Spis deg til bedre humør. Disse matvarene bør du velge.
© Getty Images

Matvarene som gjør deg lykkeligere

Veien til mer glede, energi og overskudd kan gå gjennom magen. Disse matvanene booster humøret!

Energi og overskudd er det nok mange som gjerne skulle hatt mer av, spesielt på denne tiden av året. Det er forsket mye på sammenhengen mellom mangel på stoffer kroppen trenger og depresjon. Hver femte nordmann utvikler depresjon i løpet av livet, og langt flere kjenner på trøtthet og utmattelse i perioder.

– Uansett om du er så alvorlig deprimert at du ikke kommer deg ut døra eller om du bare føler på lite energi og tyr lettere til tårene enn ellers, kan endring av kostholdet gi en betydelig bedring, sier overlege og spesialist i klinisk farmakologi, Berit Nordstrand.

Riktig mat kan gjøre deg lykkeligere

Og selv om du ikke føler så mye som antydning til tungsinn, er orden på matfatet uansett en god prioritering. Evnen til å føle glede kommer som følge av lykkekjemi i hjernen din. Og signalstoffene som jobber for å lette humøret ditt får mindre effekt hvis du ikke får i deg nok antioksidanter. De finner du blant annet i fargesterke bær, grønnsaker, urter, krydder, mørk sjokolade og te.

Banan, gluten og andre «farlige» matvarer

En depresjon kan ha mange årsaker, men en av dem kan være forstyrret lykkekjemi i hjernen.

– For at du skal kjenne deg glad og fornøyd, energisk og motivert, må hjernen lage kjemikaliene som gir deg disse følelsene. Og du må sikre deg nødvendige vitaminer, mineraler og råvarer. Lykkekjemikalene er serotonin, dopamin og noradrenalin. Du må ha dem hele tiden for å være normalt engasjert. Hvis du er deprimert, kan årsaken være at du lager i minste laget av én eller alle, forklarer Nordstrand.

Første steget på veien mot en bedre lykkekjemi er å sikre rett råvareleveranse. Du er godt på vei hvis du lager mat av rene, proteinrike matvarer til alle måltider. Disse gir deg nødvendige aminosyre-byggeklosser som lykkekjemikalene bygges av. Hvitt kjøtt, fisk, egg, belgfrukt, frø og nøtter er alle gode proteinkilder.

– Forskning viser også en direkte sammenheng mellom for lite fisk og sjømat i kosten og forekomsten av depresjon, sier Nordstrand.

Sjekk ut disse 10 enkle tipsene for et bedre kosthold!

Det er også viktig med rett og balansert inntak av fettsyrer. Du trenger både omega-3, -6 og -9 i passe mengder. Omega-6 skal du ikke ha for mye av, mens omega-3 fra især fet fisk og oljesyren i omega-9, som du finner i både avokado og olivenolje, er spesielt bra for humøret. 

Maten som gjør deg glad og lykkelig
© Getty Images

Mange føler også på en stor lykkefølelse når de koser seg med søtsaker og godteri basert på raffinert sukker, men slike finner man ikke i Berit Nordstrands hverdagskosthold.

– Er det ikke en ekte lykkefølelse man får av sukker?

– Hvis du øker insulinet, vil du et øyeblikk åpne døra for å slippe inn mye tryptofan som blir til lykkehormonet serotonin. Men når du øker insulinet med seigmenn, vil blodsukkeret havne i kjelleren etter kort tid. Til forskjell fra hvis du øker blodsukkeret med en frukt. Med frukt vil lykkekjemien virke stabilt godt, men med seigmenn vil du først kjenne på en tilfredshet, og så kanskje ubehag eller tristhet. Det er forskjellen. Det blir som å tisse i buksa for å holde seg varm. Men et kakestykke i ny og ne tåler vi, hvis hverdagskosten er rik på nyttige byggeklosser, beroliger Nordstrand.

Slik blir du kvitt godtesuget.

Selv har hun brukt egne råd for å innføre noen nye, gode matvaner. I stedet for å be folk om å kutte ut en usunn vane, anbefaler hun dem heller å lage en strukturert innføring av noe annet. Så hvis du MÅ ha noen melkesjokoladebiter, kan du fortsatt spise det, men du bør spise et par knaskegulerøtter for hver bit sjokolade. Denne metoden brukte Nordstrand selv for å kutte ned på kaffeinntaket. Hun begynte med å drikke et krus grønn te (som hun egentlig ikke likte så godt) mellom hver kaffekopp, og det førte til slutt til at hun nå har innarbeidet en ny vane, som hun faktisk koser seg med.

– Forandringer i kosten vil gi folk mange aha-opplevelser, det er så mye man kan gjøre selv. Jeg sier ikke at alle utfordringer forsvinner, men mange plager dempes og medisinbruk kan reduseres. I enden får man en bedre livskvalitet, og det vil riktig mat gjøre for alle, sier hun.

Vi har testet hypnose mot sukkeravhengighet, og resultatet var overraskende!

På handlelisten:
Grønn te, fargerike bær, mørk sjokolade, avokado, fisk og sjømat, rent hvitt kjøtt og egg.

Erstatninger:
Bytt raffinert sukker med honning, hvit ris med byggryn, quinoa eller linser og hvitt mel med fullkornmel. 

Lik Stella på Facebook!