 timer på jobb var jeg superpositiv til å ta meg en joggetur. Det gikk helt greit og formen var som ventet. Målet var å starte rolig. Jeg gikk raskt i 2 km med en venninne på telefonen hvor vi snakket om helgen. Så fikk beina fart og jeg løp 3 km rundt i Oslo. Jeg kunne nok klart å løpe lenger, men jeg ble lei og ville hjem. Jeg hadde heller ikke planlagt noen løperute, og følte meg litt korttenkt.  

Tirsdag: 44 min 6,2 km

Litt mindre positiv og støl i leggene fra dagen før, men jeg fikk kavet meg opp til Voldsløkka. Denne gangen hadde jeg i hvert fall en plan for hvor jeg skulle løpe. Rundt og rundt Voldsløkka løp jeg et par ganger, men måtte også stoppe opp for å gå litt av og til, noe som førte til at jeg mistet litt motivasjon. Det hjalp heller ikke å bli tatt igjen av to jenter som så ut som de var 10 år! Og de så ikke et snev av slitne ut. 

Onsdag: Styrketrening med PT - 55 min. 

Torsdag og fredag: løpefri :) 

Lørdag: 60 min - 7,7 km. 

Jeg våknet opp med hodepine og prøvde rett og slett å finne på unnskyldninger for å «slippe» å løpe (akkurat som om noen tvinger meg). Da husarbeid var gjennomført skulle jeg til å ringe en venninne for å høre om hun var keen på et glass vin eller en kopp kaffe i solen. Skjerp deg Marte, kom deg på SATS sa jeg til meg selv. Og jeg kom meg til slutt på tredemøllen og sikret meg god utsikt til TVen. Uten den hadde jeg garantert sett meg fornøyd etter 30 min, det er typisk meg. Jeg gjennomførte 5 min gå, 10 min løpe X 4, og var dritfornøyd etterpå! Tok også jomfrdommen på treningsselfie i speilet. Det var skikkelig flaut og jeg var livredd for at noen skulle se meg i selfie-akten.

Bollesøndag.

Jeg avsluttet uken med å lage solskinnsboller for første gang! Og null trening, som var veldig deilig! Uansett fornøyd med første uken. Gruer meg til mer løping, men gleder meg til å se om kondisen blir bedre. Neste ukes mål er å lage en kickass løpeliste!

Vil du også løpe Life I FORM-løpet? Meld deg på her.

Les Martes treningsdagbok for uke 2 og uke 3 her.

Lik Stella på Facebook!