Tips og hjelp til bedre motivasjon
© Getty Images

6 effektive tips ved motivasjonsvansker

Vil du bli flinkere til å trene? Være mer effektiv på jobb? Eller en bedre kjæreste? Her er psykologens tips til hvordan du best finner motivasjon!

Slik finner du motivasjon: 

1. Når du skal endre vaner: Lag fem lapper som du laminerer og har i lommeboka di. På hver lapp skal det stå en god grunn til at du ønsker å gjøre den nye atferden. For eksempel hvorfor du ønsker å trene mer, spise mer fisk, slutte å røyke eller drikke mindre alkohol. Eks: «Jeg har lyst til å få mer krefter med sunnere mat». 

 2. Positiv psykologi, fokuser på det gode ved det du har: Hva liker jeg med Norge, skolen, jobben, partneren, huset? Hva ville jeg miste hvis jeg ikke hadde dette? Ved å fokusere på det gode, fremkalles positive tanker som igjen kan avle ny motivasjon. 

 3. Mer mestringsorientert motivasjon og mindre prestasjonsorientering: Hvis du skal lære deg noe nytt, lønner deg seg å bli mer opptatt av gleden ved å mestre det, i stedet for prestasjonen i seg selv. Motivasjonen blir tatt bedre vare på ved å fokusere på mestringen. 

 4. Omstart: Tenk deg en maskin som må restartes. Noen ganger må vi også få litt nytt stimuli og bli dratt ut av vanenes sløvende fotspor. Et godt tips ved omstart er å reise bort en liten stund, en helg kan være nok. Forsøk å lufte sjel og sinn. Dette kan gi deg et utenfra-perspektiv på livet ditt der hjemme og få deg til å se det hele i nytt perspektiv. 

 5. Juks litt: Det er de tyngste dagene du skal ta på deg det fineste tøyet og den fineste sminken. Det er de tyngste dagene du skal sette på din favorittmusikk og kjøpe roser til deg selv. Det er de tyngste dagene du skal teste smileevnen. Det er ikke feil å jukse litt når man vet at farger, klær, blomster og andre ytre ting kan vekke frem goder! 

 6. Innsikt: Hvis du har forsøkt alle de ovennevnte tingene men fortsatt er preget av lav motivasjon, blir det viktig å lytte til deg selv på en mer grundig og avansert måte. Er det slik at du ikke egentlig trives på jobben?, at du bør gjøre noe annet? Er parforholdet blitt mer destruktivt enn positivt? Er søtsuget på kveldene knyttet til vanskelige følelser og derfor vanskelig å stoppe? Kanskje må du søke litt hjelp på veien eller foreta noen vanskelige valg, for å finne tilbake til lysten, på sikt? 

Her finner du flere av psykologspesialt Kristina S. Mobergs tips og råd til motivasjonvansker.

Lik Stella på Facebook!