.

© Getty Images

Hersketeknikker - slik takler du det

Mange kvinner opplever hersketeknikker på jobben - slik takler du det.

2. juli 2015 av Redaksjonen

Her får du ekspertens råd til hvordan du best takler hersketeknikker, og hvilke som regnes som de fem ulike hersketeknikkene. 

Slik takler du maktspillet på jobben

Anita Bemer, tidligere direktør i Storebrand og forfatter av boka «Forstå maktspillet på jobben», har følgende råd for å takle maktspillet på jobben - og selv få mer innflytelse.

- Ta ikke maktkampen personlig. Det handler egentlig ikke om deg, men om den posisjonen du er i.
- Ta vare på deg selv. Og sørg for at de du omgir deg med, virkelig er dine venner/allierte.
- Unngå åpen konfrontasjon. Det vil nesten alltid eskalere konflikten.
- Opptre profesjonelt og rolig. Ikke vær den som eskalerer situasjonen.
- Inngå allianser. Finn noen på et høyere nivå som støtter deg.
- Ignorer spillet. Bruk energien din på noe annet. Hvis maktspilleren ikke får reaksjoner, mister spillet sin effekt.
- Sett deg inn i motpartens sted. Hva tenker de, hva er deres svakheter?
- Jo høyere nivå du er på, jo mer maktspill er det. Det blir sjelden maktkamper før du er på vei opp og fram. Først da er du en trussel mot noen.  

Hvordan skrive jobbsøknad

Eksempel på jobbsøknad

Eksempel på perfekt CV

De 5 herske­teknikker

Berit Ås (83) identifiserte fem hersketeknikker i 1979. Den tidligere SV-lederen og professoren i sosialpsykologi, mener hersketeknikker i første rekke brukes mot kvinner i politikk, organisasjons- og arbeidsliv. De fem hovedkatogriene Ås delte hersketeknikkene inn i er:

1. Usynliggjøring. Tendens til å overse kvinner som personligheter og fagpersoner, mens de synliggjøres i kraft av pene ben, bryster, flott figur, vakre øyne og frisyre.
2. Latterliggjøring. Hvis du ikke tar henne på sak, ta henne på person.
3. Tilbakeholdelse av informasjon. Utelatelse av nødvendig informasjon og kunnskap, og definere en stor del av deres arbeid som uviktig. Omsorgs- og hjemmearbeid regnes for eksempel ikke med i nasjonalbudsjettet.
4. Dobbeltstraff. Reagerer du, er du for følsom. Reagerer du ikke, er du for hard.
5. Påføring av skyld og skam. Hvis noe går galt, er det din feil.

Tips til jobbintervju

Lik Stella på Facebook!