Alt du må vite om naturlig og økologisk skjønnhet

Lær mer om hudpleien som er snill mot både kroppen, miljøet og dyrene, av disse tre ekspertene.

Vi spiser mer økologisk, kortreist og frittgående. Vi kjører mer elektrisk, kildesorterer og blir stadig flinkere til å handle brukt. Men akkurat når det kommer til skjønnhet og velvære kan det være vanskeligere for mange å ta skrittet i en grønnere retning. For vi vil jo gjerne beholde den luksuriøse følelsen gode dufter, rike konsistenser og lekker forpakning gir. Kan vi egentlig få i både pose og sekk?

– Formlene, duftene og produktene i seg selv har den siste tiden blitt utrolig bra når det kommer til økologiske skjønnhetsprodukter, noe som gjør jobben min ekstra spennende og morsom, sier Ingunn Mathisen.

Hun lanserte nettbutikken GreenSpirit i 2008, og har siden jaktet på de beste, nyeste og mest innovative skjønnhetsproduktene innen det økologiske segmentet. Mye har skjedd på disse ni årene, forteller hun:

– Nå holder det i mye større grad bare å la folk prøve, for det er ikke lenger sånn at økologiske produkter «lukter dårlig, ser kjipe ut, men funker bra», slik mange nok opplevde at det var tidligere. Også innen områder som anti-age eller behandling av hudproblemer som akne, har utviklingen vært enorm de siste årene.

Stadig bedre produkter og utvalg

I tillegg til å drifte nettbutikken har Mathisen agentur på alle merkevarene og importerer og selger til klinikker, butikker og salonger landet rundt, og for et snaut år siden åpnet hun en fysisk butikk i en av de travleste handlegatene i hovedstaden, Bogstadveien.

– De fleste går motsatt vei – man satser heller på nett enn fysiske butikker, så det var litt skummelt. Men etterspørselen har vært der lenge, og det er noe med at hudpleie og kosmetikk må prøves og føles. Det er en styrke å komme fysisk ut i markedet og kunne møte både gamle og nye kunder. Da jeg begynte å jobbe med dette, var ønsket mitt å kunne tilby alle produktene man trenger til daglig bruk, enten man foretrekker en enkel rutine, eller er glad i å teste og bruke et stort spekter produkter, både innen sminke, hår- og hudpleie, sier Mathisen.

Hun håper at flere skjønnhetsinteresserte nordmenn skal få øynene opp for at økologiske og naturlige produkter og merker kan være minst like spennende, effektive og varierte som de konvensjonelle, uten at det går på bekostning av verken miljø, helse eller dyrevern.

– Det økologiske har jo en stund hatt et litt dårlig rykte, men vi ser at interessen stiger i takt med at produktene blir stadig bedre og utvalget større, samtidig som prisene gjerne er veldig gode. Kunder får ofte en liten aha-opplevelse når de oppdager at økologiske produkter kan føles både eksklusive og delikate.

Inngunn Mathisen driver den økologiske nettbutikken greenspirit og det økologiske parfymeriet på Majorstua.
© Ina Damli

Strenge kriterier og regler 

Det å gjøre grønnere og mer miljøvennlige valg er blitt noe mange er stolt av, viser frem og snakker høyt om. Dette har produsentene av skjønnhetsprodukter fått med seg, og man ser ofte ordet «naturlig» i uthevet skrift på forpakninger i butikkhyllene. Ordet er ikke beskyttet, og hvem som helst kan reklamere med det i annonser og på emballasje, så hvordan kan man da være sikker på at et produkt er så “ grønt som ønskelig?

– Det er en rekke økologiske organer som sertifiserer kosmetikk, og da jeg startet nettbutikken, bestemte jeg meg for at jeg ville satse på produkter merket med disse sertifiseringene. For å få lov til å benytte seg av et slikt merke, må produktet gjennom en veldig streng kontroll hva gjelder både produksjonsprosess og ingrediensliste, også med tanke på dyretesting som ikke er tillatt ved en slik sertifisering. De forskjellige sertifiseringsorganene har ulike krav, men du er uansett garantert at produktet du kjøper, er nøye undersøkt, forklarer GreenSpirit-gründeren og fortsetter:

– Mange forventer kanskje at øko-sertifisering betyr 100% økologiske ingredienser, men dette stemmer sjelden. Vann kan for eksempel aldri være økologisk, fordi det kun er ingredienser som er dyrket frem som kan få denne merkelappen. Det samme gjelder mineraler, de er helt naturlige, men kan heller ikke dyrkes frem. Kravet til et økologisk sertifisert produkt er derfor ikke at ingrediensene må være 100% økologiske, men en høy andel må være naturlige, en viss andel økologiske, og i tillegg er det en lang svarteliste over ingredienser som ikke er tillatt. 

Danske Andrea Rudolph startet det naturlige skjønnhetsmerket Rudolph Care.
© Asger Mortensen / Rudolph Care

– Jeg ble anbefalt å bytte ut alle mine skjønnhetsprodukter med svanemerkede alternativer, men syntes at kompromisset ble for stort i forhold til effekt, konsistens, uttrykk og duft, forteller danske Andrea Rudolph.

Luksuriøst og naturlig på samme tid

Året var 2006, og hun hadde blitt testet for miljøgifter i forbindelse med en Greenpeace-kampanje mot tilsetningsstoffer. Hun var den yngste av testpersonene, men også den med flest kjemikalier i blodet, hvor mange kunne spores tilbake til skjønnhetsproduktene hun hadde brukt. Andrea skjønte at hun måtte endre vanene sine, men syntes utvalget av naturlige produkter var for dårlig. Dette, i kombinasjon med ansvaret hun følte for å videreformidle informasjonen og kunnskapen hun satt igjen med etter kampanjedeltakelsen, førte til at hun besluttet å starte sitt eget hudpleiemerke; Rudolph Care.

– Det naturlige og økologiske er ikke nødvendigvis alltid det beste. Det handler om å finne den perfekte balansen mellom den ikke-skadelige syntetiske kjemien og den ikke-skadelige naturlige kjemien. Det er gode og mindre gode sider ved begge områder. Med Rudolph Care ønsket jeg å kombinere det beste fra begge verdener, og anvender kun ingredienser som er ufarlige på den måten at de kan brytes ned, både i naturen og kroppen, forklarer hun.

– Da jeg startet opp for elleve år siden regnet jeg med at folk raskt ville bli mer interessert i og opplyst om skadelige kjemikalier i skjønnhetsprodukter, men i og med at dette er noe som påvirker kroppen langsomt og er utrolig abstrakt, er overgangen lang for mange. Vi har valgt å sertifisere produktene våre med både en økologisk sertifisering og Svanemerket, da dette forhåpentlig er enklere å forstå for forbrukerne, samt er med på å gi en ekstra trygghet. Derfra er det viktigste å oppfylle det kanskje største ønsket for de fleste; nemlig skjønnhetspleie som gir en følelse av luksus og samtidig gjør en forskjell på huden. Jeg synes ikke man skal kompromisse på verken sikkerhet, effekt eller luksusfornemmelse.

Cecilie Frostad Egeberg driver skjønnhetsmerket NYKR
© Elisabeth Sperre Alnes

Cecilie Frostad Egebergs interesse for naturlige skjønnhetsprodukter startet da hun gikk i lære hos Mandy Aftel, en av verdens beste naturlige parfymører. Hun kjøpte ingredienser og essenser for å blande sine egne dufter, begynte så å lage kroppspleieprodukter som gaver til familie og venner, før hobbyen «presset seg opp og ut, og ble noe mer», som hun selv beskriver utviklingen. Nå selger hun dufter og hudpleie, håndlaget i Oslo, under merket Nykr, på femte året.

– Bevisstgjøring, og dette med å luke ut de unødvendige ingrediensene, synes jeg er viktig. Du behøver ikke gjøre om hele badet til et øko-paradis, men en del produkter er det enkelt å finne gode naturlige erstatninger for. Skal du ha en babyolje, ikke kjøp den på matbutikken som inneholder silikoner, mineraloljer, syntetiske parfymestoffer og lignende. Babyen din har det mye bedre med en god ren babyolje fra helsekosten, eller rett og slett en kaldpresset olje fra matvarehyllen. Det samme gjelder leppepomader, det er mange fantastiske naturlige pomader på markedet, sier Cecilie.

– Det viktigste er å føle seg bra

Hun ser på seg selv som mer «lysegrønn» når det kommer til innholdet i baderomskapet. Noen faste favoritter er ikke-naturlige, men for det meste er hun opptatt av og interessert i å prøve ulike naturlige produkter så langt det lar seg gjøre.

– Jeg tror mye av grunnen til at interessen for naturlig skjønnhet øker, er at folk generelt har blitt mer opptatt av ingredienser og vil vite hva de får i seg. Denne trenden ser vi også i matlaging, vi lager mer mat fra bunnen av enn tidligere. Og nå, selv om de fleste ikke lager sin egen kosmetikk, så vil de gjerne vite hva som er i den og har blitt mer kritiske til «unødvendige» ingredienser. 

– Det kan likevel være utfordrende å luke ut og sortere all informasjonen og markedsføringstriksene der ute. Noen merker spiller på frykt og gir deg nesten dårlig samvittighet om du kjøper en krem med annet enn økologiske ingredienser, der det ropes høyt om «non-toxic», «chemical-free» og lignende. Disse tingene er vel og bra, men jeg syns denne vinklingen til tider blir både påtrengende og negativt ladet. Det viktigste er jo å få folk til å føle seg bra, og ikke stresset og utilpass om man får i seg et paraben eller to…

Lik Stella på Facebook!