Metoder for å bli mindre stressa
© Getty Images

Når bør man gjøre noe med stress, og hva fungerer?

5 alternative metoder for avkobling.

18. januar 2018 av Anne Gunn Halvorsen

Når bør man gjøre noe med stress?

– Søvn er en god indikator. Begynner du å få søvnproblemer fordi tankene ikke slipper eller utvikler symptomer på angst er det en indikator på at noe bør gjøres, sier Tom Sørensen, professor emeritus ved Universitetet i Oslo.

Snakk med venner eller fagfolk, er hans råd. Få hjelp til å sette ord på det. Hva da om man sitter i den andre enden, og den stressa venninna di velger nettopp deg til å øse sin frustrasjon ut over. Hva skal man gjøre for å hjelpe?

– Det er vanskelig å gi hjelp som hjelper. Den beste form er å gi hjelp og støtte uten at den andre skjønner det. Det er ikke stor hjelp i å få høre at man skal ta seg sammen. Det beste bidrag gir du ved å lytte, uten å poengtere at «nå skal jeg hjelpe deg». Du kan jo også gjøre noe konkret for å lette belastningen for den som trenger det, sier Sørensen, som også arbeider med en ny lærebok om stress og forebygging av psykisk lidelse.

Han forteller om maleren Kai Fjeld, da han var stresset la kona fram pensler hun hadde ”funnet” uten å si noe særlig mer. Resultatet var at han ble nysgjerrig og grep til penslene, og malte stresset av seg.

– Det er kanskje banalt, men det viser hvordan man kan være mot hverandre, både som venner og som par.

Vi har testet floating mot stress – les hvordan det gikk her.

Kilder: Rapporten ESENER II, fra et europeiske arbeidsmiljøorganet (EU-OSHA), publisert 2015.

Stressa og nysgjerrig? Her er alternative metoder for avkobling

Akupunktur
Stress kan redusere sirkulasjonen, og forårsake spent muskulatur. I følge tilbyderne kan mange oppleve en indre ro etter akupunktur, noe som kan gjøre det lettere å takle stress og utfordringer i hverdagen

Priseksempel: 650 kroner for førstegangskonsultasjon, oppfølgende behandling 460 kroner i timen(Ryenklinikken i Oslo)

Meditasjon
Utover å forløse stress, mener tilbyderne av meditasjon at man ved å praktisere meditasjon jevnlig, for eksempel 15 minutter til dagen, vil oppdage at at dagene flyter lettere. Man kan også overvinne angst, depresjon og oppleve en ”indre åndelig oppfyllelse”

Priseksempel: Gratis, kurs kan f.eks bestilles gratis hos Oslo meditasjon .

Massasje
I følge tilbyderen Rygg og rehab kan klassisk massasje ha god effekt på det beroligende nervesystemet. Ved å frigi oksytocin, serotonin og dopamin vil kroppen senke tempo og falle nedi dyp avslapning.

Mindfulness på applikasjon
Mindfulness har røtter i buddhistisk meditasjon, og blant mulighetene finnes flere mobiltelefonapper som tilbyr kurs i mindfulnes-teknikker.

Priseksempel: Headspace Guided Meditation/ gratis på App Store.

Stressmestringkurs
Finnes i mange varianter, men vit at fastlege, manuellterapeaut eller kiroporaktor kan henvise deg til «Raskere tilbake», en del av spesialisthelsetjenestene der man også kan få tilbud om stressmestringskurs som dekkes av frikort.

Priseksempel: Kurset ”Kunsten å si nei” koster 345 kroner per kursdag inntil frikort er oppnådd (kr 2205)

Lik Stella på Facebook!