Nettgründeren som fikk solgt inn veskene sine - før veska var sydd. Møt henne på Stellas Karrieredag 6.mai - og få spesialdesignet nett som goodiebag.

15. april 2015 av Mari Grydeland

Den 6. mai skal Stella ha sin store karrieredag på BI Nydalen. I tillegg til våre fire bunnsolide foredragsholdere og en ellevill konferansier i Sigrid Bonde Tusvik - så får alle som kjøper billett en velholdt goodiebag. Og dette er ikke en slafsete goodiebag i papir, å, nei, men et miljøvennlig nett designet av norske Tonje Børke. Her får du hennes gründerhistorie - og noen veldig inspirerende tips for deg som drømmer om å starte noe eget. 

Hvordan kom du opp med idéen om å lage Stuffbag?

- Jeg har jobbet i 7 år med emballasjedesign og i 10 år med design og produksjon av t-skjorter. Jeg var gravid og ville gjøre noe nytt etter permisjonen. Jeg satte meg ned en dag og skrev en liste over hva jeg var god til og hvilke produkter som kunne være aktuelle med den erfaringen jeg hadde som grafisk designer og produsent av tekstil. Da jeg kom til gjenbruksnett ble jeg så ivrig at jeg ikke skrev ned flere idéer. 

Hvordan klarte du å få prosjektet opp og stå?

- Jeg gikk svanger med idéen et drøyt år da jeg var i permisjon, så jeg hadde god tid til å tenke og planlegge i hodet mitt, men lite tid til gjennomføring. Gradvis fikk jeg begynt å designe og laget en presentasjon. Planen min ble å få solgt inn konseptet til ARK-kjeden før jeg bestilte et eneste nett. Det fikk jeg til, og STUFFbæg ble lansert i fjor sommer mens jeg var delvis hjemme med barnet vårt. Økonomisk sett tok solgte jeg en tomt jeg hadde arvet og tømte sparekontoen for denne gang. 

Hva har du ofret for STUFFbæg? 

- Foreløpig har jeg ofret en stabil inntekt og noen søvnløse netter.

Er det noe du ville gjort annerledes hvis du fikk gjort det om igjen?

- Jeg ville jobbet for å få med en partner fra starten av, en som er like lidenskapelig opptatt av strategi, økonomi og salg - som jeg er av design og det visuelle.

Hva er din største lærdom av gründerprosjektet ditt?

- Ting tar tid, rett og slett! På alle plan.

Hvilket råd ville du gitt deg selv da du startet som du vet nå? 

- Vær forberedt på å måtte gjøre endringer fra den opprinnelige planen og strategien. Det er en naturlig del av prosessen å måtte gjøre justeringer - det handler om å ta til etterretning hva som funker optimalt og ikke. Sug litt lenger på karamellen hver gang du får til noe bra og ikke bare fokusere på alt du skulle ha gjort. Og ikke glem at du er først og fremst designer!

Hvis en rik onkel med rødt tørkle i halsen eller rød lue på hodet hadde slengt en million kroner på bordet foran deg nå – hva ville du gjort da? 

- Jeg ville utlyst stillingen «Elsker du strategi, økonomi og salg? Vil du være med å bygge opp et spennende konsept som er på vei til å bli etablert? Er du i tillegg positiv, engasjert og strukturert? Ja, da kan du være den kommende daglige lederen og partneren i STUFFdesign!». I tillegg ville jeg umiddelbart produsert mange ulike nett jeg allerede har designet, for å raskere tilby et bredere utvalg enn jeg har til nå.

Hva er drømmen din for STUFFbæg videre?

- Drømmen er at STUFFbæg blir synonymt med gjenbruksnett! Å få merkenavnet kjent, slik at kundene ser at STUFFbæg er praktisk, har det lille ekstra og dekker ulike behov for frakting av STUFF hit og dit, frem og tilbake! Målet er hverdagsglede hjemme og gatelangs - at folka er superduperfornøyde med verdien produktene gir dem. 

Hva vil du si til andre unge kvinner der ute som drømmer om å starte noe eget? 

- Finn ditt «hvorfor»! Hvorfor du skal følge drømmen? Svaret er det som gir deg energien og drivkraften du trenger. Så må du våge å drømme STORT - og forplikte deg til drømmen! Deretter må du legge en plan for hvordan du skal utføre det praktiske. Du må sette deg mål, som igjen må inn i kalenderen - for å sette tidsfrister for deg selv. Du må med andre ord gjøre om den store idéen til mange små oppgaver.

- Ha noen sparringspartnere du kan snakke med underveis, som heier på deg! Finn de rette menneskene til de ulike fasene. Snakk for eksempel med de positive når du trenger gode idéer og skeptikerne når du vil luke ut unødvendige fallgruver.

- Gjør en grundig jobb i forkant med hvordan du skal få det til økonomisk - ikke kast deg ut i det uten å vite hvordan du skal få penger til melk og brød. Ta med i beregningen at ting tar lengre tid enn du tror! Du vil hele tiden gå gjennom prosesser som du lærer av og en del av prosessen er å være frustrert, hehe. Ta imot råd, men følg magefølelsen. Tør å spørre om hjelp. Ha det gøy! Bruk tiden på det du er flink til (selve idéen din) og sett bort det du ikke kan. Vær forberedt på å jobbe mer enn du gjør som ansatt, fordelen er at du kan få fleksibilitet. Og sist men ikke minst, du kan gjøre drømmen din til virkelighet - det anbefales!

 
Les mer om Stellas karrieredag og bestill billetter her!

 

Lik Stella på Facebook!