Slik blir du kvitt godtesuget

Tips til å velge smartere når kjøleskapet kaller.

25. august 2016 av Ingrid Anthonsen
© Inda Damli og Getty Images

Mitt mål er å få folk til å forstå at små endringer over tid vil gi varige helseeffekter, sier kostholdsekspert Tine Sundfør. Kjepphesten hennes er grønnsaker til middag hver dag.

– Det har dokumentert effekt at grønnsaker gir oss vitaminer, mineraler og en varig metthetsfølelse. Man spiser litt mindre av det andre, og totalverdien av måltidet blir bedre.

I tillegg til å velge mindre tallerkener, kan man også nudge seg til å spise mindre ved å unngå å lage store porsjoner.

– Lager man mindre porsjoner spiser man mindre.

– Mange synes det er praktisk å lage ekstra for å ha rester til neste dag?

– Her må man være ærlig med seg selv. Noen klarer å la matrester stå, mens andre spiser mer under måltidet og senere.

Under måltidet kan det være lurt å spise sakte, og snakke med spisekompanjongen(e).

– Vi er sosiale, nyter maten mer og kjenner når metthetsfølelsen kommer. Kanskje unngår man å ta den ekstra porsjonen vi ofte tar for å holde de andre rundt bordet «med selskap».

Og når man er ute, kan man spare mange kalorier på å tenke seg om to ganger før man snackser seg av gårde.

– Mange blir mette før middagen fordi de spiser av brødkurven på restauranten eller olivenskålen på fest. Her får man gjerne i seg like mange kalorier som selve måltidet.

Bli kvitt godtesuget

For de som blir sugne på noe godt etter middag, har Sundfør en god nyhet: Du kan spise dessert hver dag! Så lenge den er av det sunne slaget.

– Dette er et viktig tiltak for å øke inntaket av frukt og bær. Det kan være et par skiver mango med vaniljekesam eller litt frosne blåbær med vaniljeskyr.

Ernæringsfysiologen oppfordrer alle til å lære å skille mellom sult og sug.

– Vi spiser ofte for å dempe følelser som kjedsomhet, stress eller depresjon. En tommelfingerregel er at når man er sulten har man som regel lyst på alt. Sug er mer koblet til spesielle matvarer, for eksempel sjokolade.

– Hvordan motstå suget når det kommer?

– Bruke femminutters-regelen! Den går ut på å gjøre noe annet i fem minutter, som å rydde kjøkkenskuffen. Man bør vurdere hvor mye dette betyr for helsa i det lange løp, og om du virkelig vil ha den sjokoladen. I mange tilfeller vil du kunne fortrenge suget, som er en forbigående følelse.

Vi har testet hypnose mot sukkeravhengighet, og resultatet var overraskende!

Lik Stella på Facebook!