© Foto: Kjell Persson

Kunsten å få folk til å lytte

Elaine Eksvärd er retorikkeksperten du bør lytte til hvis du selv ønsker å bli hørt.

28. april 2015 av Guro Danielsen

Stellas Karrieredag 2015 nærmer seg med stormskritt og vi gleder oss til lærerike foredrag av inspirerende og råflinke damer. En av foredragsholderne vi husker spesielt godt fra tidligere år er den svenske retorikkonsulenten Elaine Eksvärd som snakket om hvordan man får folk til å ville lytte til det du har å si. Gikk du glipp av foredraget, eller vil lære mer av denne superkvinnen, kan du lese intervjuet vi gjorde med henne i forkant av Karrieredagen for to år siden her.

Husk også å sjekke ut årets arrangement som også garanterer store doser lærdom og inspirasjon fra flere flinke, smarte og bra damer!


Den svenske retorikkonsulenten
Elaine Eksvärd lever som hun lærer. Hun har tatt meg fast i hånden, sett meg i øynene, husket navnet mitt og kledd seg i fargen rødt. Som tatt ut av sine egne bøker om hvordan du skal fange oppmerksomhet på en positiv måte, hvordan du skal få folk til å høre etter når du snakker, og hvordan du skal få folk til å like deg.

– Mange tenker at det er bare politikere som driver med retorikk, men alle trenger det. Min misjon er å ta retorikken fra talerstolen til hverdagen, sier Elaine.

Det har hun gjort i tre bøker og foredrag gjennom firmaet sitt «Snacka Snyggt». Dagen før
vi møter henne i kontorene på den eksklusive adressen 
i Stockholm, har hun snakket for 300 arbeidssøkende, tidligere i uken var det en gjeng leger som satt i salen, og senere i dag står 600 selgere fra Statoil for tur.

– Kommunikasjon, sier Elaine.

– Det er vanskelig å argumentere for hvorfor man ikke trenger det.

Hennes største kjepphest er å holde det enkelt, bruke et språk som alle forstår. Enten det handler om å avsløre hersketeknikker eller analysere politikere. Hun forklarer lettfattelig hvorfor Moderaternas Fredrik Reinfeldt velger å ha på seg grønt, hvorfor Barack Obamas tale oppfattes som spesielt vellykket og hvorfor Sosialdemokraternas Mona Sahlin sender feil signaler ved å bruke en Louis Vuitton-veske. Det har gjort henne til en populær kilde når media trenger en som kan kommentere offentlige talere.

– Hvor mye tror du populariteten din skyldes at du er en ung, pen kvinne?


– Da jeg slo gjennom var jeg virkelig ikke pen, sier Elaine og ler.


Hun la om livsstilen da hun møtte supersporty Gustav, som nå er hennes mann, for fire år siden. Nå er trening en stor del av hverdagen hennes.

– Jeg vet ikke om jeg gjorde det strategisk, men de første årene møtte jeg opp til fotografering usminket med rufsete hår, og jeg veide 20 kilo mer enn jeg gjør i dag. Det må ha vært en form for «snyggorexia», for selv så jeg Tyra Banks i speilet. Selvtilliten har det aldri vært noe i veien med. Utseendet har ikke hjulpet meg på vei, og jeg synes det er deilig at jeg ikke slo gjennom med rød leppestift.

– Men du var fortsatt en ung kvinne – det må ha vært forfriskende i den offentlige debatten?

– Joda, og jeg har også en annen etnisk bakgrunn, jeg er halvt brasiliansk. Sverige er ganske politisk korrekt. Så hvis jeg hadde vært lesbisk og avhengig av rullestol også, ville det vært helt perfekt, spøker hun.

Et av triksene hennes for å få folk til å lytte, er å si
det alle tenker før hun begynner på budskapet sitt. Er du ung, så bare si det selv. Er du utrolig forkjølet, som Elaine er når vi møter henne i dag, så bare snakk om det – så er det ute av verden. Hvis ikke klarer du ikke å tenke på annet enn snørr.

– Sønnen min er syk, så han smittet meg. Man klarer jo ikke å slutte å nusse på barnet sitt, selv om han er syk, forklarer hun.

Elaine driver også en av Sveriges mest populære blogger, med 50.000 lesere daglig. Her skriver hun om retorikk, men byr også på personlige beretninger om kjærligheten til mannen Gustav, utviklingen til deres baby Matheo og filmer seg selv mens hun gjør knebøy hjemme i stua.

–Den profesjonelle rollen min er veldig viktig, men man vil også vite hvem personen bak er. I tillegg er bloggen et eksperiment jeg driver med. Internett er et forum der man kan fange folks oppmerksomhet. Det fantes ikke på Aristoteles’ tid, så han kan ikke gi meg svar på hvordan, sier Elaine.

Med hjelp fra bloggeren Blondinbella (Isabella Löwengrip), som hun regner som en av sine beste venner, har hun kommet frem til en formel som fanger stadig flere lesere. Og bloggosfæren er i endring, skal vi tro Elaine.


– Foreløpig er det vaner som gjør at enkelte blogger er større enn andre. Men ikke alle store er like gode. Jeg tror folk vil ha mer kvalitet, folk er lei av sladder og tull. Nå er det sensasjonelt å skrive en skikkelig god blogg, sier hun.

– Er det ikke en fare for at alt det personlige folk vet om deg, kommer i veien for det du forsøker å si når du holder foredrag?

– Nei. For da er jeg i den profesjonelle rollen. På
tv ser jeg ganske kald, formell og ordentlig ut. Da er det frihet i å vise hvem jeg er bak. Jeg liker at folk vet at jeg kan være en drama queen på privaten. Og jeg liker også å vite sånt om andre. Hvilke filmer Fredrik Reinfeldt gråter av for eksempel, tenk så herlig!

– Har kvinner andre utfordringer enn menn når det gjelder å bli hørt?

– Ja. Men jeg tror ikke man skal tenke altfor mye på det. Når jeg går inn og skal forelese for 800 dressnisser tenker jeg ikke på å framstille meg selv som kvinne. Tvert imot kjører jeg samme sjargong som dem. Men jeg kan tenke på hva jeg har på meg. Skal jeg virkelig ha på meg et kort skjørt? Det handler om å fjerne en barriere, noe som er i veien. Og om folk oppfatter deg som «kaxig» fordi du tør å si det du mener, er det bare å kombinere arrogant med hyggelig. Det er uslåelig.

– Blir kvinner lettere oppfattet som arrogante enn menn?

– Ja, det er bare å si hva du mener, så er du arrogant. Mens menn bare oppfattes som direkte.

– Er det da lettere for kvinner å bli hørt hvis de tilegner seg mer maskuline trekk?

– Nei, det tror jeg ikke. Mange menn er utrolig kjedelige å høre på. Troverdighet er kjønnsnøytralt. Men det handler om å ta bort det «jentete», det å unnskylde seg. Og heller våge å ta plass, uten å føle konkurranse overfor andre kvinner.

Av retoriske idoler trekker hun frem den amerikanske talkshowverten Ellen Degeneres. Hun er morsom og sosial, men kan også vende seg til kameraet og snakke alvorlig med gråten i halsen.

– Er det å være hyggelig et undervurdert retorisk virkemiddel, tror du?

– Det var kjent allerede på Aristoteles' tid: Velvilje, nysgjerrighet og troverdighet er det som funker.

 

Elaines tips for å bli hørt:

1. Sett deg selv i perspektiv. Hva tror du folk tenker når de ser deg? Ta tak i det, og vær den første til å påpeke det høyt – med glimt i øyet.

2. Strategisk påkledning. Du kan ikke styre hva genene dine sier, men du styrer hva du vil signalisere med klærne dine.

3. Gjør budskapet ditt attraktivt. La den som hører på, skjønne med en gang «what’s in it for me». Ha det i tankene før du går inn i rommet – og begynn alltid med å gi svaret.

4. Førsteinntrykket. Du har bare ca. 90 sekunder til å få folk til å like deg. Så tenk på armbruk, øyekontakt og husk navn.

5. Vær deg selv, alle andre
er opptatt. Studer deg selv og hvordan du snakker med venner og familie, og forsøk å overføre det til når du snakker for andre mennesker.

Lik Stella på Facebook!