Dette bør man spise etter trening
© Getty Images

Dette bør du spise etter trening

Det er viktig å spise nok og riktig mat for å få maks utbytte av treningen. Her er ekspertens beste tips!

21. mars 2017 av Ida Halvorsen Kemp

Maten du spiser etter treningen skal hjelpe deg å restituere deg, rehydrere deg, gi deg ny energi, og bygge muskler. Det er viktig å spise proteiner for å forhindre nedbrytning av proteiner i musklene, og for å øke eller vedlikeholde muskelmassen, forteller Stellas treningsekspert Annema Refsnes.

Før trodde vi at disse proteinene måtte inntas så raskt som mulig etter treningen, men det har vist seg at så lenge du får i deg proteiner innen 2 timer etter økten, vil det gjøre jobben. 1 knyttneve (ca. 20-30 gram protein) er bra for en kvinne. Hvor raskt du bør få i deg mat etter trening, avhenger også av hva du fikk i deg før treningen. Var måltidet lite eller tok du bare en shake, så er det kanskje viktigere for deg å få i deg et ordentlig måltid innen en time. Det samme gjelder dem som trener fastende.

Les også hva og når du bør spise før trening.

For folk flest bør altså maten før og etter trening inneholde en kombinasjon av proteiner, karbohydrater, sunt fett og litt frukt og grønt. Du velger selv hvilke kilder dette skal komme fra, men husk at ren mat inneholder alt du trenger av disse i tillegg til fiber, vitaminer, mineraler og antioksidanter. Du kan drikke eller spise maten alt etter hva som passer din hverdag best. Timing på inntak er ikke så viktig med mindre du har fastet eller spist et veldig lite måltid før selve økten. Alle proteiner og karbohydrater du får i deg i løpet av en hel dag er uansett viktigere i forhold til kroppssammensetning, fettforbrenning og ytelse, enn en spesifik kostholdstiming.

Lik Stella på Facebook!