Er stevia sunt sukker?

© Getty Images

Naturlig søtt med Stevia

Søtstoffet stevia har blitt lovlig i Norge. Betyr det at vi har fått en sunn erstatning for sukker?

16. oktober 2012 av Helene Spets Bjørseth

Stevia er et naturprodukt som stammer fra Paraguay og Brasil, der det har blitt brukt i om lag 1500år. Søtstoffet blir destillert fra urteplantene, tørket eller brukt som de er til naturlig søtning av mat og drikkevarer. Smaken er ikke som vanlig hvitt rørsukker, den er noe beskere og for store mengder kan gi en noe ubehagelig smaksopplevelse. Du trenger veldig lite, siden stoffet er opptil 300 ganger søtere enn vanlig sukker.
- Mange forventer sukkereffekten når de bruker stevia ved baking eller smakstilsetting. Man må prøve seg frem. Det er søtt, men det er ikke sukker, forteller Thorun Ranes som sammen med Kenn Hallstensen har laget boken «Søtt uten sukker», som ble utgitt i forbindelse med lanseringen av stevia i Norge.

Les: Spis deg skjønn!

Sunn frokost - 6 muligheter

For stevia var fraværende i norske butikkhyller fram til juni i år. Det var også lenge forbudt i USA og EU. Det hele skyldes at man har vært usikker på bieffektene av bruken. Forsøk på rotter, der de inntok en mengde stevia som tilsvarte ca. 50kg for et voksent menneske, hadde vist noen urovekkende resultater. Denne testen har senere blitt dømt nedenom og hjem. Men da resultatene ble fremlagt var det nok til at produktet ble forbudt. Det blir også spekulert i om en mektig sukkerindustri hadde en finger med i spillet. Mattilsynet opphevet i sommer sitt forbud, og nå er stevia å få kjøpt i de fleste helsekostbutikker.

Muffins: Oppskrift på muffins i varianter

Folkehelseinstituttet går god for søtstoffet, etter at nyere gjennomgang av forskningen viser at det verken er kreftfremkallende, skadelig for genene eller forbundet med skader når det gjelder evnen til å få barn. Men de understreker at man ikke vet eksakt virkningen før stoffet for alvor blir tatt i bruk av industrien og i norske forhold. I Japan utgjør stevia i dag 40 prosent av sukkerindustrien og ble introdusert i 1971. Der er det enda ikke registrert negative effekter ved langtidsbruk.

Alt du bør vite om lavkarbo

Dette bør du spise etter trening

 

© stellamagasinet.no

Stevia kommer som pulver, dråper og tabletter.

Les også: Sunn og god frokost


FORDELER MED STEVIA


Kokebokforfatter Thorun Ranes er begeistret over fordelene stevia gir:
- I og med at det ikke øker blodsukkeret, vil heller ikke insulinnivåene bli påvirket. Det er derfor også bra for diabetikere. Stevia stimulerer heller ikke nytelsessenteret i hjernen, og du får bukt med søtsuget. I tillegg smaker det bedre enn vanlig sukker, mener hun.

Oppskrift på pannekaker

5 sunne middagstips

Men det hele kommer med en liten advarsel, for smaken kan virke fremmed, og passer ikke like godt i alt.
- Stevia kan for eksempel fremme bitterheten i mel. Dosér riktig og finn ut hvilke produkter som passer til hva. Stevia egner seg godt til bær og frukt, og i krem, forteller Ranes
- Mener du man kan kutte ut vanlig sukker helt?
- Ja! Jeg er ikke redd for sukker, men jeg er mer fornøyd uten, og det er jo ikke bra.


Les også:

Lavkarbo - alt du trenger å vite

Oppskrift på 6 sunne matpakker

Lag sunn kakao

Slik får du sunnhetskabalen til å gå opp

Du, en løper?

Spis deg skjønn!

Boost med juice

Sunn frokost - 6 muligheter

Dette bør du spise etter trening

Oppskrift på sunn julegløgg

Hjemmelaget tomatsuppe

Oppskrift: Glutenfri kake

Lik Stella på Facebook!