Loaded carries: Treningstipset som gjør deg sterkere og strammere.
© Getty Images

Mangler du denne øvelsen i treningsrutinen din?

Vår treningsekspert Annema mener dette er en viktig ingrediens om du vil bli sterkere og strammere.

Veldig mange kontakter meg for å få hjelp til å endre kroppsammensetning - de vil bli sterkere, strammere, litt smalere og litt mer muskuløse. Jeg har ikke én ferdig mal som kan hjelpe alle med samtlige punkter, men det gjelder å finne de manglende ingrediensene for hver enkelt. En ingrediens jeg ser mange ofte mangler er lastet bæring (eller kulere: loaded carries). 

Du kan kanskje løfte tungt rett opp og ned, men klarer du bevege deg med samme vekt uten å se ut som en full sjømann? Å bære tungt med perfekt form vil definitivt gi deg resultater over tid. Her er noen varianter:


En arm: Plukk opp en tung Kettlebell, frivekt, sekk, stang eller lignende og bare sett i gang med å gå. Enten med armen langs siden (suitcase walk), armen over hodet (waiters walk) eller foran brystet (rack walk.)

To armer: Enten med begge armene over hodet (press walk), hendene langs siden (farmers walk), begge foran brystet (double rack walk) eller en arm strak og en arm langs siden (cross walk.)

Dytte tunge objekter: Dytt for eksempel en slede frem og tilbake eller opp og ned en bakke.

Legg det inn i treningen i dag og du kommer til å rocke hver handle- og fjelltur fremover!

Annema elsker å trene med kettlebells – her kan du lese hvorfor!

Lik Stella på Facebook!