© Christian Bakstad. Styling: Tinki Troye. Makeup: Ida Engstrøm. Modell: Anja Rokstad.

Jobbskolen del 5: Personlig branding

Du blir ikke oppdaget uten videre, så lær å bygge din egen merkevare nå.

Dette er del 5 av 5 i Stellas jobbskole: Snille pikers guide til suksess. De tidligere delene kan du lese her.

IDENTIFISER EGENSKAPENE DINE

Mange eksperter hevder at det er viktig for oss å bli bevisste på oss selv som «merkevarer» i arbeidsmarkedet. De forteller oss at vi må «se på arbeidsplassen som om det skulle være en markedsplass» og at «i dette markedet er produktet deg». Måten å bygge din personlige merkevare på er først og fremst å bli bevisst det som gjør deg annerledes, hvilke egenskaper og verdier du tilfører arbeidsplassen. Disse, våre unike og sjeldne egenskaper, må vi lete frem, for så å markedsføre dem.

- Ta ordet og skryt av deg selv

Tips til jobbintervju

VIS MUSKLER

For å utvikle merkevaren din, må du bli fortrolig med makt - ikke andres makt, men din egen. Det er viktig å forstå at makt ikke er et stygt ord. Faktisk er det det mest misforståtte ordet som finnes. Du har mye makt! Det handler ikke om posisjonsmakt, og heller ikke om hvem som har det største kontoret eller den feteste tittelen, men om din påvirkningsmakt. Det handler om å bli kjent for det mest betydningsfulle bidraget innen ditt felt. Det er omdømmet ditt som er makt, og det er ditt gode navn og rykte som vil gi deg den gjennomslagskraften du trenger.

13 smarte jobbsøkertips

SNAKK DEG SELV OPP

Hvor mange ganger har du hørt dine kvinnelige venner og kollegaer svare på spørsmålet «Hva jobber du med?» litt som dette: «Å, jeg er bare assistenten til adm.dir på advokatkontoret» eller «Jeg er ikke konsulent, bare prosjektleder i et reklamebyrå». Disse kommentarene høres verken ut som promotering av en merkevare eller som om vi er stolte av det vi driver med. Enhver jobb i enhver organisasjon er viktig for at bedriften skal fungere. Du er kanskje ikke sjefen i bedriften, men du ville ikke hatt jobben din om ikke den var viktig. Let etter hva som er betydningsfullt med det du gjør, og markedsfør det.

Se bildene fra Stellas karrierekveld

HVA ER DIN UNIKE POSISJON?

Du kan bestemme deg for hva du vil at ditt omdømme skal være. Vi kaller det for å eie et ord i folks bevissthet, å eie en egenskap, å eie mentale markedsandeler. Akkurat som at Kvikklunsj er «tursjokoladen», kan din posisjon på jobben styrkes ved at du eier et kompetanseområde eller en styrke. For eksempel sier vi: «Siv er den beste å snakke med om HR» eller «den mest analytiske hos oss er Kari». Let etter en egenskap du har, en som er troverdig og som ingen andre eier. Denne egenskapen bruker du som en organiserende idé i alle presentasjoner av deg selv overfor nye sjefer eller på CV-en din.

Bli en stressmestrer

UT AV KOMFORTSONEN

La oss si at du vurderer to jobbmuligheter: Den ene i et firma med solid omdømme, men hvor du ikke liker sjefen så godt. Den andre i et firma som er mindre kjent, men som virker mer behagelig. Fra et personlig merkevareståsted er det smart å ta jobben i firmaet med det gode omdømmet. Firmaets merkevare vil bli en del av din historie - og kanskje er sjefen ikke så ille som du frykter.


Mer jobb & karriere:

Jobbskolen 1: Det ytre teller

Jobbskolen 2: Jobb smartere

Jobbskolen 3: Bygg nettverk

Jobbskolen 4: Rett på sak

Hvordan skrive jobbsøknad

Eksempel på jobbsøknad

Mal på CV

Eksempel på perfekt CV

Karrieredamenes beste søknadstips

 

Lik Stella på Facebook!