Solfrids karrieretips

Solfrid Flateby er leder for Kronprinsparets Fond som jobber for å fange opp unge mennesker som står i fare for å falle utenfor. Her er hennes beste karrieretips.

8. april 2015 av Mari Grydeland


Solfrid Flateby er utrolig varm, engasjert og inspirerende som type, og skal holde et av foredragene på Stellas Karrieredag den 6. mai. Her kan lese noen av hennes karrieretips og bli litt bedre kjent med henne - og husk endelig å kjøpe billetter til å se henne den 6.mai på vår Karrieredag! Bestill billetter her:

Hvordan vet man om man har funnet riktig jobbhylle i livet?

-Jeg tror det er to ting som er veldig viktig. Det ene er å ha det morsomt og interessant på jobben – for deg. Det som er interessant for én, er jo ikke nødvendigvis det for en annen. Men det å glede seg til å gå på jobben, stort sett, er veldig viktig, og da har man gjerne funnet den riktige hyllen også. Det andre er å være klar over at de aller, aller fleste jobber har noe vi ikke trives like godt med i seg. Det handler om å holde fokus på alt man synes er bra og er fornøyd med. Hvis det som ikke er bra vokser til å være veldig stort, bør man kanskje evaluere hele jobben.

Hvordan skal man klare å komme seg «oppover» i karrieren uten å skubbe til andre?

For min del, så har jeg jo aldri drømt om eller tenkt at jeg skal bli direktør eller daglig leder, det har skjedd veldig tilfeldig – så det er vanskelig å svare på. Men jeg tror ingen av oss taper på å løfte frem andre, være rause, og gi kollegaer en hjelpende hånd. Snarere tvert imot. Jeg tror rause mennesker ofte får en del igjen, men man skal også våge å stikke nesa litt frem. Tro på seg selv. Det er ingen motsetning i å både stikke nesa litt frem og det å være raus med andre. Men man må tenke litt over hvordan man gjør og skal gjøre begge deler. Det er ikke alle som har det ‘naturlig inne’.

Hvordan skal man tørre å ta på seg umulige oppgaver?

Ett av mine livsmotto, som jeg lærte av moren min veldig tidlig, er jo at «Hvis jeg ikke dauer av det, kan jeg prøve». Jeg tror de fleste av oss er litt for redde for å mislykkes, er engstelige for konsekvensene, og dermed velger ‘den sikre stien’. Vi kan med fordel analysere litt mindre, våge litt mer – og det er jo ikke verre enn å si «sorry, det fikset jeg ikke» hvis det ikke fungerer.

Hvordan vet man når man gjør så godt man kan på jobb? For mange (med jobben i lomma) tar aldri arbeidsdagen slutt - og det er alltid noen som vil ha svar på noe?

Vi lever i mye større grad et 24/7-liv, og jobben og privatlivet går i ett. Jeg tror det er veldig viktig å skape en balanse for sin egen del, og finne ut av hva man selv både er fornøyd med og hva man lever godt med – ikke alltid følge andre forventinger og tidsskjema. Ta egne valg, og våge å stå for de valgene. Noen av mine gode venninner skrur av telefonen noen timer hver dag. Jeg selv hadde vel fått hjerteinfarkt hvis jeg hadde skrudd av min, men jeg prøver å ikke la den styre meg allikevel. Derfor er mitt beste tips å velge. Stå for valgene og være happy med dem, men evaluere dem og eventuelt justere dem av og til.

Hva er det beste karrieretipset noen har gitt til deg?

Det aller beste karrieretipset fikk jeg som sagt av min mor. Hun er overhode ikke noen karrieredame. Hun sa til meg den gangen jeg fikk et jobbtilbud i privat næringsliv som jeg var veldig usikker på om jeg kom til å fikse at «Hvis du itte dauer tå’ det, kan du prøve». Det har vært forløsende, gitt meg mot – og gjort at jeg har turt utrolig mye, som videre har vært avgjørende for min karriere.

Hva ville du fortalt ditt 18 år gamle deg som du har lært på veien og som du ikke skjønte da?

Jeg jobbet fra jeg var 12 år gammel, så da jeg var 18 år hadde jeg ganske mye arbeidserfaring, faktisk. Men jeg husker jeg i mange år var veldig opptatt av å bli likt, og redd for det motsatte. Jeg ville sagt til meg selv at «Hvis du i arbeidet ditt, og spesielt som leder, blir respektert (på en positivt måte), blir du ofte likt også, men det er ikke alltid at folk/ ledere man liker blir respekterte». Jeg måtte øve mye på tydeligheten og handlingskraften – det skulle jeg gjerne ha fått innspill på enda tidligere.

Lik Stella på Facebook!