Billig sminke eller dyre luksusmerker?

Ekspertenes tips til hva du bør investere i.

© stellamagasinet.no

Tekst: Hege Synne Rahm / Foto: Getty Images

Hvis du våger deg på å regne ut totalsummen på alle skjønnhetsproduktene på baderomshylllen, kan det føles som om «Luksusfellen» er neste steg. Det heter jo at kvalitet koster, men trenger det å være så svinaktig dyrt? Stadig flere kjedebutikker kommer med sine egne varianter, til en langt mer overkommelig pris.

Les også: Skjønnhetsfavoritter på budsjett

Hos kleskjedene Gina Tricot og H&M finner du skjønnhetsprodukter av samme merke som de rimelige trendplaggene som henger på stativene rundt. Men vil egentlig folk kjøpe sminke samme sted som de kjøper singletter og jeans?
- Vi vil at kundene skal kunne finne alt på samme sted. Sminke er en fin måte å uttrykke sin personlige stil på, mener PR-ansvarlig  i Gina Tricot, Alexandra Davidsson.
Skjønnhetsserien deres ble lansert denne våren, med priser fra 19 til 69 kroner.
- Den typiske kunden er hun som er opptatt av siste nytt innen mote og skjønnhet, sier Davidsson.

Sminketrend: Lepper!

H&M var tidligere ute. Mye tidligere ute. Allerede i 1975 ble «By H&M» lansert, med sminke, hud- og kroppspleieprodukter.
- Når kundene handler klær, opplever vi at de ønsker å kjøpe kosmetikk også, forteller kommunikasjonssjef Vibeke Holann.
- «By H&M»-kolleksjonen blir kontinuerlig oppdatert med nye farger, dufter og varer som reflekterer trendene.

Les: Sminke hos Gina Tricot

Men det er ikke bare kleskjedene som hiver seg rundt for å gi kundene en totalopplevelse. Butikker som allerede kun selger skjønnhetsvarer har også kastet seg på trenden. I utlandet har giganten Sephora sitt eget merke side om side med andre merker. Kicks er Nordens ledende kosmetikkjede med 200 eksklusive og budsjettvennlige merker som selges i 250 butikker. Ett av merkene man finner i hyllene, er deres eget. Det begynte så smått med neglelakker i fjor høst, etterfulgt av selvbruningsprodukter og lipgloss i våres. I høst utvides sortimentet med en kroppspleieserie, hudpleie­produkter og en komplett sminkelinje.

Dette bør du vite om å farge hår

© stellamagasinet.no

Butikkhyllene bugner av rimelig kjedekosmetikk.

- Vi studerer salgsstatistikken og finner ut hva som er mest populært. Det er et naturlig utgangspunkt når vi utvikler nyheter, sier Nanna Hedlund, marketing manager i Kicks.
Over 200 makeupartister og 100 hudterapeuter jobber i kosmetikk-kjeden, og de gjør grundige tester før noe kommer i salg. Ifølge marketing manager Nanna Hedlund har dette gitt gode resultater.
- Vi tilbyr en kvalitet tilsvarende profesjonelle makeupartistmerker, men vi gjør det til en mye lavere pris.
- Hvordan får dere til det?
- Vi har ingen fordyrende mellomledd eller kostnader knyttet til markedsføring eller personal. Varene produseres i Europa, på fabrikker som også leverer til de andre merkene vi selger.

Stjernene sverger til Moroccanoil oil

Hos Gina Tricot pekes det på store kvantum som en grunn til at prisene holdes lave, ikke at kvaliteten er forringet. Sminken deres inneholder ikke parabener og er heller ikke testet på dyr. H&M kan vise til at de siden 2010 har solgt hudpleie som er sertifisert av Ecocert, en fransk sertifiseringsordning for økologisk produksjon.
- Det betyr at råvarene er dyrket uten bruk av kunstgjødsel eller kjemiske sprøytemidler, sier kommunikasjonssjef Vibeke Holann i H&M.

Les også: Test av mascara

Slik legger du flytende eyeliner

Kicks legger salgsstatistikken under lupen.
- Produktene våre er like gode som markedsvinnerne hos Kicks, forteller marketing manager Nanna Hedlund.
I enkelte kategorier kan det være rimeligere varianter som er markedsvinnere, slik som fra produsentene Aussie og Isadora.
- Et eksempel?
- Lipglossene våre er utviklet med krav til en kvalitet som makeupartistene våre mener tilsvarer vår mestselgende lipgloss, Lancômes Juicy Tubes, sier Hedlund.
Sophie Rolfsen er Public Relation Manager for L’Oreal Luxury Products, som inkluderer Lancôme. Hun peker på at hvert produkt har sine hemmeligheter.
- Kicks lager sikkert en god gloss. Men det er ingen som klarer å lage en lipgloss av like høy kvalitet som Juicy Tubes, sier hun.

Hun ønsker konkurranse velkommen og mener mange valgmulig­heter er viktig.
- Luksusmerker kontra budsjettmerker kan sammenlignes med å kjøre fra Oslo til Stockholm i en Mercedes eller en Skoda. Du kommer frem, men turen i Mercedes gir en annen opplevelse, sier Rolfsen.

Hver dag tester skjønnhetsredaktør i Stella, Silvany Bricen, nye produkter.
- Skjønnhetsprodukter handler for mange om følelsen man får. En følelse av luksus. Strengt tatt trenger vi ikke så mange produkter, men de gjør noe positivt for vårt eget velvære, sier hun.
Innpakning, farge, konsistens, duft, ingredienser. Det er mange faktorer som påvirker helhetsinntrykket.
- Min erfaring er at kjedemerker lanserer et trygt sortiment av bestselgere, i en emballasje som mangler et luksuspreg. For å gjøre et dypdykk i nyanser må man fort over til luksusmerkene, sier skjønnhetsredaktøren.  

For trendbevisste gjelder det å følge med.
- Luksusmerkene lager nisjeprodukter også, som gjerne kommer i begrenset antall. Er man moteinteressert, vil det ha en egenverdi å ha på seg en Chanel-neglelakk som nylig er vist på catwalken.
Silvany Bricen tror kjedebutikker ofte retter seg mot et litt yngre publikum, noe som gjenspeiles i produktenes duft, farge og emballasje.
- Det florerer av pasteller og produkter med intens duft av vanilje og bringebær, noe jeg tror appellerer til litt yngre kunder. De som er litt eldre, er gjerne også mer selektive, sier hun.

Makeupartist Therese Dombek mener at det ligger i sakens natur at man må forvente mindre av rimeligere merker. Selv legger hun noen ekstra kroner i sminke og hudpleie som brukes hver dag og som ligger nærmest huden.
- Maskara og neglelakk er derimot sminke hvor man godt kan velge budsjettvarianten, sier Dombek.


Les også:

Skjønnhet på budsjett

Stella tester solpudder

Silvanys skjønnhetsfavoritter

Skjønnhet på budsjett

Stella tester trenddiettene

Slik legger du flytende eyeliner

Lik Stella på Facebook!