Stella møtte Blondinbella i Sverige. Hun var også gjesteforeleser under vår Karrierekveld i Oslo i mai.

© Kjell B. Persson

Blond metode

Hun skapte bloggen og varemerket Blondinbella som tenåring. Nå prioriterer gründeren, forfatteren og foredrags­holderen Isabella Löwengrip (21) å bli tatt seriøst.

30. mai 2012 av Guro Danielsen

Den svenske bloggeren Blondinbella besøkte Oslo under Stellas karrierekveld 23. mai. Her holdt hun et inspirerende foredrag foran et fullsatt Oslo Konserthus.

- Å forandre varemerket mitt var tøft. Og det er noe jeg jobber med fortsatt, sier Isabella Löwengrip.
Hun oser business og profesjonalitet der hun sitter på det romslige, lyse sjefskontoret sitt på Stureplan i Stockholm og serverer Ramlösa. Det er friske, rosa blomster på pulten, et par lilla joggesko langs veggen og i rommet ved siden av sitter hennes ansatte i magasinet Egoboost. Dette er én av fem bedrifter hun leder, i tillegg til at hun tar masterutdannelse i Sveits, holder et par foredrag i uken, planlegger nytt tv-show som kommer til høsten og, selvfølgelig, driver en av Sveriges mest populære blogger som leses av rundt 300 000 unike brukere i uken. Og ja, så har hun nettopp gitt ut sin andre bok. Mye har skjedd siden 16-åringen satt hjemme hos mamma og pappa og blogget om gutter, fester, konservative politiske meninger og livet generelt.

Tips til jobbintervju


INGEN DUM BLONDINE

- Blondinbella på bloggen var en karakter de første to årene. Jeg er faktisk ingen dum blondine, men en kjedelig jente som elsker å jobbe. Og nå kommer det frem, fordi jeg bare er meg selv i stedet for å spille en rolle, sier Isabella.
Som fjortis jobbet hun strategisk for å skape sitt eget varemerke, ved å lage en mer eller mindre uspiselig karakter som folk enten elsket eller hatet - men alle hadde et forhold til. Hun gikk bevisst inn for å skape reaksjoner hos folk, provosere og skape bølger av oppmerksomhet. Alt for å brande seg selv. Det var også grunnen til at bloggen ble verdsatt til fem millioner kroner da hun var bare 16 år gammel.

- På den tiden ville jeg spille på folks oppfatninger av meg. Nå orker jeg ikke tenke sånn lenger. Men jeg provoserer fortsatt, bare ved å være meg. Jeg er ung, jeg har meninger og jeg er synlig i media, sier hun.
Hun kjøper også Chanel-vesker til 32 000 kroner og forteller om det på bloggen. Janteloven har aldri betydd noe for Isabella, som ofte blir dratt frem som posterjente for sin generasjon.

© stellamagasinet.no

Blondinbellas magasin "Egoboost" og en pris hun har vunnet for bloggen.

- Det virker som om mange unge ser på det å bli kjendis som en karriereløsning - du er ikke redd for at du bidrar til dette bildet?
- Jeg tror ungdom tenker sånn fordi konkurransen på jobbmarkedet er ekstremt høy. Når jeg blir spurt hva man skal gjøre for å få jobb, sier jeg at man må utmerke seg. Man må finne sitt «unique selling point». Hvis man har et kjent navn, er det lettere å skille seg ut. Men jeg anbefaler heller å skille seg ut ved å bli flink til noe, og å være stolt av seg selv. Du kan gjøre deg selv til et varemerke uten å gå inn i et Big Brother-hus. Å bli kjendis i seg selv er ikke en løsning. Det finnes det ikke noe poeng i. Man blir ikke lykkelig som person, det skaper bare et tomrom.


VIL INSPIRERE ANDRE

I den nye boken «Isabellas hemligheter», som er full av rosa blomster og jentete illustrasjoner mellom virkelig inspirerende tekster, tar hun rollen som bestevenninnen med de gode rådene. Alt er tuftet på hennes egne erfaringer, både i kjærligheten og businesslivet. Målgruppen er primært jenter i begynnelsen av 20-årene, men det er mange langt eldre som også lar seg inspirere av den driftige blondinen. Kapitlene har titler som «Få gubbene til å høre etter» og «Selg deg selv».
- Jeg tror det handler mer om hva slags type jente du er, om du er målbevisst og vil noe. Jeg brenner for å hjelpe andre jenter og inspirere dem til å stå på og realisere drømmer. Det er min misjon i livet. Alt jeg gjør handler om det, sier hun.

Tips til jobbintervju

Hvordan skrive jobbsøknad

Mal på CV

Eksempel på perfekt CV

Eksempel på jobbsøknad

Så er det også mange som fortsatt føler de har rett til å øse av seg negative kommentarer om Blondinbellas gjøren og laden - og ikke minst utseende. Som da hun postet et bilde av seg selv i bikini fra en tur til Karibien i vinter, og 1500 kommentarer på bloggen og påfølgende avisoppslag ble resultatet. Hennes formfulle kropp ble gjenstand for offentlig debatt.
- Det forsto jeg virkelig ingenting av. Og jeg bryr meg ikke om hva de skriver om kroppen min, jeg er fornøyd med hvordan jeg ser ut. Derimot kom jeg på en businessidé, som munner ut i kampanjen «Size Me» som jeg har lansert nå. Folk har et forvrengt kroppsbilde når man blir opprørt av å se en normal kropp, sier Isabella.

Magasinet Egoboost handler mye om selvbilde og karriere, og gir gode råd til jenter som vil opp og frem. Det samme gjør den nye boken hennes. Isabella mener selv hun er et godt forbilde, og trives i rollen. Og hun bedyrer at det er hun alene som har styrt skuta hele veien, fra hun startet bloggen som 14-åring.
- Det er ingen som hjelper meg, jeg tar alle avgjørelsene selv.


3 INSPIRASJONSKILDER

Oprah Winfrey - hun er helt fantastisk. Viktig karrierekvinne, gründer og forbilde.

Who - av Geoff Smart og Randy Street, en bok jeg leser nå om hvordan man skal rekruttere de rette menneskene. Veldig riktig for meg. Jeg er varemerket, men trenger flere mennesker som kan være stjerner i firmaet.

Alle slags folk - jeg prater alltid med folk jeg møter, på toget, hvor som helst. Jeg er alltid ute etter å lære av andre.


Se bildene fra Stellas karrierekveld

- Ta ordet og skryt av deg selv

Hvordan skrive jobbsøknad

Eksempel på jobbsøknad

Mal på CV

Eksempel på perfekt CV

Karrieredamenes beste søknadstips

Lik Stella på Facebook!