Å holde nyttårsforsetter er enklere sagt enn gjort. Få psykologens tips. © Getty Images

Nyttårsforsetter - 8 gode råd

Psykologens tips til hvordan du best legger nyttårsforsetter - og holder dem!

1. Nyttårsforsetter skal være frivillige. Ikke legg opp til å endre deg for noen andre enn deg selv. Da blir forsettene bare en tvangstrøye.

2. Sett opp et lønnsomhetsregnestykke for å fastslå hvor motivert du er. Da ser du om du egentlig er villig til å endre på vaner eller om du foretrekker å fortsette som før.

3. Skaff deg en støttespiller, som du kan rapportere til. Det er aldri feil å ha sin egen heiagjeng som kan pushe deg fremover når ting går litt trått.

4. Ta museskritt og lag små håndterlige mål som du lett kan nå, og som motiverer deg. Du kommer ikke til å gå ned ti kilo på én måned, vær realistisk og sett deg som mål å gå ned for eksempel ett kilo i måneden. På den måten legger du ikke opp til å mislykkes.

Les også: Gode forsetter

5. Planlegg nøye. Bryt ned målene dine til delmål, og skriv dem inn i kalenderen. Vær konkret når du setter opp delmålene dine, så du ikke ender opp med å jukse, og på den måten skuffe deg selv.

6. Gi deg selv ros underveis og en belønning når ett av disse delmålene er oppnådd. Gulrot fungerer bedre enn pisk når det er snakk om varige endringer. Klarer du å gå på fest uten å røyke en eneste sigarett, skal du gi deg selv et klapp på skulderen!

7. Skriv dagbok, og ha de gode grunnene for at du gjør endringen lett tilgjengelig.

8. Vær fleksibel, juster planen underveis, forvent tilbakefall og lær av dem.

 

Kilde: Psykolog Cathrine Moestue


Har du et tema du ønsker at psykologen skal ta opp? Legg igjen en kommentar i kommentarfeltet under, eller send oss en mail på [email protected]

 

Mer om gode nyttårsforsetter

Er du lykkelig, er du vakrest i verden!

Stella tester mindfulness

Sigrid Bonde Tusvik: Svissfaktor

14 råd som løfter karrieren

Lik Stella på Facebook!