6 grunner til at du bør trene med kettlebells
© Getty Images

6 grunner til at du bør trene med kettlebells

Vår treningsekspert Annema elsker å bruke kettlebells i sine treningsprogram – her er grunnen!

Alle har vi den ene øvelsen eller den ene muskelgruppen vi liker å trene – jenter liker gjerne å trene ben og rumpe mens gutta dras mot brystpressen. Jeg vil selvfølgelig alltid anbefale et variert og balansert treningsprogram, men skal jeg være helt ærlig med deg, så har jeg en favoritt jeg ender opp med å gjøre hver gang jeg trener, nemlig Kettlebell Swing. Jeg varierer selvfølgelig mellom få repetisjoner og tung kule til lette kuler og masse repetisjoner. Jeg bytter på å swinge med en kule og å kaste rundt på to. Men uansett er det 6 ting som gjør at jeg elsker kettlebells:

• En swing er den perfekte øvelsen til å motvirke den stillesittende og fremoverbøyde kroppen vi alle har.

• Den lærer deg å være bevisst din egen kropp.

• Når du mestrer teknikken, kan dette overføres til all annen trening og aktivitet.

• En swing involverer både styrke og kondisjon slik at du kan få mest mulig ut av lite tid.

• En korrekt swing gjør deg mykere i hoften, sterkere i rumpa, sterkere og mer stabil i korsryggen og tvinger deg til å bruke muskler i øvre del av ryggen slik at brystet åpnes og skuldrene trekkes bak.

• Det er eksplosivt, gøy og superfettforbrennende.

Jeg jobber hele tiden med å bli bedre teknisk, fordi jo bedre swing, jo mer muskler rekrutterer jeg, og jo mer muskler jeg bygger, jo flere kalorier forbrenner jeg. Bare en liten advarsel: Du kommer til å bli hekta.

Her kan du se video av et av Annemas effektive treningsprogram med kettlebells.

Dette kan du trene med kettlebells

Stellas treningsekspert og personlig trener Annema Refsnes.

Lik Stella på Facebook!