Treningstrender 2017: Disse treningsformene er årets viktigste
© Getty Images

De hotteste treningstrendene i 2017

Det blir mindre utstyr, mer muskler og personlig oppfølging. Treningstrendene for i år er tøffe - og effektive.

1. Back to basics og funksjonell trening, det vil si trening og bevegelse for hele kroppen med lite eller null utstyr, er en klar trend for 2017. Dette henger også sammen med utetrening som også kommer til å bli enda mer populært i året som kommer. Vi har sett det poppe frem tufteparker over hele landet, og flere slike blir det i årene som kommer. Du kan altså få treningen unna når og hvor som helst, for eksempel mens du likevel er ute med barna eller hunden.

2.Teknologien kommer til å bli mer og mer populær og avansert. Vi har sett hvordan FitBit og Apple Watch har påvirket treningen, og enda flere funksjoner for å logge økter, måle puls og kaloriforbrenning vil komme. Vi vil se flere treningsapper i tillegg til live-streamede treningstimer så du kan få med deg de nyeste timene i din egen stue. Sosiale plattformer som Facebook Live, Snapchat, Periscope og Instagram gir trenere en mulighet til å nå tusenvis av mennesker rundt om i verden med live-trening og inspirasjon. Gratis trening via sosiale medier kommer til å bli en flott måte å få enda flere i gang og med den nyeste VR-teknologien kan det jo bli morsomt med virtuelle treningsøkter. Treningsapper vil bli enda mer sofistikerte og vil bidra til å holde hjemmetreningen interessant.

Har du fått med deg mobilspillet som skal få deg til å spise sunnere?

3.HIIT trening (High Intensity Interval Training) er og forblir en utrolig effektiv måte å trene kondisjon, men i 2017 kommer vi til å se nye varianter som PHIIT (Pilates High Intensity Interval Training) som er en kombinasjon av kjernetrening og høyintensitet-kondisjon, samt PHA (Peripheral Heart Action Training), der teorien er at du forbrenner mer fett om du ­holder blodsirkulasjonen igang under hele styrkeøkten. 

Lik Stella på Facebook!