Enkelte matvarer kan bidra til å booste skjønnheten, mener eksperter.

© Getty Images

Spis deg skjønn!

Kan du virkelig spise deg til ungdommelig hud og et vakrere utseende?

2. mars 2012 av Kristin Guttormsen

Det sies at skjønnheten kommer innenfra, men kan du spise deg til den også?
Tina Hamelten er klinisk ernæringsfysiolog og hun mener det absolutt spiller en rolle for utseendet hva vi putter i munnen.
- Det som er dokumentert bra for huden vår er vitaminer, som A-, C- og E-vitamin, koenzym Q10, sink og jern, samt omega-3-fettsyrer og grønn te, sier Hamelten.

Ernæringsfysiologen anbefaler matvarer som avokado, bær, mørkegrønne bladgrønnsaker, tomat og ananas. Gode tarmbakterier som probiotika for god fordøyelse er også viktig for velværet og utseendet.

Sunn frokost - 6 muligheter

Raw Food

Det er smart å olje kroppsmaskineriet fra innsiden. Sunne fettsyrer, som omega-3, -6 og -9, gjør huden mykere og mer smidig, kan virke mot tørr hud og beskytte mot solbrenthet. Sunne oljer finnes i fet fisk, avokado, soya, nattlys­olje, olivenolje, frø og nøtter. Særlige kilder til ­omega-3 er selolje, chiafrø, linfrø og valnøtter.
- Vi har ofte en dårlig balanse mellom omega-3 og ­omega-6. Det høyner betennelsesnivået i kroppen, for­klarer Hamelten.

Naturlig søtt med stevia

Supermat som skjønnhetsmat

Er supermat supert for huden? Det mener i hvert fall forfatterne av boka  «Beautyfood», Trine Berge og Sara Chacko. Under parolen: «Si meg hva du spiser og jeg skal si deg hvor vakker du blir», blir vi lovet evig ungdom, glød, skjønnhet, vitalitet og økt sexlyst. Bare vi dyrker et sunt og grønt kosthold, med supermat, trening, yoga og meditasjon.

Oppskrift på muffins i mange varianter.

Supermat er råvarer som har et veldig høyt innhold av næringsstoffer. Sara Chacko forklarer hvorfor supermat er skjønnhetsmat:
- Supermat som alger, gress og superbær gjør deg vakrere og stopper aldring fordi det gir deg all næring du trenger uten å virke belastende på kroppen. I tillegg hjelper supermat kroppens evne til å rense seg selv. Da vil du få mer overskudd, penere hud og føle deg mer opplagt, sier Chacko.

Oppskrift på seks sunne salater

Hun trekker frem noen supermatvarer som er ekstra skjønnhetsfremmende:
- Det viktigste for å holde seg ung og fresh er å få i seg nok næringsstoffer og antioksidanter slik at kroppen får muligheten til å reversere aldring. Chlorellapulver og gojijuice er eksempler på supermat som virker foryng­ende. Chlorella gir deg næring, renser kroppen og stimulerer cellefornyelsen. Gojijuice inneholder spesielt sterke antioksidanter som forebygger nedbrytning av celler også i huden. Sammen vil de gi deg mer energi, glød og mindre rynker. Det er dokumenterte studier på at dette funker. Sammenligner du næringstabeller på en tomat og chlorella så ser du fort at dette er supermat, sier Chacko.

Dette bør du spise etter trening


Spirer, frukt og grønt

Hamelten er også begeistret for supermaten. Ernæringsfysiologen nevner flere studier hvor hvetegress og spirulina har vist seg å ha fortreffelige egenskaper for helsa vår.
- Spirulina virker antiinflammatorisk. I en studie fra Bangladesh ble mennesker som hadde kronisk arsenikkforgiftning gitt spirulina og sink, og hudproblemene deres ble betraktelig bedret, sier Hamelten.

Naturlig søtt med stevia

Hjemmelaget tomatsuppe

Supermat som spirer er topp, fordi det er lettere for kroppen å ta opp næringsstoffene når de spirer.
- Ser vi på folkeslag som lever lenger og sunnere enn oss, så spiser de mye spirer. Blåbær, jordbær, bjørnebær, goji og acaibær er bra for hjernen vår. Man har sett på aldrende laboratorierotter som hadde problemer med å huske, at dette ble bedre når de fikk bærstoffer i kosten, sier Hamelten.

Vitaminer, mineraler, sporstoffer og antioksidanter er hudens beste venner. Gode kilder for å få i seg dette er frukt, bær, grønnsaker, urter, krydder, korn, frø og nøtter.
- Særlig motvirker vitamin A, C og E linjer og rynker, sier Hamelten.
Disse vitaminene finnes i frukt, bær og grønnsaker, som gulrøtter, gresskar, kiwi og appelsin, og i nøtter og oljer. B-vitamin er bra for hår, hud og negler, og finnes i hirse, mandler, havre, sesamfrø og solsikkefrø.

Lavkarbo - alt du trenger å vite

Antioksidanter beskytter oss mot frie radikaler som gjør at vi eldes. E-vitamin og lykopen er viktige antioksidanter som finnes i avokado, tomat, vannmelon og guava. Frukt og bær som er rike på antioksidanter er acaibær, amla, nyper, blåbær, solbær, gojibær og granateple. Valnøtter, pekannøtter og solsikkefrø er også rike på antioksidanter.

Oppskrifter på anti-stressmat

 

Viktig å være på vannvogna

I tillegg er det dette med ph-nivået i kroppen. - Vi spiser generelt mest matvarer som er for lite basiske, sier Hamelten.

- Jeg hadde et problem og det syntes veldig godt på huden. Da jeg prøvde såkalte «greens» i pulverform, klorofyll, basiske salter og mineraler og ph-dråper ble huden bedre. Jeg får komplimenter for at jeg har fin og ung hud, sier Hamelten.

Hun nevner basiske matvarer som grønne grønnsaker; spinat, brokkoli, stangselleri, gresskar, purre, grønnkål, samt råris og melon.  
70 prosent av kroppen vår består av vann, derfor er det viktig å være på vannvogna. Vann fjerner avfallsstoffer og opprettholder fuktighetsbalansen.

Oppskrift på sunn julegløgg

5 sunne middagstips

Andre gode stalltips for fin hud er at du kan stimulere kollagenet i huden gjennom magnesium, som finnes i gresskarkjerner og mangold, mandler, grove kornsorter, bønner og avokado. Kobber er også bra og finnes i helkorn, soyabønner, avokado, kirsebær, kikerter, nøtter og tørket aprikos.
Flavonoider kan utsette aldring og de finnes i skallet på tomater, i mango og bananer. Det er også dokumentert at små doser av mørk sjokolade og rødvin er bra for huden vår.

Pizzaoppskrift - oppskrift på pizza

Sunn vegetarmat

Ønsker du deg silkehud à la supermodell Helena Christensen, bør du styre unna røyking, soling, alkohol, kjemikalier, forurensning, frie radikaler, stress og sukker. Hamelten trekker frem høyglykemisk mat, sukker og mat med mye transfett som fy-fy for utseendet.
- Sukker ødelegger bindevevet i huden. Går du ofte med høyt blodsukker vil du eldes fortere, fordi huden blir mindre elastisk. Sukker er dårlig for tarmfloraen og øker betennelsesnivået i kroppen. Å ha høyt blodsukker og spise høyglykemisk mat er ikke positivt for huden eller kroppen, sier hun.

 

Pen av piller?

Tre supermatnyheter

Raw Food

Lavkarbo - alt du trenger å vite

Oppskrift på seks sunne salater

Naturlig søtt med stevia

Sunn frokost - 6 muligheter

Oppskrift på sunn julegløgg

Hjemmelaget is

Matblogger du bør følge

Lik Stella på Facebook!