Tipsene til hvordan du jobber smartere. Den 2 av 5 i Stellas jobbskole.

© Christian Bakstad. Styling: Tinki Troye. Makeup: Ida Engstrøm. Modell: Anja Rokstad.

Jobbskolen del 2: Jobb smartere!

Still krav til omgivelsene, vern om tiden din og pust med magen. Arbeidsdagen blir straks mer effektiv!

14. juli 2012 av Cathrine Moestue

Dette er del 2 i Stellas jobbskole: Snille pikers guide til suksess. De neste 3 delene publiseres hver uke her på stellamagasinet.no.

Jobbskolen del 1: Det ytre teller!

SKRU PÅ HJERNEN
Stress er ikke noe eller noen gjør mot deg; det er ikke tidsfrister, få ressurser eller vanskelige mennesker. Hvis det var sant, måtte vi forandre på alt som stresset oss, før vi kunne slappe av. Stress er hormoner som pumpes rundt i kroppen vår slik at vi blir oppjaget, sinte eller fylt med forakt - alle de reaksjonene som hindrer oss i å tenke klart. Vi trenger å bruke all vår kognitive kapasitet for å løse utfordringer i hverdagen, men når vi tenker negativt, reagerer hjernen vår med en impuls om å enten slåss eller flykte. Altså stress. Heldigvis finnes det gode nyheter: Du kan bestemme deg for å skru på en annen del av hjernen. Ta en dypt pust inn, og så, på utpust, si: «Slapp av». For å ta et bevisst åndedrag må du ha koblet på hjernen. Hjernen er en problemløsningsmaskin, og så snart du har skrudd den på, er du bedre rustet til å undersøke problemet. Når du puster og stopper opp for å tenke, vil du slappe bedre av og produsere endorfiner, kroppens stressreduserende hormon. Øv deg på dette.

Forelska på jobb? Ikke gå i flørtefella!

GI SLIPP PÅ DET DU IKKE KAN GJØRE NOE MED
Frans av Assisi er blitt tilskrevet denne bønnen: «Gud, gi meg slik sinnsro at jeg formår å godta de ting jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de ting jeg kan og forstand til å se forskjellen». Tenk hvor mye stress du vil unngå om du slutter å bekymre deg over det du ikke kan gjøre noe med? Og om du hadde mot til å gjøre noe med det du kan? Dette er selve oppskriften på suksess.  

SI NEI
Tiden din er noe av det mest verdifulle du har, så fremfor alltid å være høflig og «snill pike» - tenk også på deg selv! Neste gang en kollega avbryter arbeidsflyten din med noe som ikke er viktig for deg, gi beskjed om at det passer dårlig, i stedet for å sitte høflig stille og lytte mens du tenker «dette har jeg ikke tid til!». Vi skal selvfølgelig være omsorgsfulle og snille mot andre, men vi må også være det mot oss selv. Det er ikke omsorgsfullt å sløse med tiden din! Fristelsen til å være snill og vanskeligheter med å si nei, er den største tidstyven vi kvinner har. Unngå å handle på automatikk, og lær deg å ta hensyn til deg selv. Les mer om dette i artikkelen «Kunsten å si nei» på stellamagasinet.no.

STILL KRAV TIL SJEFEN
Hvis det ikke er mulig for ansatte å gjøre jobben sin innenfor arbeidstiden, gjør arbeidsplassen noe feil. Hva er kontrakten mellom deg og din arbeidsgiver? Mest sannsynlig noe om at du skylder dem et ærlig stykke arbeidsinnsats for et ærlig stykke betaling. Bruk motet ditt, beveg deg utenfor komfortsonen din og ta en samtale med sjefen for å klargjøre forventningene.

* Neste uke: Slik bygger du nettverk!


Les også:

Jobbskolen 3: Slik bygger du nettverk

Se bildene fra Stellas karrierekveld

- Ta ordet og skryt av deg selv

Bli en stressmestrer

Tips til jobbintervju

Lik Stella på Facebook!