color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 10px; background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: #ffffff; font: normal no...
color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 10px; background-image: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; background-color: #ffffff; font: normal no...
Tipsene til hvordan du kan få til en sunn, kjapp og næringsrik frokost.
© Getty Images

Tipsene til en sunn og næringsrik frokost

Hver dag bør starte med frokost, og her får du tipsene til en sunn, kjapp og næringsrik frokost.

8. april 2011 av Stella

Frokost- tipsene til en sunn, kjapp og næringsrik frokost

Hver dag bør starte med frokost. Kroppen trenger energi for å starte dagen. Mange norske kvinner får i seg for lite kalsium, som blant annet er viktig for å forebygge benskjørhet. - Melk og meieriprodukter inneholder mye kalsium og bør derfor være en naturlig del av den daglige frokosten, forteller klinisk ernæringsfysiolog Kaja Marie Kigen i Opplysningskontoret for meieriprodukter (Melk.no).

Naturlig søtt med stevia

Frokost hver dag

Den beste starten på dagen kroppen kan få, er et måltid. Etter en natt uten mat og drikke, er kroppen i fastemodus og sparer på energilagrene. Når vi spiser frokost bryter vi denne fasten, tenk bare på det engelske ordet “breakfast”, og kroppens normale energiregulering aktiveres igjen. Selv om man bør spise frokost hver dag, kan maten likevel være sunn og oppskriften være kjapp.

Sunn frokost - 6 muligheter

Oppskrift på sunn julegløgg

Melk på frokostbordet

 - For å være sikker på at kalsiumbehovet blir dekket, er det lurt å spise tre porsjoner med magre meieriprodukter hver dag. Anbefalingene for inntak av kalsium er 800 mg per dag for voksne, og 900 mg for gravide og ammende. Kostholdsundersøkelser viser at så mange som hver annen kvinne ikke får i seg anbefalt kalsiummengde, forteller Kaja i Melk.no. - Melk og meieriprodukter bør derfor være en naturlig del av frokosten. 

Kalsium for kvinnekroppen

Kalsium spiller en viktig rolle for å bygge opp og vedlikeholde et sterkt skjelett og sterke tenner. Videre er kalsium av stor betydning for overføring av nerveimpulser, for at musklene skal trekke seg sammen og for at blodet skal koagulere ved skade. - Melk og meieriprodukter er den viktigste kilden til kalsium i norsk kosthold. Det bidrar med cirka 70 % av kalsiumet vi får i oss, sier Kaja. Som et eksempel inneholder en porsjon havregrøt laget med vann 16 mg kalsium. Lager du den med melk, inneholder den 266 mg kalsium.

Oppskrift på muffins i mange varianter.

Helsedirektoratet anbefaler at magre meieriprodukter bør inngå i det daglige kostholdet, på bakgrunn av gjennomgang av internasjonal forskning. - Til hverdags er det smart å velge de magre variantene av melk, yoghurt og ost. Disse inneholder lite fett, men fortsatt alle de viktige næringsstoffene, forteller Kaja.

Ting man bør få seg i til frokost er for eksempel havregrøt, salater, tunfisk, smoothie eller grove rundstykker og brød. 

Kilde: Melk.no

 

Sunn frokost - 6 oppskrifter

Les Helsedirektorates nøkkelråd for et sunt kosthold.

Les mer om sunne matoljer

Naturlig søtt med stevia

Hjemmelaget tomatsuppe

Lik Stella på Facebook!