Psykologens tips til hvordan du kommer deg gjennom familiejulen.

Psykologens tips til hvordan du kommer deg gjennom familiejulen.

© Tess Jacobsen/Agent Molly

Gode råd for å takle familien i julen

Det kan være intenst å være sammen i flere dager på samme sted. Slik gjør du det litt enklere - og hyggeligere!

21. desember 2016 av Cathrine Moestue

Har du noen gang opplevd å glede deg til et familie­selskap, for senere å bli overrasket over at du ikke helt klarte å holde en meningsfull samtale gående? Fordi du reagerte på noe som ble sagt eller gjort på akkurat samme måte som du gjorde som barn? I bilen på veien hjem har du ikke en god følelse, og du lurer på hvorfor ikke kommunikasjonen dere imellom ble mer slik du hadde håpet. Hvis du kjenner deg igjen i beskrivelsen, kan jeg trøste deg med at du ikke er alene, og at det finnes en måte å endre denne opplevelsen på.

Slik får du nye voksenvenner

Psykologi: Emosjonell spising

De aller fleste av oss har lyst til å være den beste utgaven av oss selv, og vi jobber hardt for å få til endringer på andre arenaer i livet. Men et av de aller mest utfordrende stedene å være på sitt beste, er paradoksalt nok sammen med familien, de vi er mest glad i. Nå er det snart jul, og da er det mange som skal hjem til familiene sine. Mange skal ikke bare spise middager sammen, de skal faktisk bo sammen i flere dager. Kanskje med et håp eller ønske om at denne julen kommer familien til å behandle oss annerledes, eller at en situasjon skal endre seg. Vi håper kanskje at et familiemedlem skal slutte å gjøre noe som irriterer oss. Som du sikkert allerede har lagt merke til, er dette håpet ofte forgjeves. Og du har sikkert også lagt merke til hva som skjer hvis du ber andre mennesker endre seg. De går rett i forsvar, og sier ikke akkurat tusen takk for at du delte dine synspunkter. Nei, det blir stort sett krangling av slike situasjoner. De går i forsvar, vi går i forsvar - og så er konfliktsirkelen i gang. Da kommer vi ikke nærmere de vi er glad i denne julen heller, men motsatt. Og det var jo ikke det vi ville.


SKRIV ET BREV

Det finnes heldigvis en annen metode du kan bruke, som ikke krever at andre skal endre holdning eller atferd. Metoden går ut på å ta større ansvar for egne reaksjoner og øve opp bevisstheten på hvordan du kan få til endringer. Vi har ikke noen stor tradisjon for å reflektere over dette, og når noe først er innarbeidet, ja, så går no dagan. Men hvis du ønsker endringer, kan metoden med å øve på å ta 100 prosent ansvar for egne reaksjoner være ganske effektiv. Og hvis du ikke ønsker å endre noe i familiedynamikken, håper jeg du kan la deg inspirere allikevel - for jeg er sikker på at det vil dukke opp situasjoner i livet der det å forberede seg bedre, vil øke din innflytelse og skape større mening.

Guros verden: Voksenpoeng

Når kvinner har telefonskrekk

Det noen smarte psykologer har kommet på, er å skrive et brev i forkant. Vi kan kalle det et familiebrev, som du kan skrive og sende dem før jul eller før andre høytider for den saks skyld. Send brevet slik at de forstår hvordan du kommer til å være annerledes denne julen. Det er det som er nøkkelen her, at du skaper en mulighet for å endre din erfaring av situasjonen uten at du trenger at de andre skal endre seg. Lettere sagt enn gjort, det er sant, men la meg gi deg en skisse på et slikt brev. Det kan du selvsagt reformulere med dine egne ord og bruke ekte navn på eventuelle barn i familien. Det viktigste er ikke selve handlingen med å skrive brevet, men at vi reflekterer over at vi selv har makt til å endre våre erfaringer hvis vi vil.

Kjære mor og far,

Jeg ville skrive til dere i forkant av julen for å fortelle at jeg for tiden jobber med å ta ansvar for mine reaksjoner. De som jeg får i kommunikasjon med andre mennesker, generelt, og kanskje spesielt med de jeg er mest glad i. For når jeg ser tilbake på hvordan jeg noen ganger har reagert, føler jeg at det ikke alltid er like meningsfylt, eller at det er slik som jeg skulle ønske å være, i møte med dere. Derfor har jeg bestemt meg for å gjøre noe annerledes denne julen. Jeg kommer til å ta 100 prosent ansvar for egne reaksjoner, og det betyr at jeg vil velge de egenskapene som jeg har mest lyst til å lære bort til barna i familien, (navn på barn). Noen av de egenskapene jeg trener på, er å kommunisere på en høflig, lyttende og vennlig måte, selv om jeg ikke er enig det som blir sagt. Jeg er sikker på at dere er enige i at vi voksne er rollemodeller for den yngre generasjonen, og at det vi egentlig ønsker, er å skape et samspill oss imellom som er slik vi ønsker at barna skal kunne ta med seg videre. Jeg ville fortelle dette nå før vi møtes i julen, fordi når jeg merker at jeg er i ferd med å si noe jeg kan komme til angre, eller si noe på en måte som jeg ikke ville lært bort til et barn, så kommer jeg til å unnskylde meg og gå en runde rundt huset eller noe, helt til jeg føler at jeg er i stand til å si noe meningsfylt på en respektfull måte. Slik kan jeg forsøke å være den rollemodellen jeg ønsker å være. Dette er mitt eget ansvar og initiativ, og ikke ment som noe kritikk av dere. Det er jeg som ønsker å være min beste utgave av meg selv. Jeg er helt sikker på at denne metoden er en gave til oss alle.
Tusen takk for forståelsen.
Klem fra …

Forelska på jobb? Ikke gå i flørtefella!


TENKEPAUSE

Det kan godt tenkes at dine foreldre reagerer med å himle med øynene og tenke at du er litt rar, og det er ikke sikkert at de forstår deg i det hele tatt. Men det er ikke så viktig. Det viktigste er heller ikke å skrive eller sende brevet. Det som er viktig, er at vi vil gjøre noe annerledes denne julen istedenfor bare å reagere på automatikk og være fanget i et samspill som hører fortiden til. Nå kan vi endre mønsteret ved å bestemme oss på forhånd og se for oss hvordan vi skulle ønske at vi var.

Brevet er veldig vanskelig å krangle med, fordi det handler om deg og hvordan du vil gjøre noe annerledes. Og det gir deg en perfekt mulighet til å komme deg ut av situasjoner du vet ikke er gode. Når du kjenner at du er i ferd med å si noe dumt eller reagere negativt, skal du bare si «oj, nå har visst et slikt øyeblikk oppstått, jeg går meg en tur».

Sånn kommer du deg ut av situasjonen istedenfor å bli fanget i den. Hvis du ikke har skrevet brev i forkant, kan du allikevel være mentalt forberedt på å trykke på stoppknappen og si «unnskyld meg et øyeblikk, jeg må en liten tur rundt hjørnet», eller hva som helst som gir deg mulighet til en tenkepause. Nøkkelen ligger i å være forberedt og tenke at det er faktisk bra for begge parter at du ikke går inn i diskusjonen. Når du ser «bussen» komme, bare stå igjen på bussholdeplassen og la «bussen» fare forbi. Den evnen til å komme seg ut av en situasjon som er i ferd med å bevege seg i en negativ retning, en situasjon som bringer frem dine verste egenskaper, de du ikke vil lære bort til barna, er spesielt kraftfull.

Det er lett å ikke oppdage denne muligheten, fordi som barn hadde vi verken mulighet til å komme oss ut av situasjonen, eller å velge å endre oss. Da var det naturlig å reagere automatisk. Men som voksne finnes det ingen situasjoner vi ikke kan forlate eller endre våre reaksjoner i.


Å LAGE ET PUSTEROM

Poenget er å gjøre det meste ut av de øyeblikkene vi faktisk kan kontrollere. Hvis vi ønsker større mening og ro i julen, kan vi skape små, rolige øyeblikk der det er mulig. For eksempel kan vi passe på at vi tenker gode tanker og ikke stresser oss opp på vei til juleselskapet, men gjør selve reisen til noe hyggelig.

Når kvinner har telefonskrekk

Psykologi: Kaos og klær

Det er slett ikke sikkert at familietreffet lever opp til forventningene, men vi kan alltids kontrollere vår sinnstilstand i tiden før og etter selskapet. Det kan også være en god idé å redusere antall dager du er sammen med familien på en liten hytte eller lignende, hvis du synes at det kan være vanskelig å være deg selv. Finn måter å lage et pusterom på.

Det kan være intenst å være sammen i flere dager på samme sted, og det har lett for å bringe til overflaten «god, gammel» familiedynamikk. Er det et hotell i nærheten, kan det være verdt kostnadene hvis du ønsker bedre kommunikasjon enn i fjor.
Den beste julegaven vi kan gi oss selv, er å ta mer ansvar og å trene på å være slik vi ønsker å være, og slik som vi ville ha lært bort til våre barn. Gjennom det skaper vi mer meningsfulle og fredfulle øyeblikk. God jul!


Les også:

Bli en stressmestrer

- Ta ordet og skryt av deg selv

Flere kvinner i digitalbransjen

Guros verden: Voksenpoeng

Stella tester mindfulness

Jobbskolen 4: Rett på sak

Generasjon singel

Sovetips: 10 råd for bedre søvn

Lik Stella på Facebook!