Bli kvitt sjalusi og misunnelse
© Getty Images

Hvorfor klarer vi ikke være fornøyd med det vi har?

Hvis alle andre er vakrere, mer suksessfulle og lever bedre liv enn deg, er det på tide å rydde opp i egne tanker.

9. september 2016 av Siri Skaustein

En artist som alltid ser perfekt ut på den røde løperen. 
En modell som gjør internasjonale kampanjer for store designere. Bestevenninnen din, som er gift med verdens beste mann, eller naboen og trebarnsmoren som får tid til å være med på dugnad i borettslaget når hun kommer hjem fra jobben som lege. Og så: Ditt eget, stusselige liv, din egen hverdagslige kropp, med arr og sår etter både opp- og nedturene livet har tildelt deg. Rekk opp hånden den som aldri har sammenlignet seg med andre, og kommet dårlig ut av konkurransen. Men hvorfor gjør vi det? Og hvorfor klarer vi ikke å være fornøyde med det vi faktisk har?

Automatiske tanker

Problemene oppstår når vi trekker opp feil sammenligningsgrunnlag , skal vi tro psykolog Cathrine Moestue.

– Vi vet ikke hva som foregår bak fasaden til dem vi oppfatter som perfekte og som vi sammenligner oss med. Dermed blir målestokken vår forvrengt, fordi vi måler oss opp mot en liten del av et sammensatt bilde. Ingen har det fantastisk hele tiden, men fordi vi ikke kjenner hele sannheten, sammenligner vi oss på mange måter opp mot et glansbilde, og ikke virkeligheten, sier hun.

Moestue mener at det er helt naturlig for oss å sammenligne oss med andre, men at vi er nødt til å bli bevisste på våre egne tanker. Når vi dømmer oss selv nord og ned i forhold til andre, er det fordi vi lar disse tankene slippe forbi all form for sensur.

– Vi sammenligner oss automatisk med andre, i persepsjonspsykologien kaller vi dette kontrastfenomenet. Hvis vi for eksempel løfter en tung gjenstand etter at vi har løftet en lett gjenstand, vil den tunge virke tyngre enn den ville gjort dersom vi hadde løftet den først, sier psykologen og fortsetter:

– Sammenligning er helt naturlig, og gjelder alle sansene våre, men hvor stor kontrasten virker er selvsagt situasjonsbetinget. Fenomenet i seg selv er det ikke noe galt i, det er når vi bruker det til å nedvurdere oss selv i forhold til andre at det blir problematisk. Da er vi rett og slett nødt til å skru av autopiloten og begynne å tenke. 

Hvordan bli kvitt misunnelse og sjalusi
© Getty Images

Eget ansvar for faktasjekk

En god grunn til å trene opp evnen til å måle seg opp mot egne mål og verdier i stedet for andre mennesker, er at det alltid vil finnes de som er bedre enn oss, penere enn oss, smartere enn oss ­ det er et faktum vi må leve med. Hvis du fokuserer tankene dine rundt slike usunne sammenligninger, slår du samtidig din egen selvfølelse i hodet med en hammer.

– Vi har også selv et ansvar for å sjekke sannhetsinnholdet på de data vi sammenligner oss med. Det er åpenbart at bildene i ukeblader og magasiner har blitt pyntet på, og at disse kvinnene ikke ser slik ut i virkeligheten. Så hvorfor bruke dem som målestokk og sammenligningsgrunnlag? Vi må stoppe opp og stille oss selv noen spørsmål som kan hjelpe til med å snu usunne tankemønstre. Eksempler på slike spørsmål kan være: Er dette det riktige sammenligningsgrunnlaget? Er det sant? Gi tankene dine en virkelighetssjekk, er Moestues råd.

– Hvor stor rolle spiller media når vi lager «sannhetene» våre?

– Jeg jobbet tidligere i reklamebransjen, og husker spesielt en gang vi skulle lage en reklame for kaffe. Det var en dyr utenlandsk produksjon for et kjent kaffemerke, og da vi skulle ta det siste bildet ble ikke skummet på kaffen akkurat sånn vi ville ha det. Det ble spyttet oppi koppen, og det så helt perfekt ut. Vi må med andre ord lære oss at media har forvrengte bilder av sannheten, nettopp fordi vi ikke er bevisst på hvor stor påvirkning dette har på oss.

– Finnes det noen sammenhenger hvor det kan være positivt å sammenligne seg med andre?

– Vi kan la oss motivere av sammenligninger av typen «hvis hun kan klare det, kan jeg også klare det.» Og hvis det du ønsker å oppnå er en positiv, personlig endring og finner idealer på området, kan en slik sammenligning være konstruktivt. Vi er som en saueflokk, både positivt og negativt. Hvis alle i en bygning løper ut, kan det være en god idé å følge dem. Men hvis alle vennene dine investerer sparepengene sine i pyramidespill, er det ikke sikkert at det er så lurt å følge strømmen, sier psykolog Moestue.

Umulig sammenligning

Hver situasjon er forskjellig; du må selv stoppe opp for å virkelighetsjekke automatiske tanker og spørre deg selv: Hva ønsker jeg egentlig å oppnå ?

– En annen grunn til å slutte å sammenligne seg med andre, er at det blir litt som å sammenligne epler og bananer. De er begge frukter og i samme familie, men likevel forskjellige. Sånn er det med oss mennesker også; vi er alle unike og derfor vil det svært sjelden være riktig sammenligningsgrunnlag å se på hva andre får til. Men nye vaner kan trenes opp, som for eksempel å legge merke til små ting du er takknemlig for i livet ditt. Styrker du takknemlighetsmuskelen hver dag, vil du ikke bare føle deg bedre, men også ha mindre fokus på andres liv, sier Moestue

Fire gode råd

1. Aksepter at vi har for vane å sammenligne oss med andre – ikke ha en dømmende holdning til at du gjør det. det er normalt, men vær klar over at sammenligningene ofte inneholder vrengebilder av virkeligheten og ender opp med å gi deg dårlig selvfølelse. Den gode nyheten er at det bare er en uvane som du kan endre på med en bevisst innstilling.

2. Legg merke til dine automatiske tanker; stopp opp og tenk mer bevisst. Skriv det gjerne ned på et ark og spør deg selv: er dette en god/riktig sammenligning? er den sann? er den klok? Media skaper bilder av perfekt hud, store øyne, timeglassfigur og hvite, skinnende tenner. og med designerklær på toppen av det hele, blir modellen fremstilt som en lykkelig kvinne, men er hun det?

3. Innse at ikke alt er mulig. Det vil alltid finnes andre som er bedre enn deg i nesten alle målestokker. Derfor er det destruktivt å sammenligne seg med andre. Hvis du klarer å akseptere det, vil du også skifte fokus og bruke mer energi på din egen livshistorie, dine egne mål og verdier i livet.

4. Vær snill mot deg selv. Har du laget en plan med realistiske utviklingsmål blir det også lettere å gi seg selv ros for hvert bitte lille steg du tar i riktig retning – din retning. det er en frihet ikke å ha andre målestokker enn seg selv. 

Lik Stella på Facebook!