Hodejegerne slåss om å finne de største talentene til digitalbransjen og mange jakter på kvinner. © Getty Images

Flere kvinner i digitalbransjen

Gutta har lekt fra seg. Nå tar de unge kvinnene over den digitale verdenen.

10. januar 2012 av Lasse Lønnebotn

Det er mindre enn ti år siden. Vi kommuniserte over e-post og en og annen nettside med kommentarfelt. Vi brukte tungrodde datamaskiner, og var avhengige av datakyndige programmerere når maskinen låste seg. Slik fungerte vår digitale verden.
I dag er det en ny verden der ute. Vi har fått nettbrett og avanserte mobiler. Vi kommuniserer på blogger og sosiale medier. Før handlet det om vanskelig teknologi, nå dreier det seg om enkle tastetrykk. Det har skjedd en avmystifisering.

Og det som lenge var de unge mennenes territorium, er blitt en helt annen liga. Nå ser vi et tog av unge kvinner på vei inn i ledende stillinger i den digitale kommunikasjonsbransjen. Kvinner er i flertall blant brukere av sosiale medier, og nettannonser for feminine produkter overgår for første gang maskuline annonser. Det digitale språket er i endring, kodene er ikke som før. Vi er midt i en digital kjønnsrevolusjon.

14 råd som løfter karrieren

Hvordan skrive jobbsøknad

Eksempel på jobbsøknad

Mal på CV

Eksempel på perfekt CV

Karrieredamenes beste søknadstips


Den store kvinnejakten

Hodejegerne slåss om å finne de største talentene til digitalbransjen. Mange jakter på kvinner.

- Konkurransen om de beste hodene er knallhard. Utviklingen går raskt, og de digitale kanalene for kommunikasjon blir stadig flere. Men de mangler spesialister, sier Henrik Sandberg (37), daglig leder i rekrutteringsbyrået Mediabemanning.
Han anslår at 70-80 prosent av all rekruttering de gjør, er til digitalbransjen. Og kvinner, særlig unge, talentfulle kvinner, er mer attraktive enn noensinne.

- Mange kvinner utmerker seg på flere fagfelt innen digital kommunikasjon, og de har allerede viktige digitale stillinger i medier- og kommunikasjonsbransjen. Og flere skal det bli, sier Sandberg.  

- Kvinner skiller seg ut med sterk fagkompetanse og gode lederegenskaper. Det setter mange pris på.

- Hvilken digital kompetanse er det særlig etterspørsel etter?

- Produksjonskapasitet og utviklingsressurser er det alltid høy etterspørsel etter. På nivået for spesialister og ledelse, letes det stadig etter strategisk og tung kompetanse - ikke minst for å utnytte digitale muligheter og skape gode kommunikasjonsløsninger. Flere tradisjonelle mediehus er også inne i en digitaliseringsprosess og trenger ny kompetanse.
Lønnsnivået er også høyt, ifølge kilder Stella har vært i kontakt med.

Når kvinner har telefonskrekk

- En undersøkelse som også inkluderte spørsmål knyttet til lønn, viste at digitale stillinger stort sett ligger 10 til 20 prosent høyere i lønn sammenlignet med snittet for mer tradisjonelle stillinger, sier Sandberg.


Norges beste digitalbyråer
:

1. Try/Apt
2. Mediafront (McCann)
3. Dinamo Soulpolice
4. Making Waves
5. Creuna
6. DIST Creative
6. Jimmy Royal
8. Screenplay
9. Kitchen
10. Halogen

Kilde: TNS Gallup/Byråprofil 2011 og Kampanje


14 råd som løfter karrieren

Psykologi: Emosjonell spising

Stella tester mindfulness

Hypnose mot sukkeravhengighet

Sigrid Bonde Tusvik: Svissfaktor

Tips til jobbintervju

Hvordan skrive jobbsøknad

Mal på CV

Eksempel på perfekt CV

Eksempel på jobbsøknad

 

Lik Stella på Facebook!