Slik gjør du overgangen fra ferie til jobb litt enklere

Å gyve løs på jobb etter ferien kan føles som tidenes blå-mandag. Med disse tipsene blir overgangen litt lettere.

CATHRINE MOESTUE
Organisasjonspsykolog og CMCT (Cialdini Method Certified Trainer). Driver Moestue Consulting. Hun jobber med å trene ledere og privatpersoner i bevisst påvirkning; å øke deres gjennomslag og å hjelpe dem å gjennomskue uetiske påvirkere

«Jeg liker arbeid. Det fascinerer meg. Jeg kan sitte å se på det i timesvis» (Anon).

Ferie er viktig for å kunne slappe av og nyte livet til fulle. For å holde jobben spennende trenger vi avbrekk innimellom, de gir oss ny energi og inspirasjon. Men det kan være en tøff overgang å komme seg tilbake i jobb etter mye «gøy på landet».

Synes du sommerferien var for kort? Da skulle du visst hvordan det er å jobbe i disse landene

Blåmandag 

Har du hørt deg selv eller andre si «jeg trenger ferie etter ferien»? Da er du ikke alene. Mange sliter med humørsvingninger. Sommerferien er noe av det vakreste og deiligste vi kan oppleve. Vi er ute i naturen, vi bader, vi løper, vi er i full sving med sosiale aktiviteter, vi reiser mye, vi drikker vin og vi spiser mye godt, men så er plutselig festen over. I flere uker har vi tatt dagene som de kommer, men hvis det ikke skjedde et mirakel og du vant i Lotto i løpet av juli, så er det helt uunngåelig at du skal tilbake til jobben. Hverdagen er over oss, og som i sjokk kan vi sitte der og stirre ned på arbeidet vi skulle ha gjort og føle oss elendig.

Hvis vi holder «ferie-og-fest-tempo» oppe helt til siste dagen før jobb, er sjansen stor for at du får en skikkelig blåmandag.

Slik får du en bedre og mer effektiv arbeidsdag 

Det er fordi vi trenger en pause mellom de to forskjellige mentale tilstandene. Hvis vi har lyst til å fungere på vårt beste, da. Har du det? Hvis svaret er ja, vil jeg gi deg noen tips om hvordan vi kan takle denne overgangen på enn mer skånsom måte. Det er mange som forbereder seg med å grue seg og bekymre seg, og derfor føler de seg stresset de siste dagene før jobben starter og også de første ukene tilbake på kontoret. Vi kan unngå dette med noen enkle knep:

© Getty Images

1. FOR Å FUNGERE PÅ VÅRT ALLER BESTE, kan vi passe på å gi vår indre vekkerklokke nok tid til å justere seg. To-tre dager før jobben starter, kan du sette vekkerklokken på ca. 30 minutter før du vanligvis står opp når du er på jobb. Og selv om du ikke skal noe den dagen: Stå opp og ta deg en dusj. Dette høres sikkert veldig rart ut, men det er en god mental forberedelse og vil hjelpe deg med overgangen.

2. LAG EN LITEN FEIRING AV FØRSTE DAGEN PÅ JOBB, enten sammen med barna eller med kjæreste eller en venn. Ta deg tid til en frokost ute før jobben, eller avtal en hyggelig middag på restaurant etterpå. Selv om det ikke er en stor hendelse å komme seg tilbake i jobb, så er det klokt å markere overganger generelt i livet med å feire og markere dagen. Det hjelper hjernen din til å omstille seg.

3. DEN ALLER FØRSTE DAGEN TILBAKE PÅ JOBB kan være litt av et sjokk, men prøv å komme deg gjennom den, nå er tross alt det verste over og første steget er tatt. Minn deg selv på at for hver dag som går vil det bli lettere og lettere, og snart er du tilbake i dine vante rutiner. Let etter alt du liker med hverdagen din og kollegene dine. Let etter det du liker med jobben din og hvorfor du valgte den. Minn deg selv på at du er viktig, og at jobben din er viktig for deg. Å minne seg selv på dette er en vane vi må øve opp, fordi det kommer ikke naturlig. Det er et valg vi kan gjøre i motsetning til bare å reagere automatisk og negativt på en situasjon

Tips til deg som vil opp og frem i arbeidslivet 

4. ALLE IDRETTSUTDØVERE LÆRER SEG å visualisere sin suksess før den skjer. Petter Northug og Therese Johaug bruker mental trening for å forberede seg på store hendelser. Jeg vet at det kan høres hårete ut, men vi kan bruke akkurat samme teknikken for å få en smertefri overgang fra en «mentalt lat» ferie til et effektivt jobbfokus. Ofte bruker vi den første tiden til å tillate oss selv å klage over at vi er tilbake og at vi trenger «ferie etter ferien». Det kan godt hende at du gjør det, men å reagerer på den måten er ikke særlig behagelig verken for deg selv eller de rundt deg. Den gode nyheten er at vi ikke gjør dette med vilje, vi bare reagerer på kontrasten mellom å ha hatt det deilig og så plutselig føle at du «må-burde-skulle» igjen.

Men hvordan ville vi ta denne overgangen hvis vi reagerte mer med vilje? Spør deg selv: Hvordan vil du tenke, føle og oppføre deg når du er tilbake på jobb? Kan du se det for deg? Hva hadde vært det aller beste for deg selv og jobben din? Trekk pusten godt inn nå si «slapp av» på utpust og gi deg selv et mentalt fantasirom der du spiller filmen av en ønsket situasjon i ditt indre. Den første uken etter ferien så vil jeg tenke..... føle..... og gjøre..... Ta deg tid. Og kjenn på den gode følelsen av kontroll og større sinnsro vi kan få av forberede oss mentalt. Tvil ikke, jeg lover at det vil øke sjansen for at du lykkes med målet ditt.

© Getty Images

5. OGSÅ VAR DET DETTE MED kosthold og trening. Du har sikkert hørt det tusen ganger før, men sunn mat og trening hjelper oss veldig med å ha det godt både fysisk og psykisk. Du trenger ikke nødvendigvis gå på treningssenteret eller til pilatestimen, men du kan gå en rask tur eller du kan jogge. Uansett kommer du ikke utenom at det å bevege kroppen er godt for helsen og sinnstilstanden. 30 minutter er nok. Små ting gjør store forskjeller. Du vil kjenne at arbeidet flyter bedre, og at det blir lettere å holde konsentrasjonen. Så senk terskelen, og ta ett lite skritt i riktig retning.

6. EN ANNEN TING DU KAN GJØRE for humørets skyld, er rett og slett å planlegge neste ferie. Bestill brosjyrer eller søk på nett, og kom i gang med å booke eller planlegge neste tur. Les andres reisetips eller se YouTube-videoer fra dine favorittstorbyer. Meningen er at du skal få en fornyet følelse av eventyrlyst og slippe å tenke at ferien er over, men at du i stedet bare har en pause til neste oppdagelsesreise. Å lese bøker er en veldig rimelig form for reise og inspirasjon, og ikke glem at det er arbeidet ditt som betaler for flybillettene. Hvis det er utenkelig å bruke penger på en ny ferie nå, så ta en miniferie i helgen: Vask klærne dine, pakk en liten bag og kjør til nærmeste strand, skogsområde eller til fjells, bare for å slappe av og nyte minner fra ferien. Ta med jobb hvis du absolutt må, men ellers: Ikke les epost.

På tide å bytte jobb? 

Poenget med disse tipsene er å få både hode, kropp og hjertet til å jobbe for deg, og ikke mot deg. Nå glemte jeg å spørre om du hadde en ryddig arbeidsplass, hvis ikke er rydding en perfekt «hjernedød» aktivitet første dagen etter ferien. En ryddig pult eller pc gir indre ro. Når vi er enige med oss selv om hvor vi skal og hvorfor vi skal dit, blir hverdagen mye mindre stressende. Hvem vet, kanskje blir det både morsomt, interessant og herlig å være tilbake på jobb igjen?

Lik Stella på Facebook!